• شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 94051709583
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

من داعیه خبرنگاری دارم...

من داعیه خبرنگاری دارم...

ایسنا/خراسان جنوبی با این که مرام سربداری دارم، در کنج قفس حکم قناری دارم، دل خسته‌یِ شرم خویش هستم، آخر، من داعیه خبرنگاری دارم...

با این که مرام سربداری دارم، در کنج قفس حکم قناری دارم، دل خسته‌یِ شرم خویش هستم، آخر، من داعیه خبرنگاری دارم...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، حرفه‌ای که شب و روز ندارد، عصر ارتباطات به او نیاز وافر دارد، در اطلاع رسانی نقشش انکارشدنی نیست، باید همواره در پی خبر باشد و با قبول خطر‌های فراوان، از مرزها نیز گذر کرده و به واقع "خبرنگاری" کند.

خبرنگار صادقانه می‌نویسد، می‌نویسد برای ساختن فرهنگ غنی، می‌نویسد برای ساختن کشوری آباد و آزاد، برای ساختن بهترین‌ها برای ایران و ایرانی؛ اینان همواره در عمق جامعه زندگی می‌کنند و سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه‌ای، مرهون تلاش‌های شبانه روزی آنهاست.

روز خبرنگار، روزی است که گویی قلم، این مقدس‌ترین عامل سوگند آسمانی بار دیگر به مظهر درخششی تبدیل شده که حکایت‌گر زندگی تابناک رهپویانی می‌شود که همواره با قلم پیوندی جاودانه بسته‌اند.

روز خبرنگار، سرود ماندن در ورطه نوشتن، حکایت پابرجایی در دنیای کلمات و واژه‌ها و عامل تابندگی دگرباره اندیشه‌های انسانی است.

در ایران اسلامی چه در دوره هشت سال دفاع مقدس و چه پس از آن به دفعات شاهد از جان گذشتگی خبرنگاران رشید میهن عزیزمان در امر تهیه واقعیات و دفاع از آزادگی و اسلام بودیم، دفاع مقدس ملت ایران در مقابل تجاوز بیگانه فصلی تاثیر‌گذار در تاریخ این رمز و بوم است که بخشی از آن ماحصل تلاش خبرنگاران، نویسندگان و روزنامه‌نگارانی بود که با هدف اطلاع‌رسانی و نیز انتقال فرهنگ اسلامی انقلابی جبهه، به این معرکه وارد شده بودند .

۱۷ مرداد به یاد "محمود صارمی" خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که در سال ۱۳۷۷ به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان توسط نیروهای افراطی طالبان به شهادت رسید، به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شد. خبرنگاری برای این شهید تا آخرین لحظات همراه با صداقت بود و بس.

خبرنگار، نماد امانت‌داری، تقوا و بصیرت در جامعه اسلامی

عفت خسروی سردبیر خبرگزاری ایسنای خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: 17 مرداد روز خبرنگارانی است که در کار ساختن جهانی آگاه و بالنده و تکامل‌جو به کار سترگ و زیبا، اما سخت نوشتن و پرده برداشتن از ناآگاهی و بی‌خبری هستند.

وی افزود: خبرنگاران نماد امانت‌داری، تقوا و بصیرت در جامعه اسلامی وجدان‌های بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش هستند، زیرا همواره در عمق جامعه زندگی می‌کنند و سلامت فکری هر جامعه مدیون تلاش شبانه‌روزی آنها است.

خسروی اظهارکرد: روز خبرنگار، در حقیقت یادآور اراده عظیم مردان و زنانی است که برای بازگویی حقایق، پرچم مقدس اطلاع‌رسانی را بر دوش گرفته و چراغ راه جامعه خویش گشته‌اند.

وی ادامه داد: رسانه به عنوان یک ابزار اطلاع‌رسانی در برهه‌ها و مقاطع مختلف از گذشته تا حال همواره توانسته ایفاگر نقش واقعی خود باشد، به گونه‌ای که با ورق زدن کتاب قطور تاریخ ردپای رسانه‌ها را در این عرصه‌ها به خوبی مشاهده کرد.

سردبیر ایسنای خراسان جنوبی تصریح کرد: روز خبرنگار که می‌شود مسئولین تازه به یادشان می‌افتد کسانی هستند که در طول سال هر خدمتی را که انجام داده‌اند، بدون هیچ چشم‌داشتی اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

خسروی ادامه داد: خبرنگاران کسانی هستند که اگر نبودند هیچ کس از خدمات مسئولین نمی‌نوشت، اما کسی نیست مشکلات خود خبرنگاران را بنویسد و سؤال این جا است که آیا در این روز هم قدر زحمات‌شان آن طور که در شانشان است ارج گذاشته می‌شود؟

وی افزود: خبرنگاران کسانی‌اند که حقوقشان از همه کمتر است، اما در طول سال از مشکلات مالی همه می‌نویسند، خود بیمه ندارند اما می‌نویسند از مشکلات بیمه سایر افراد و کسانی‌اند که کسی به فکر مسکن‌شان نیست، اما از مسکن‌دار شدن یا نداشتن مسکن عده‌ای می‌نویسند.

این که می‌گویند خبرنگاری عشق است، شعار نیست

حکیمه بهمن‌زاده خبرنگار ایکنای خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: این که می‌گویند خبرنگاری عشق است یک شعار نیست، چرا خبرنگاران با همه مشکلات و محدودیت‌ها قلم به دست گرفته و می‌نویسند.

وی اظهارکرد: حقوق‌ها و یا به عبارت دیگر حق الزحمه‌های پایین، بیمه نشدن حتی بعد از چند سال کار در عرصه خبر و برخوردهایی که گاه نشان از بی‌توجهی به جایگاه خبرنگار است، بیان اندکی از مشکلات مردان و زنان خبرنگار است.

خبرنگار ایکنا اظهار کرد: به نظر من علی‌رغم همه شعارهایی که داده می‌شود، کوچکترین قدمی در راه رفع مشکلات برداشته نشده و متأسفانه گاه احساس می‌شود که عده‌ای به خبرنگاری به عنوان شغل و حرفه نگاه نمی‌کنند.

بهمن‌زاده تصریح کرد: نکته دیگر اینکه تجلیل و قدردانی از خبرنگار تنها به یک روز اکتفاء می‌شود، در حالی که این قشر در تمامی روزها سال در کنار انتقادات خویش فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف را نیز گزارش می‌دهد.

وی یادآورشد: زمانی می‌توانیم از یک روز خبرنگار ایده‌آل نام ببریم که در آن روز برای خبرنگاران قدمی مثبت برداشته شود، نه اینکه تنها شعارهایی داده شود و خبرنگاران تا سال دیگر به فراموشی سپرده شوند.

هیچ کس سختی کار خبرنگاران را درک نمی‌کند

سپیده قلندری اسفدن دبیر خبرگزاری ایسنا خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: متاسفانه در بین مردم استان جز صدا و سیما و روزنامه‌های محلی رسانه‌ای دیگر را نمی‌شناسند که این مساله در بین برخی از مدیران نیز دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای خبرنگاران استان به معنای واقعی کار نشده و تشکیل گروه‌ها و انجمن‌های کوچک و بزرگ خبری هرچند بسیار مفید است، اما در استان ما نتیجه یا بهتر بگم خروجی خوبی نداشته است.

قلندری افزود: هیچ وقت از همه خبرنگاران مشکلاتشان پرسیده نشده به نظرم مشکل تنها نداشتن مسکن یا بیمه نیست، هرچند جزو اولویت‌ها است اما گاهی یه خسته نباشید ساده آرامشی برای خبرنگار دارد که شاید صدها اتفاق دیگر نداشته باشد.

وی تصریح کرد: بیشتر خبرنگاران از بی‌انصافی برخی مدیران گله دارند و از کوتاهی در نادیده گرفتن کار خبرنگار درمقابل حقوق اندک گرفته تا سختی کار و زمانی که مشکل یا مساله‌ای مطرح شود، این خبرنگار است که درحاشیه قرار می‌گیرد یا اگه به موفقیتی برسیم، تنها کارکسی که دیده نمی‌شود، کار خبرنگار است.

دبیر ایسنا ادامه داد: به نظرم رسالت یک خبرنگار بیان واقعیت‌هاست و نباید تا حصول نتیجه به احتمالات و شایعات دامن زد، چیزی که متاسفانه این روزها شاهدش هستیم و نتیجه‌اش در گروه‌های مختلف در فضای مجازی دیده می‌شود.

وی افزود: نشر مطالب نادرست و شایعه به اصل مطلب ضربه وارد کرده و گاه موج بزرگی از ترس و وحشت را بین عموم دامن می‌زند.

قلندری اظهارکرد: من از سال 87 شروع به کار خبر کردم و رسالت خبرنگار را تنها در نوشتن نمی‌بیینم و معتقدم خوب است اخباری کار شود که نتیجه ثمربخشی برای استان و منطقه ما داشته باشد.

وی تصریح کرد: آرزویی که دارم این است که شاهد ارسال اخبار امیدبخش و موفقیت‌های روز افزون کشور و به ویژه استانم باشم، ثبت هر افتخار از هم استانی‌هایم در هر حوزه‌ای باعث افتخار است.

در عکاسی خبر باید صبور باشی

سیده فرشته عبدی، عکاس خبری خبرگزاری ایسنا و ایکنا نیز به ایسنا گفت: عکاسی را از سال 1380 به‌ صورت کلاس چند ترمی آغاز کردم و سپس به آموزش تخصصی این رشته پرداختم پس از اتمام دوره‌ها در فنی و حرفه‌ای مشغول به تدریس شدم.

وی با بیان این‌که از اردبیهشت سال 1393 وارد کار خبرنگاری شدم، گفت: با توجه به این‌که قبل از ورود به کار خبرنگاری مدرس بودم این شغل متفاوت و سخت‌تر بود چراکه در عکاسی خبر باید صبور باشی و به همه مسائل با دقت بیشتر و ریز بینانه نگاه کنی و به طبع مسئولیتم بیشتر می‌شد.

عکاس خبری خبرگزاری ایسنا و ایکنا ادامه داد: در این حرفه باید دقت خود را بالا برد که اشتباه نکنی و به طبع استرس بالایی هم دارد چراکه در حرفه عکاسی می‌خواهیم با عکسمان مفهوم و معنایی را به جامعه منتقل کنیم.

عبدی علاقه‌مندی به این حرفه و پشتکار را از جمله نیازهای مهم برای ادامه کار دانست و افزود: به دلیل علاقه زیاد به این حرفه با تمام وجود عکاسی می‌کنم و با توجه به این‌که یک سالی است که وارد عرصه خبر شدم هنوز جای پیشرفت دارم.

وی افزود: در این شغل تنها علاقه، پشتکار و دقت ملاک است، بدون وجود علاقه ادامه کار سخت می‌شود و متاسفانه جنبه مادی بسیار ناچیز است.

عکاس خبری خبرگزاری ایسنا و ایکنا ادامه داد: من با عکس‌هایم موقعیت‌ها را نشان می‌دهم و دوست دارم بدون اغراق واقعیت‌ها را همانطور که هست به جامعه منعکس کنم.

عبدی افزود: باید روح یک عکاس یا خبرنگار دغدغه شغل، مسکن، بیمه و غیره نداشته باشد تا بتواند راحت کار خود را انجام دهد، چراکه این شغل پر استرس نیاز به آرامش ذهنی دارد و باید مسئولین ما برای حل دغدغه‌های خبرنگاران و عکاسان تلاش کنند.

مشکلات خبرنگار در یک روز حل نمی‌شود

نسرین کاری خبرنگار روزنامه محلی نیز با بیان اینکه نیاز خبرنگار بها دادن به حرفه‌شان است، به ایسنا گفت: مسولین و مردم باید بدانند خبرنگار چه کار سخت و پراسترسی دارند و جوابگوی آنها باشند.

وی افزود: اینکه یک روز در سال به خبرنگاران برای طرح مشکلات اختصاص پیداکند خوب است، اما در یک روز مشکلات خبرنگار حل نمی‌شود.

این خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاران به احترام نیاز دارند و صداقت لازمه کار یک خبرنگار است که باید در هر شرایطی به آن توجه کند.

خبرنگار یعنی فارغ از هرگونه وابستگی

آسیه خزیمه‌نژاد سردبیر ایکنای خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: خبرنگار یعنی فارغ از هرگونه وابستگی و تنها به مردم اندیشیدن.

وی افزود: عمده مشکلات خبرنگاران مشکلات اقتصادی ناشی از دستمزد پایین، نبود امنیت شغلی و بیمه است، اما به صورت خاص یک خبرنگار زن نسبت به همتایان مرد در برخی مواقع دچار محدودیت است.

سردبیر ایکنای خراسان جنوبی اظهار کرد: یک خبرنگار باید در درجه اول امانت‌دار خوبی باشد، شجاعت، صداقت، سماجت، صبوری از مهمترین ویژگی‌هایی است که یک خبرنگار باید به آن مسلح باشد.

خزیمه‌نژاد ادامه داد: مهمترین رسالت خبرنگاران این است که بدون گرایش‌های دنیوی پرده از حقایق بردارند و علاوه بر اینک رضای خدا را ملاک قرار می‌دهند، آبروی مردم را نیز حفظ کنند و هدفشان پیشبرد اهداف نظام باشد.

وی اظهارکرد: خبرنگاری از جمله سنگرهایی است که از آزادی‌های خدادادی، مشروع و قانونی انسان در برابر نادانی فکری وی دفاع می‌کند، بنای حرفه خبرنگاری بر کشف حقیقت قرار گرفته که هیچ گاه با سیاست و بازی‌های آن، همراه نمی‌شود.

بار دیگر روز خبرنگار را تبریک می‌گویم و با بهترین آرزوها، امیدوارم که برای همیشه، اندیشه‌مان از نفوذ پلیدی‌ها و افکار منحرف کننده و منفی پاک بماند.

سپیده قلندری اسفدن، خبرنگار ایسنای خراسان جنوبی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha