• چهارشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۴ / ۰۰:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94080602742
  • خبرنگار : 71021

آنتالیا؛ بلای جان مسافران ایرانی

آنتالیا؛ بلای جان مسافران ایرانی

مقصد «آنتالیا» است اما هواپیما در یک فرودگاه نظامی فرود می‌آید، بعضا چهار ساعت دیگر تا آنتالیا راه باقی مانده که باید با اتوبوس رفت. گاهی هم هواپیما پس از توقفی نیم‌ساعته، راهی آنتالیا می‌شود.

مقصد «آنتالیا» است اما هواپیما در یک فرودگاه نظامی فرود می‌آید، بعضا چهار ساعت دیگر تا آنتالیا راه باقی مانده که باید با اتوبوس رفت. گاهی هم هواپیما پس از توقفی نیم‌ساعته، راهی آنتالیا می‌شود.

بدین ترتیب، روزانه جان مسافران بسیاری در معرض ریسک یک فرود و پرواز مجدد در یک فرودگاه کوچک نظامی قرار می‌گیرد؛ چرا؟ چون برخی به این نتیجه رسیده بودند که برای کشور ما خوب نیست که ایرلاین‌های وطنی، روزانه تعداد قابل توجهی پرواز به یک مقصد گردشگری بدنام همچون آنتالیا داشته باشد.

درواقع خود موضوع سفر بسیاری از هموطنان به چنین مقصدهای گردشگری در کشورهایی چون ترکیه و تایلند، قابل تامل و قطعا تاسف‌آور است اما تمهید اندیشیده شده در دولت قبل برای این موضوع که خود یک کلاه شرعی محسوب می‌شود هم در نوع خود بسیار تامل‌برانگیز است.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، شاید به یک دهه برسد که تبلیغ «آنتالیا»، به عنوان مقصد بدنام در روزنامه‌های کشور ممنوع شد، چند سال بعد تصاویری از مسافران ایرانی در ساحل جنوبی ترکیه منتشر شد و بعد دستور لغو پروازهای مستقیم به آنتالیا صادر شد. از آن به بعد هواپیماهای ایرانی دیگر پروازی به نام آنتالیا ندارند؛ اما آژانس‌های مسافرتی ایران کماکان با وجود ممنوعیت ذکر آنتالیا، به تبلیغات‌شان ادامه می‌دهند.

راه‌های رسیدن به ساحلی که می‌گویند نباید اسم‌اش برده شود، زیاد است. اولین و راحت‌ترین‌اش پروازهای چارتری است، پروازهایی متعلق به شرکت‌های هواپیمایی ترک که از خلاء پرواز مستقیم شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به این مقصد به نفع خود استفاده کردند.

آژانس‌های ایرانی که روی مقصد ترکیه کار می‌کنند و خودشان یک طرف قضیه‌ی پروازهای چارتری ترکیه هستند، می‌گویند: با تصمیمی که مقامات عالی‌رتبه‌ی اجرایی وقت برای پروازهای آنتالیا گرفتند، ضرر و ضربه‌ی بزرگی به اقتصاد کشور زدند، چراکه فرصت را برای شرکت‌های هواپیمایی ترکیه - برای انجام پروازهای راحت‌تر و ایمن‌تر مستقیم - فراهم کردند و پولی که می‌شد به جیب صنعت هوایی ایران برود، حالا نصیب آن‌ها شده است.

اما شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای دور زدن تصمیمی که به ضرر اقتصادی‌شان منجر شد، پرواز به فرودگاه‌های نزدیک همان شهری که اسم‌اش را نباید برد برقرار کردند، مثل اسپارتا، قازیان‌تپه و آدانا که هر یک دست‌کم با مقصد نهایی چند ساعتی فاصله دارند و ادامه‌ی این مسیر هم معمولا زمینی و با اتوبوس طی می‌شود.

این ممنوعیت پرواز فقط برای آنتالیا نبوده است، چراکه پس از صدور آن امریه‌ی قانونی، مسافران به سواحل دیگری از جنوب ترکیه گرایش پیدا کردند که دست‌کم از ایران پرواز مستقیم داشتند؛ از جمله کوش‌آداسی و بدروم که بعدها لغو پرواز مستقیم، به آن‌ها نیز سرایت کرد و ازمیر مقصد پرواز مسافران این شهرها شد که با دو شهر دیگر از مسیر زمینی حدود چهار ساعت فاصله دارد.

اما همه‌ی قضیه‌ی آنتالیا و دیگر سواحل جنوبی ترکیه فقط یک سود و زیان معولی در صنعت هوایی نیست، بلکه مساله «جان» مسافران ایرانی است که میان این دستورهای خاص مغفول مانده است. آیا حتما باید سانحه‌ای واقع شود تا به تدبیری قابل دفاع‌ در این زمینه بپردازیم؟

با آن‌که در ابتدا سعی شد با ممنوعیت اجرای تور به آنتالیا و سپس با لغو پروازهای مستقیم میزان سفر ایرانی‌ها به ساحل بدنام خوانده شده، کاهش یافته یا حذف شود اما آمارها نشان می‌دهد، در این مدت از میزان جمعیت مسافران ایرانی نه‌تنها کاسته نشده، بلکه به شمار آن‌ها اضافه شده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که به سالنامه آماری سازمان جهانی جهانگردی استناد کرده است، در سال 2013 ترکیه همچنان نخستین مقصد گردشگران ایرانی بوده و در آن سال یک میلیون و 196 هزار و 482 ایرانی به ترکیه سفر کردند.

تابستان که می‌شود ترک‌ها منتظرند ایرانی‌ها از راه برسند و از صدقه‌سری آن‌ها سواحل جنوبی ترکیه نیز سرمایه‌گذار ایرانی، کم ندارد.

با وجود چنین استقبالی به نظر می‌رسد پاک کردن صورت مساله نه تنها منفعت اقتصادی در یک دهه گذشته نداشته، بلکه باعث شده مسافران ایرانی نیز در کشور همسایه از حقوق حقه‌ی خود باز بمانند و تحت تاثیر این تصمیم، پروازهای غیرمستقیم ایرانی‌ها به فرودگاه‌های کوچک یا نظامی قدیمی که از مدار فعالیت خارج شده‌اند و فاقد ایمنی و امکانات متناسب مسافرتی هستند، منتقل شوند.

در دوره‌ای حتی بابت آبادانی این فرودگاه‌های کوچک و نظامی هزینه‌ای سربار مسافران ایرانی شده است؛ بدون آن‌که آگاه باشند. برای همین هم آژانس‌های مسافرتی می‌گویند، سواحل و فرودگاه‌های جنوبی ترکیه را ایرانی‌ها آباد کرده‌اند.

در چند کیلومتری این فرودگاه‌ها هیچ امکانات شهری و اقامتی وجود ندارد و اگر پرواز مسافران نیمه‌شب یا با تاخیر وارد شود، مسافر مجبور است در آن فضای محدود که امکانات کافی ندارد، معطل بماند و بعد هم چند ساعتی را در جاده و اتوبوس بگذراند؛ حتی شده شبانه. این میان خستگی و کلافگی به حدی است که دیگر رمقی برای فکر کردن درباره به‌خطر افتادن جان در جاده‌ای خلوت نمی‌ماند.

یکی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی می‌گوید: خودکرده را تدبیر نیست، شرایطی که ماحصل یک دستور رسمی بوده، اکنون سبب تضییع حقوق مسافران ایرانی شده است؛ چراکه نه شرکت‌های هواپیمایی پاسخگوی این وضع نامناسب هستند و نه مقامات ایرانی و ترک.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۲:۰۳

جقدر ما ضعيف هستيم در فكر كردن، حال شما از اسم استفاده كنيد و يا نه، مردم مى روند. ما بايد دليل رفتن مردممان با ان همه ارشادات و سخنرانى هاى تكرارى پيدا كنيم و با نرفتن يا جلوگيرى كردن ان چه چيزى را در مقابل ان مى توانيم به مردم بدهيم، بايد از قبل فكرش را كرد و اين اشتباه هست اگر بگویيم فقط برای مسائل خاصی مردم به أنجا مى روند، چون اگر کسی بخواهد در داخل امكانات از آن لحاظ بيشتر هست تا در آنتاليا

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۶:۵۹

خوب نروند اگر عزت نفس دارند نروند

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۷:۱۰

وقتش رسيده دولت تدبير فکري بکنه. البته الان دولت ترکيه داره جاده اسپارتا انتالبا رو چهار بانده مي کنه ولي فرودگاه نظامي اسپارتا فاقد امکانات و داخلش هلي کوپتر

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۷:۵۶

اي احمدی نژاد ما از دستت تا كي بايد بكشيم

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۸:۳۷

سلام من کل مطلب بالا را نخوندم و فقط به تيتر اون نوجه کردم چون ميدونم معمولا چه چيزايي تو اين زمينه نوشته ميشه ولي فقط ميخوام يه چيزي براي اون دسته از عزيزايي که آنتاليا نرفتن بگم که واقعا حرفايي که راجع به اونجا زده ميشه اصلا صحت نداره ، نه اينکه اونجا خيلي پاک باشه نه ولي انتاليا هم مثله همه کشوراي ديگه مواردي داره مگه توي همين تهرون خودمون نيست خلاصه اينکه من 4 بار همراه خونواده رفتم همراهان من حجاب هم داشتن و هيچ مورد خاصي هم وجود نداشته

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۸:۴۷

اضافه کنيد که عده قابل توجهي از هموطنان استانهاي اذربايجان غربي و شرقي و اردبيل از مسير زميني خودشان را به شهر وان ترکيه مي رسانند و با پرواز ترک داخلي به انتاليا مي روند. تصور بکنيد اگه کمي تو مرز معطل بشن پرواز را از دست ميدن

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۸:۵۰

واقعا بايد به ذهني که دستور ممنوعيت پرواز مستقيم به يک مقصد پرطرفدار را صادر کرده آفرين گفت.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۹:۱۴

بهترين سفري که تا الان رفتم بود.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۹:۱۴

ممنون ازشما که اين موضوع رو اطلاع رساني کرديد. واقعا تقاضاي رسيدگي داريم به خدا باعث خجالت و سرافکندگيه

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۲۲:۲۱

اين دوستاني که منفي دادن فازشون چيه؟ خوب راست ميگه ديگه. ترکها وقتي اين جرياناتو مي بينن پيش خودشون نمي گن اينا چقدر .... هستن که يه مسافرت مي خوان برن ايقدر سختي و بدبختي مي کشن تا به مقصد برسن؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۰۹:۳۹

من هم به اين سفر رفتم و فقط بايد بگم مسير اسپارتا به آنتاليا وحشتناک بود

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۱:۳۵

واقعا متاسفم براي طرز فکرتون . کسي که بخواد کاراي بي شرمانه بکنه هيچ وقت چند ميليون خرج نميکنه بره اونجا. این مسایل همه جا هست. در ضمن تايلند و دبي و مالزي و سنگاپور و ارمنستان هم مقصد خوبي براي کارهاي بي شرمانه هست . مشکل از بعضی مردمه ماست .

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۲:۱۵

اين مسايل مربوط به شخص هست و دخالت در امور شخصي مردم کار شايسته اي نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۲:۵۹

از هر وسيله اي مي شود استفاده درست يا غلط کرد. مسافرت هم شاملش مي شود. مي توان با يک کارد آشپزخانه هندوانه قارچ کرد يا آدم کشت. اين را کارد انتخاب نمي کند انسان انتخاب مي کند. ما ياد گرفته ايم براي خواباندن سر و صدا معلول را از بين ببريم. چرا اينقدر که براي شهر (اسمشو نبر) خواهان وجود دارد براي نقاط ديدني و جالب کشور متقاضي نيست. چون بشر به هر چه منعش کنند حريص مي شود.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۶ ۱۷:۳۰

وقتي ما مي دانيم مسافران ايراني دنبال چه نوع سرگرمي هستند بهتر است در مناطق ازاد اين نوع سرگرمي ها براي آنها فراهم شود تا ارز مملکت هدر نرود و اشتغال زايي نيز صورت گيرد.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۷ ۰۸:۵۲

شهوت با انسان چه ها كه نميكنه!

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۷ ۱۰:۲۶

چرا هر وقت دولت فعلي کاري رو نمي تونه انجام بده گردن دولت قبل مي اندازيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۲۱:۲۹

سلام.من چند بار به سواحل ترکيه مسافرت کردم. بسيار محيط امني داره ارامشش هم فوق العاده هست .اون امکانات به صورت اسلامي تو ايران چند برابر اونجا هزينه داره. نبود مديريت توريسم در ايران باعث رفتن ما به اونجا ميشه

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۱۱ ۰۸:۵۹

در هیچ کجای آنتالیا فساد مشهودی نیست تنها در فصل گرم در ساحل برخي از هتل ها خارجي ها آفتاب مي گيرند که البته ايراني ها با وضع بسيار بدتر و رعايت نکردن خيلي از شئونات در آن ساحل هل بيشتر از همه به چشم مي آيند. به هيچ وجه تيکه اندازي به خانم ها و سوار کردن زن در کنار خيابان در آنجا نيست. از حقه بازي و کم فروشي و دزدي هم خبري نيست. اين را من با چشمان خودم ديده ام.