• سه‌شنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 94060302090
  • خبرنگار : 71442

«به پای هم می‌پیچیم و باز هم کار می‌کنیم»

پاسخ‌های شفاف به پرسش‌های صریح درباره‌ اختلافات «تنهایی لیلا»

پاسخ‌های شفاف به پرسش‌های صریح درباره‌ اختلافات «تنهایی لیلا»

محمدحسین لطیفی در نشست سریال «تنهایی لیلا» که ظهر سه‌شنبه - سوم شهریور ماه - برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه همکاران من فکر می‌کنند ما کف‌کار هستیم، اما این‌طور نیست؛ ما برای مردمیم؛ 30 سال تجربه پیدا کردیم که برای مردم باشیم.

محمدحسین لطیفی در نشست سریال «تنهایی لیلا» که ظهر سه‌شنبه - سوم شهریور ماه - برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه همکاران من فکر می‌کنند ما کف‌کار هستیم، اما این‌طور نیست؛ ما برای مردمیم؛ 30 سال تجربه پیدا کردیم که برای مردم باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، نشست مجموعه «تنهایی لیلا» که این روزها از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌رود و تاکنون بیش از 22 قسمت از این سریال 30 قسمتی پخش شده است، با حضور محمد حسین لطیفی (کارگردان)، محمدرضا شفیعی (تهیه‌کننده)، حامد عنقا (نویسنده)، بهروز شعیبی (بازیگر نقش محمد)، مینا ساداتی (بازیگر نقش لیلا)، نسرین مقانلو، آفرین عبیسی و بهادر زمانی (دیگر بازیگران سریال) برگزار شد.

*** مگر سریال ماهواره توپ و تانک است که با آن مقابله کنیم؟!

محمد حسین لطیفی در بخشی از این نشست با اشاره به تاکید مسوولان صداوسیما مبنی بر اینکه عنوان می‌شود باید با شبکه‌های ماهواره‌ای مقابله کنیم، مطرح کرد: متوجه این حرف نمی‌شوم؛ یعنی چه که در مقابل آن‌ها دفاع کنیم. ما باید مهاجم باشیم نه مدافع. مگر توپ و تانک است که مقابله کنیم. حال که به دفاع رسیدیم و به دفاع بدی هم رسیدیم باید متوجه این باشیم که مخاطبی که شبکه را باز می‌کند به دنبال درام است، به دنبال سرِ باز و مسائلی از این قبیل نیست.

او در ادامه با اشاره به سریال ترکیه‌ای «حریم سلطان» که جذب حداکثری مخاطب را به دنبال داشت، یادآور شد: در مقابل این سریال ما هم سریالی داشتیم که بخشی از آن به زندگی سلطان سلیم اختصاص داشت و اتفاقا چقدر هم عاشقانه کار شد. ما شاید 10 سال پیش کار دیگری را می‌ساختیم و دیده می‌شد اما به طور کلی در مواقعی باید با جامعه جلو برویم و در مواقعی هم باید جلوتر از جامعه کار کنیم.

نشست سریال تنهایی لیلا

لطیفی سپس خطاب به برخی رسانه‌ها و برخی اقشار جامعه از جمله صنف وکلا که در هفته‌های اخیر به انتقاد از این سریال پرداخته‌اند، گفت: ما در جریان سریال‌سازی یک پله را جلو زدیم، شما دیگر ما را نزنید. ما خودمان از قشر روشن‌فکریم. شما باید از زاویه دید مخاطب عام حرف بزنید.

این کارگردان سینما و تلویزیون سپس گفت:‌ اگر ایرج طهماسب هر سال عید با «کلاه قرمزی» می‌آید، آیا کف‌کار است؟؛ نه این‌طور نیست.کاری که هر ساله ایرج طهماسب برای بچه‌ها در تلویزیون انجام می‌دهد، به آگاهی زیادی نیاز دارد و به کودکان بسیاری از نکات آموزنده را یاد می‌دهد که باید از وی نیز تشکر کرد. باید به زبان توده جامعه حرف زد و وارد قصه‌ها شد. متأسفانه همکاران من فکر می‌کنند ما کف‌کار هستیم اما این‌طور نیست. ما برای مردمیم و 30 سال تجربه پیدا کردیم که برای مردم باشیم پس راجع به آدم‌ها زود قضاوت نکنیم.

او سپس با اشاره به مجموعه «تنهایی لیلا» و کار تولید آن گفت: اگر 10 نفر هم این سریال 30 قسمتی را بپسندند، ما کارمان را انجام می‌دهیم.

*** ما هنرمندان هم کلاهبردار داریم

محمدحسین لطیفی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره‌ی لزوم حمایت مدیران تلویزیون از هنرمندان با وجود انتقادهایی که از سوی برخی اصناف به آن‌ها می‌شود، یادآور شد: اگر به کشورهای غربی نگاه کنیم زمانی که می‌خواهند فیلم بسازند با همه اقشار جامعه همه نوع شوخی می‌کنند و هیچکس هم چیزی نمی‌گوید چون به خودش نمی‌گیرد. اما در کشور ما وقتی من به یک نفر از یک صنف می‌گویم که به عنوان مثال یک معلمی پول گرفته است چرا باید کل وزارت آموزش و پرورش از جایش بلند شود. متأسفانه این اتفاق خیلی بد است و ما باید این حس را در جامعه جا بیاندازیم و تنها راه آن این است که مردم و اقشار مختلف جامعه کمی سعه صدر داشته باشند.

او گفت: ‌روز گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرونده‌ای را مطالعه کردم که مربوط به کلاهبرداری یکی از فعالان این حوزه بود. پس این نکته یادآور این است که در صنف ما نیز افراد کلاهبردار وجود دارد. در هر قشری، هم خوب وجود دارد و هم بد. اما اینکه یک صنف برای دفاع از خودش داد بزند بی‌معرفتی است.

لطیفی درباره‌ی کاراکتر وکیلی که در مجموعه «تنهایی لیلا» به عنوان نقشی منفی تعریف شده است، یادآور شد: ما در این مجموعه همه وکلا را نشانه نگرفتیم بلکه گفتیم فقط یک نفر چنین شخصیتی داشته است.

*** دوربین تلویزیون از همه جا می‌ترسد

کارگردان «تنهایی لیلا» در بخش دیگری از پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، با اشاره به جلسه‌ای که 11 سال پیش کارگردانان سینما و تلویزیون با رییس سابق صداوسیما - سید عزت‌الله ضرغامی - داشتند، جمله معروف مسعود جعفری جوزانی را یادآوری کرد و گفت: مسعود جعفری جوزانی در این جلسه مطرح کرد تا آنجا که من یادم است دوربین تلویزیون هر جا می‌رود ترس در آنجاست، اما در حال حاضر بر عکس شده است و دوربین تلویزیون از همه جا می‌ترسد. چرا باید این‌طور باشد؟ همه باید از دوربین تلویزیون بترسند نه اینکه تلویزیون از همه بترسد.

محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده «تنهایی لیلا» نیز در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا، در ادامه مطالب لطیفی گفت: متأسفانه برخی مدیران باور ندارند که مهمترین و بزرگترین رسانه کشور در اختیارشان است. رسانه‌ای که می‌تواند دانشگاه باشد. یک موقع است که من به کارم مطمئن نیستم اما زمانی که من از کارم مطمئنم نباید به سر و صدای برخی رسانه‌ها که می‌دانیم اهداف سیاسی و ... دارند اعتنا کنیم.

شفیعی در ادامه تأکید کرد: این رسانه تلویزیون - رسانه مهم کشور - بداند پای آن چیزی بایستد که برای مخاطب عام مهم است. نمی‌گویم صداوسیما از ما حمایت نکرده است اما از برخی از این جریانات رسانه‌ای تأثیر گرفته است؛ البته در ارتباط با سریال «تنهایی لیلا» این اتفاق برای ما نیفتاد. به نظرم تلویزیون با مجموعه‌ای که کار می‌کند باید آن را باور داشته باشد و جریان‌ها هستند که باید از این اقدام تلویزیون تأثیر بپذیرند نه اینکه تلویزیون از این جریان‌ها تأثیر بپذیرد.

نشست سریال تنهایی لیلا

نویسنده «تنهایی لیلا» نیز که در این نشست حضور داشت در ارتباط با اعتراض وکلا به نشان دادن چهره ناصحیح از هم صنفی‌های خودشان در تلویزیون یادآور شد: جوی که در حال حاضر رسانه‌ها از این موضوع ایجاد کرده‌اند در بین وکلا این‌طور نیست و حتی نامه‌ای هم که در این خصوص منتشر شده است به نظرم اشتباه سهوی بوده است.

محمد حسین لطیفی - کارگردان سریال «تنهایی لیلا» در بخش ابتدایی این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر بازخوردهایی که این مجموعه تاکنون از سوی مخاطب داشته است‌، یادآور شد: به ما حق بدهید که از شما خبرنگاران درباره بازخورد سریالمان بپرسیم؛ چراکه من به‌ عنوان کارگردان بیش‌تر درگیر تدوین سریال هستم و کم‌تر در بین مردم حاضر می‌شویم، اما در مورد حاشیه‌هایی که تاکنون درباره این سریال اتفاق افتاده است، باید بگویم معتقدم هر کاری که دیده شود، حاشیه‌ساز نیز خواهد شد و قطعاً «تنهایی لیلا» به آن اندازه دیده شده که از گوشه و کنار حاشیه‌هایی درباره آن می‌شنویم.

*** جدایی نویسنده از سریال «تنهایی لیلا»

وی در ادامه با اشاره به شایعه‌ای مبنی بر جدایی نویسنده از سریال «تنهایی لیلا»، اظهار کرد: در تماس تلفنی که با من گرفته شد، مطرح شد که شنیده‌ایم در قسمت آخر نویسنده شما از سریال جدا شده و قسمت آخر را ننوشته و شما می‌خواهید قسمت پایانی را بنویسید و من در جواب گفتم نمی‌توان بر اساس شنیده‌ها صحبت کرد و نوشتن این مطلب برای شما عواقب خواهد داشت. نویسنده ما بالغ بر 20 جلسه به پشت صحنه آمد و با بازیگران درباره شخصیت‌ها و متن‌هایشان صحبت کرد. به او حق می‌دهیم که نتواند به‌ دلیل اینکه مشغول نگارش است، تمام‌مدت در صحنه تصویربرداری حاضر باشد. کارگردانی شبیه به آشپزی است و هر کارگردانی یک دست‌پختی دارد. در مقیاس کلی همه کتاب‌های آشپزی شبیه به هم هستند، اما طعم‌هایی که هر آشپز به اصطلاح از دست‌پخت خود درمی‌آورد، با دیگری متفاوت است. در این بین بد نیست به این نکته اشاره کنم که درام قصه «تنهایی لیلا» متعلق به حامد عنقا است و من نهایتاً در دو و یا سه مورد خواسته‌هایی را از ایشان داشتم که اعمال شد.

کارگردان سریال «تنهایی لیلا» درباره‌ی انتقادهایی مبنی بر عدم باورپذیری مخاطب از شخصیت‌هایی چون محمد، در این سریال گفت: بسیاری از عناصر در سریال ممکن است باورپذیر نباشد، آن هم درباره‌ی حال جامعه ما. بسیاری ممکن است بگویند تا به حال شخصیتی مانند محمد را در جامعه‌مان از نزدیک ندیده‌اند، اما ما که سازنده این سریال هستیم شبیه به این موضوع دیده‌ایم که آن را در قالب سریال به تصویر کشیدیم.

بد نیست در اینجا اشاره‌ای کنم به فردی که در یکی از کشورهای خارجی پیش از این دیجی بوده است‌ و در حال حاضر در حوزه علمیه دروس علمی حوزوی می‌خواند. دلیل اینکه چرا من با تهیه‌کننده‌ای چون شفیعی و نویسنده‌ای مثل حامد عنقا همکاری می‌کنم این است که می‌خواهم سریالی بسازم که با بیننده ارتباط برقرار کند و مدافع آن باشم. قاعدتا هر کاری که دیده می‌شود حاشیه پیدا می‌کند.

چندی پیش به اصفهان رفتم در برنامه‌ای شرکت کردم که خیلی شلوغ بود و مطرح می‌شد که این سریال را می‌بینند. هیچکس نمی‌تواند بگوید که به عنوان مثال من کارگردان درام قصه را تغییر داده‌ام. درام قصه برای نویسنده است و در مجموعه «تنهایی لیلا» شاید من سه مورد را به حامد عنقا نظر دادم که خواسته من از ایشان بود.

محمد حسین لطیفی در بخشی از این نشست به باورهای مردم اشاره کرد که تلویزیون تا چه میزان می‌تواند بر این باورها تاثیر بگذارد و یادآور شد: شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از مخاطبان با دیدن تیتراژ سریال اسم‌ شهرستان بوجان را در گوگل جستجو و نذر کرده بود برای پیدا شدن فرزندش سر سریال «تنهایی لیلا» بیاید. این سریال برای آن مخاطب آنقدر باورپذیر بود که حتی مقداری از خاک قبر محمد را به‌ دلیل اعتقاداتی که داشتند با خود برای تبرک ببرند.

لطیفی همچنین در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان نگاه قرآنی و دینی به سریال «تنهایی لیلا» به ویژه کاراکتر لیلا شده است، اظهار کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم اصلا فکری روی آن نشده است. این نگاه در جنس خود قصه مستتر بوده است. از نظر من این یعنی انسانیت و انسانیت هم یعنی دین. ما در کشور ایران زندگی می‌کنیم در نتیجه همیشه روی بحث انسانی کار کردیم. پس باید کار ما منطبق با دین باشد.

*** لیلا به درد برنامه علیخانی می‌خورد

حامد عنقا نویسنده «تنهایی لیلا» در ادامه درباره این کاراکتر و همچنین قصه این سریال اظهار کرد: وقتی درباره مابه‌ازای شخصیت‌های یک اثر هنری در جامعه صحبت می‌کنیم، متأسفانه دچار تصوری اشتباه می‌شویم و فکر می‌کنیم تمام افرادی که در این سریال می‌بینیم دقیقاً باید در جامعه وجود داشته باشند، در صورتی که ما باید شمایل این افراد را نزدیک به واقعیت جامعه‌مان کنیم.

این نویسنده در ادامه با اشاره به سوژه سریال اصلی «تنهایی لیلا»، بیان کرد: شخصیت لیلا برای همه ما مابه‌ازای بیرونی دارد و ما او را از روی شخصیتی که زندگی واقعی‌اش به همین سبک و روال است، طراحی کردیم. هیچ فیلمی را نمی‌توان مثال زد که در آن قصه تبدیل به یک قصه شود. اینکه شما هر روز از خواب بیدار می‌شوید سرکار می‌روید بر می‌گردید و زندگی روتینی را دارید قصه نیست روزی که این روند به هم می‌خورد قصه است. وقتی درباره ما به ازای شخصیت‌ها در جامعه حرف می‌زنیم تصور اشتباهی داریم و در یک چیز دچار سوء تفاهم هستیم و آن این است که فکر می‌کنیم آدم‌هایی که در فیلم می‌بینیم باید در جامعه باشند. وقتی درباره جامعه حرف می‌زنیم درباره کدام جامعه حرف می‌زنیم؟ کما اینکه شخصیت لیلا کاملا واقعی است و وجود دارد. نمونه‌ی این شخصیت در تهران زندگی می‌کند و حتی نسبت به لیلایی که ما نشان می‌دهیم غلیظ‌تر است و می‌شود آن را معرفی کرد. فکر می‌کنم به درد برنامه احسان علیخانی هم می‌خورد.

نشست سریال تنهایی لیلا

*** دنیایی که در یک ساعت ساخته شد

وی درباره کاراکتر محمد با بازی بهروز شعیبی در این سریال نیز یادآور شد: از همان اول قرار بر این بود تا مخاطب فقط در پنج قسمت اول سریال این کاراکتر را ببیند، اما در ادامه و از قسمت پانزدهم به بعد در کلیت داستان به دنبال راهکاری بودیم تا بار دراماتیک کار را بالا ببریم.

حامد عنقا یادآور شد: بخشی از جامعه که تریبون ندارند شخصیت «محمد» را باور می‌کنند. کسی که در یکی از کوچه‌های شهر فسا زندگی می‌کند‌، تریبون ندارد، اما من که در خیابان دربند و فرشته هستم تریبون دارم و اعلام می‌کنم این شخصیت‌ها باورپذیرند.

این نویسنده همچنین درباره‌ی انتقاد وکلا از نحوه‌ی پرداختن به این صنف در سریال «تنهایی لیلا» یادآور شد: در ارتباط با جوابی که به کانون وکلا دادم مطرح کردم هنوز یاد نگرفتیم وقتی با سریالی مواجه می‌شویم، دنیایی را می‌بینیم که سازندگان آن سریال در یک ساعت آن را ساخته‌اند و باید با آن دنیا زندگی کنیم.

*** به پای هم می‌پیچیم و باز هم کار می‌کنیم

وی درباره‌ی تعاملش با کارگردان و عوامل گفت: تا زمانی که توانم اجازه می‌داد در خدمت آقای لطیفی بودم اما از آن زمان که نوشته‌هایم به‌روزتر شد کمتر در خدمت گروه بودم و بخشی از این حواشی به خاطر حرف‌هایی است که در رسانه‌ها زدم. با وجود اینکه بر روی انتقادم نسبت به آقای لطیفی هستم و ایشان همواره مطرح کردند که از من منتقد تند و تیزتر ندیده است، اما برایمان عجیب است که آنقدر به پروپای هم می‌پیچیم و باز هم کار می‌کنیم. فکر می‌کنم یک بیماری است که من یا ایشان باید به دکتر مراجعه کنیم.

او سپس گفت: ذهنیت من از «تنهایی لیلا» شاید در جاهایی روشن نشد و طبیعتا همه اینها اتفاقاتی است که در هر کاری ممکن است بیفتد.

وی سپس درباره‌ی بازی مینا ساداتی که نقش لیلا را ایفا کرد نیز یادآور شد: هیچ بازیگری را ندیدم که مثل مینا ساداتی خودش را همراه و نزدیک کاراکتر لیلا کند. اما همواره انتقاد من این بود که این همراه شدن با تاخیر بود.

حامد عنقا گفت: در ادامه یادآوری می‌کنم نگفتن دو سه چیز بی‌انصافی است یکی اینکه من با خانم ساداتی خیلی بحث داشتم اما به واقع ایشان یکی از سخت‌ترین کارها را انجام دادند و از این بابت از ایشان متشکرم و باید بگویم خیلی از اتفاقاتی که در دل «تنهایی لیلا» افتاد از این بحث‌ها شکل گرفت.

*** دیالوگ‌های بداهه مقانلو و پورشیرازی در «تنهایی لیلا»

او سپس دیالوگ‌های بداهه نسرین مقانلو و حسن پورشیرازی در این سریال را تحسین کرد و گفت: دیالوگ‌هایی که از خانم مقانلو و همچنین آقای پورشیرازی می‌شنوید، حجم زیادی از آنها حاصل اتفاقاتی است که بداهه بین خودشان صورت گرفته است و بخشی از اعتبار این مجموعه حاصل بداهه‌سازی این عزیزان بوده است.

عنقا سپس با یادآوری اینکه انتقادهایش نسبت به کار لطیفی و این سریال سرجایش است‌، به همکاری‌اش با محمد حسین لطیفی اشاره کرد و گفت: برای من افتخار است و اگر لطفی از طرف رسانه‌ها می‌شود، بخش زیادی از آن مدیون کارهایی است که با آقای لطیفی داشته‌ام. شاید این از زرنگی من بوده است. ای کاش یک روزهایی کاری از ایشان ببینیم که با صد درصد استعدادش ساخته شده است.

*** بعضی وقت‌ها از جهان فیلممان بیرون می‌آییم

در ادامه این نشست محمدرضا شفیعی به عنوان تهیه‌کننده درباره کاراکترهای مجموعه «تنهایی لیلا» یادآور شد: نکته این است که این کاراکترها برای چه آدم‌هایی نوشته شده‌اند؟ ما بعضی وقت‌ها از جهان فیلممان بیرون می‌آییم. در حالی که در این قصه ما موقعیت تعریف کرده‌ایم و باید دید که در موقعیت جدید این کاراکترها چه واکنشی نشان می‌دهند. همه این واکنش‌ها برای جهان کاراکترها است، نه جامعه بیرون.

*** موجی که در شبکه‌های جم راه افتاده

بهروز شعیبی بازیگر نقش محمد در «تنهایی لیلا» یادآور شد: به قصه کاری ندارم به کلیتی که در جریانش افتاده‌ایم کار دارم. یک موجی در شبکه‌های جم آمده است که در آن سریال‌های 100 و 200 قسمتی ساخته می‌شود و مخاطب با آن تعامل برقرار می‌کند. ما نیز باید در سریال سازیمان به این نوع قصه تعریف کردن عادت کنیم و با کمترین امکانات قصه‌هایی بسازیم که جذاب باشند ما هنوز عادت نکرده‌ایم این سریال‌ها را با فرهنگ خودمان ببینیم. سریال «تنهایی لیلا» برای 30 قسمت بود اما باید عادت کنیم سریال‌هایی با تعداد قسمت بالا و با این نوع قصه تعریف کردن کار کنیم. همه ما در جوامع مجازی چون فیس‌بوک، اینستاگرام و ... مدام در حال نگارش نکات اخلاقی زندگی‌مان هستیم و عده‌ای نیز بنا به تمایل‌شان از آن استقبال می‌کنند، اما در بین همه این مدرن بودن‌مان متأسفانه هنوز این را یاد نگرفته‌ایم که با عنصر نمایش و استثناهایی که در برخی قصه‌ها وجود دارد، کنار آمده و آنها را باور کنیم و این مساله دلیل اصلی‌اش این است که ما به این موضوع عادت کرده‌ایم که همه عناصر موجود در یک اثر نمایشی را با واقعیت زندگی خودمان مقایسه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید قصه‌های طولانی مدت را با سریال‌هایمان جا بیاندازیم یادآور شد: در حال حاضر این اتفاق از سریال‌های ترکیه‌ای شروع شده است. امیدوارم در ایران هم کم کم اتفاق بیفتد. به نظرم فقط این فیلمسازها نیستند که لازم است مسیری را طی کنند، بیننده‌ها هم باید این مسیر را بروند و فکر می‌کنم «تنهایی لیلا» جزو اولین گام‌هایی است که برای این مسیر برداشته شد.

بازیگر «تنهایی لیلا» در ادامه یادآور شد: حال اگر همین قصه «تنهایی لیلا» را ترک‌ها می‌ساختند منتظر بودیم که آن را ببینیم. متاسفانه هنوز به این نوع قصه‌ها عادت نکرده‌ایم تا آنرا با فرهنگ خودمان ببینیم.

بهروز شعیبی درباره همکاری‌اش با عوامل «تنهایی لیلا» یادآور شد: زمانی که در کنار پیشکسوتانی از جمله خانم اویسی و آقای زنجان‌پور بازی می‌کردم آرزویی که همیشه داشتم و آن اینکه آنها را از نزدیک ببینم را مرور می‌کردم. همچنین در این مجموعه یک اتفاق خوب افتاد و آن اینکه 12 سال پیش دستیار آقای لطیفی بودم و اکنون ایشان پذیرفتند در این مجموعه کار کنم و از ایشان نهایت تشکر را دارم.

نشست سریال تنهایی لیلا

*** شباهت «تنهایی لیلا» با آناناس

آفرین عبیسی از بازیگران مجموعه «تنهایی لیلا» نیز که در این نشست حاضر شده بود‌، با اشاره به کاراکتر محمد و اینکه ما به ازای بیرونی دارد، گفت: پیش از این با کارگردان نازنینی کار کردم که ایشان شخصیتی عین کاراکتر محمد را داشت. «تنهایی لیلا» برای من یک چیز ناممکن نبود. ممکن است در حال حاضر کمی برای اکثریت این نوع شخصیت باورپذیر نباشد اما برای اقلیت باور پذیر است.

وی در ادامه با اشاره به خاطراتش از 46 سال قبل و اینکه با همسرش به یکی از کشورهای اروپایی برای مداوای همسرش رفته بودند، گفت: 46 سال پیش طبیعی است که ما در کشور خودمان میوه آناناس ندیده‌ بودیم. وقتی به این کشور اروپایی سفر کردیم این میوه برایمان جذابیت داشت. حتی نمی‌دانستیم چطور آن را استفاده کنیم. زمانی که آن را خریدیم خیلی تلاش کردیم تا آن را باز کنیم. وقتی آناناس را خوردیم به این نتیجه رسیدیم که چقدر میوه خوشمزه‌ای است. «تنهایی لیلا» هم خیلی مساله حادی نیست. اگر برای همین مردمی ساخته شده است که در جامعه زندگی می‌کنند، پس قابل درک است.

*** انتقاد من از لطیفی سر جایش است

در بخش دیگری از این نشست نویسنده «تنهایی لیلا» مطرح کرد: «تنهایی لیلا» اولین کار من بود که به اجرا وابسته بود. در این سال‌ها همیشه دعوایمان با محمد حسین لطیفی بر سر این بوده که ایشان مطرح می‌کردند چرا در متن همه چیز بسته است و امکان بازی کردن برخی از جزئیات وجود ندارد، اما این کار خیلی به اجرا وابسته بود. سکانس‌هایی کار شد که بستگی به اجرای بهروز شعیبی داشت. در این قصه خیلی از سکانس‌ها فراتر و بهتر از آن چیزی بود که روی کاغذ نوشته بودم. خیلی از سکانس‌هایی هم وجود داشت که معتقد بودم به آنِ بیشتری احتیاج داشت و قطعا به جای این دو بازیگر، اگر بازیگران دیگری کار را اجرا می‌کردند آن چیزی که می‌خواستیم درنمی‌آمد و کار کاملا وابسته به آنان بود.

او سپس گفت: ممکن است در بعضی از سکانس‌ها نقطه‌نظرهای متفاوتی با کارگردان داشته باشم، اما این درست نیست که بگویم برداشت من درست‌تر است. به طور کلی انتقاد من از لطیفی سر جایش است.

*** 14 ساعت مطلق کار کردن،‌ بیگاری است

لطیفی نیز در ادامه صحبت‌های حامد عنقا یادآور شد: در اجرا هیچ وقت خودمان را مطلق و بهتر از دیگران نمی‌دانیم. همیشه معتقدیم اگر وقت بیشتری داشته باشیم می‌توانیم کارهای بهتری ارائه دهیم، هر چند استثناهایی هم وجود دارد و برخی کارها در لحظه خوب از آب درمی‌آید. اما باید بپذیریم سرکار که می‌رویم مسائل زیادی وجود دارد. ما در ایران امکانات زیادی برای تسهیل این حرفه نداریم. نه من بلکه بسیاری از کارگردانان با این بودجه کار می‌کنند؛ البته برخی‌ها ممکن است آگاهانه‌تر جلو بروند اما در مجموع از عوامل «تنهایی لیلا» چه بازیگران و چه کسانی که پشت صحنه بودند دفاع می‌کنم. به نظرم 14 ساعت مطلق کار کردن،‌ بیگاری مطلق است.

او در ادامه یادآور شد: ضعف‌هایی داریم که اجتناب‌ناپذیر است اما من به برکت کارهایم اعتقاد بسیاری دارم و اگر نتیجه خوبی تا اینجای کار کسب کردیم، ماحصل تمام تلاش و حال خوبی است که حین کار داشتیم.

*** اختلاف نظر همیشه در کارها وجود دارد

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا شفیعی با اشاره به اینکه نگاه نویسنده و کارگردان در این کار منطقی و به جا است، یادآور شد: بر همین اساس جلساتی که در شروع کار گذاشته می‌شود‌، لازمه کار است. وقتی سریالی همزمان نوشته و ساخته می‌شود این اتفاقات نیز در آن شکل می‌گیرد؛ اتفاقاتی از قبیل اینکه چیزی که روی کاغذ بوده اجرا نشده یا اینکه کارگردان برداشت دیگری از چیزی که نویسنده داشته است‌، ارائه داده است. طبیعی است اگر «تنهایی لیلا» در 30 قسمت نوشته و دورخوانی هم می‌شد برای همه مفهوم‌تر بود.

به طور کلی اختلاف نظر همیشه در کارها وجود دارد و معدود پیش آمده است که نویسنده از چیزی که نوشته و کارگردان آن را کار کرده راضی بوده و همه این نگاه‌ها نگاه خوبی است.

نشست سریال تنهایی لیلا

*** لیلای تلویزیون، آمنه سینما

مینا ساداتی - بازیگر نقش لیلا - نیز در این نشست یادآور شد: این سریال جذابیت‌هایی داشت که آن را نسبت به سایر سریال‌ها متفاوت می‌کرد یکی از این جذابیت‌ها فلش‌بک‌هایی بود که به لحاظ راکوردی قبل و بعد بازی‌ها وجود داشت و این برای بازیگر هم جذاب بود.

او درباره اینکه وقتی این شب ها سریال را می‌بیند و به ویژه کاراکتر لیلا را چه حسی دارد؟ یادآور شد: اصولا فیلم‌هایی که بازی می‌کنم کارشناسانه آنها را نگاه می‌کنم ولی به طور کلی بازخورد مخاطبان نسبت به خودم جالب است و خوشحالم و احساس می‌کنم که این سریال برای مخاطب باورپذیر بوده است.

او در ادامه یادآور شد: با وجود همه دعواهایی که پیش آمد که مثبت هم بود و در جهت پیش‌برد کار بود، خوشحالم که در این کار حضور داشتم.

ساداتی که بازیگر نقش آمنه در فیلم «محمد رسول الله(ص)» مجید مجیدی است،‌ یادآور شد: وقتی مخاطبی تصویر من را در بیلبورد این کار می‌بیند، من را با کاراکتر لیلا در «تنهایی لیلا» معرفی می‌کند.

*** بازیگری یعنی اینکه مرده‌شور شوی!

نسرین مقانلو نیز که در انتها به نشست «تنهایی لیلا» ملحق شد‌، درباره‌ی این مجموعه یادآور شد: ما تماشاچی را راحت کردیم. چیزی که می‌خواستیم آخر قصه نشان دهیم اول نشان دادیم و این خیلی واضح بود.

وی در ادامه یادآور شد: زمانی که بازیگری را آغاز کردم مادرم جمله‌ای را به من گفت و آن اینکه بازیگری یعنی اینکه مرده‌شور شوی! اگر قرار باشد‌ من همیشه یک شخصیت را ایفا کنم جذابیتی ندارد در نتیجه باید در قالب‌های مختلف ایفای نقش کنم.

نشست سریال تنهایی لیلا

وی سپس یادآور شد: خوب است که مسؤولان هم از سریال‌های خود دفاع کنند. وقتی کاری روی آنتن می‌رود، همه فقط به ما رجوع می‌کنند. انسان جایزالخطاست. در حرفه ما هم همین است مسؤولان باید کمی دست ما را در قصه‌ها بازتر بگذارند تا به این میزان مورد انتقاد قرار نگیریم.

مقانلو سپس گفت: شش سال پیش به خاطر حاشیه‌ای که در قلب یخی پیش آمد به خودم قول دادم با کسی مصاحبه نکنم ولی الان این قول را می‌شکنم و از خبرنگاران تشکر می‌کنم که لطف می‌کنند و با ما هم کلام می‌شوند.

*** فلش‌بک‌های تنهایی لیلا

شفیعی نیز درباره فلش بک‌های «تنهایی لیلا» گفت: چیزی که در فیلمنامه من را اذیت می‌کند، فلش بک است‌. فلش بک اطلاعات دادن به مخاطب من را در کارها اذیت می‌کند، اما در این قصه فلاش بک ما، یک قصه مجزایی را در دو زمان متفاوت دنبال می‌کند. در نتیجه اگر از فلش بک به عنوان اطلاع‌رسانی استفاده می‌کردیم به دلیل زیاد بودن آنها، مخاطب را اذیت می‌کرد اما چون این فلاش بک‌ها در دو زمان متفاوت دیده می‌شوند، به نظر جذابیت دارد.

*** ما فوتبالیستیم

لطیفی در انتهای نشست «تنهایی لیلا»، کار در سینما و تلویزیون را شبیه به فوتبالیست‌ها دانست و گفت: این حرف همیشگی من است ما واقعا فوتبالیستیم. من اگر کارم خوب درمی‌آید به دلیل این است که بچه‌ها خوب پاس می دهند و از تک تک همه آنها تشکر می‌کنم.

او در این نشست از عوامل «تنهایی لیلا» این قول را گرفت که مراسمی که قرار است در 20 شهریور و روز ملی سینما در یکی از فرهنگسرای تهران فستیوال غذا داشته باشند‌، مشارکت کنند و همگی دستپخت‌هایشان را به این مراسم خیریه بیاورند.

***

بهادر زمانی، بازیگر نقش سیدرضا هم در بخشی از این نشست با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، افزود: می‌بالم به لحظه‌ای که اینجا هستم و این خیلی بالاتر از چیزی است که در تمام عمرم کار کردم.

در پایان این نشست محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده با یادآوری اینکه «تنهایی لیلا» کم و کاستی‌هایی داشته است مطرح کرد: این سریال زحمات پنج شش ماهه یک گروه هفتاد نفره است و مهم‌ترین دستاوردی که داشت مخاطبان بودند که با علاقه و جدیت کار را تماشا کردند.

نشست سریال تنهایی لیلا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۶-۰۶ ۲۱:۱۵

کاش فيلم قدم به قدم جلو مي رفت و فلش بک نداشت و فوت محمد را در اول فيلم نشان نمي دادند. مسئله ديگر در بيمارستانها همراهي را به داخل اتاق c.c.u و ياI.c.u راه نمي دهند. چرا ليلا داخل اتاق محمد بيهوش شد و با او با گريه و زاري کرد و حرف زد ورنج داد و بعدش دردزايمان گرفت؟ خنده دارنيست؟ مردمو ساده درنظر مي گيريد؟ فيلم هندي مي سازيد؟ واقعي بسازيد. واقعي.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۲۱:۳۳

با عر ض سلام و خسته نباشيد خدمت تمام دست اندر کاران سريال تنهايي ليلا. چند مورد در فيلم مشاهده شد 1- محمدي که تا حال موبايل نداشته گوشي اندرويدي شايان را ميگيره و فايلهارا پاک ميکنه!!! 2-محمد و ليلا وقتي داشتند از پاگشاي شريفه خانم بر مي گشتند دست محمد يه قابلمه غذا بود وقتي محمد داشت از در خانه خودشان وارد ميشد طوري قابلمه را در دست گرفته بود که کاملا خالي بودنش مشخص بود و گفت بايد چند روز غذاي شريفه خانم را بخوريم