• دوشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 94061610121
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

فرش تبریز، برند جهانی شد

فرش تبریز، برند جهانی شد

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه اثرات جهانی شدن فرش تبریز در دراز مدت نمایان خواهد شد، گفت: ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در زمینه بافت فرش بازتاب گسترده‌ای در دنیا داشته و به نوعی فرش تبریز به برند جهانی تبدیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه اثرات جهانی شدن فرش تبریز در دراز مدت نمایان خواهد شد، گفت: ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در زمینه بافت فرش بازتاب گسترده‌ای در دنیا داشته و به نوعی فرش تبریز به برند جهانی تبدیل شده است.

فرزین حق پرست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: فرش دستباف تنها صنایع دستی است که به زندگی مردم ورود کرده است؛ به‌طوری که فرش دستباف همچون یک فرهنگ، در خانه هر ایرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: مادامی که بخش خصوصی متولی صنعت فرش بود، فرش تبریز رونق داشت و روز به روز به تعداد کارگاه‌های بافت افزوده می شود، ولی با ورود دولت، فرش تبریز جایگاه واقعیش را از دست داد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید حامی صنعت فرش است، عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به صنایع دستی شده و هسته های کلیدی برای توسعه بافت و صادرات و برند سازی فرش تبریز تعریف شده است.

حق پرست خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی در قبال صنعت فرش هیچ وظیفه حقوقی ندارد و تنها می توانیم مسیر ارتباط فرش تبریز با دنیا را تسهیل کنیم.

وی در خصوص مشکلات موجود بر سر راه صادرات فرش تبریز، اظهار کرد: به نظرم واسطه گری ها، مشکلات مبادله ارز به دلیل تحریم ها و کپی برداری چینی‌ها از فرش تبریز در سال های اخیر باعث از دست رفتن جایگاه فرش تبریز در جهان شده است که انتظار می رود با رفع تحریم ها و برنامه ریزی های دولت شاهد صادرات فرش تبریز به سراسر جهان باشیم.

وی با اشاره به ثبت تبریز به عنوان شهرجهانی صنایع دستی در زمینه بافت فرش، گفت: مسئولان شورای جهانی صنایع دستی طی بازدیدی که تیرماه از کارگاه های بافت، رنگرزی، بازار فرش و دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی انجام دادند، تصمیم گرفتند تبریز را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در زمینه بافت فرش ثبت کنند و طی ماه های آتی جشن جهانی شدن فرش تبریز با حضور مسئولان شورای جهانی صنایع دستی برگزار می شود.

وی گفت: در تیزرهای تبلیغاتی کاشان را بدون هیچ گونه مدرکی به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی می کنند، هم اکنون ما مدرک معتبر داریم و نه تنها پایتخت فرش ایرانیم، بلکه پایتخت فرش دنیا هم هستیم.

حق پرست با اشاره به تشکیل هیات امنای بازار تبریز، گفت: هیات امنایی متشکل از استاندار آذربایجان شرقی شهردار تبریز و دیگر مسئولان در حال تشکیل است.

*عکس تزئینی است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha