• سه‌شنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۴ / ۰۲:۱۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 94102212508
  • منبع : نمایندگی زنجان

از مهارت‌های زندگی موفق چه می‌دانید؟

از مهارت‌های زندگی موفق چه می‌دانید؟

ایسنا/زنجان یک روان‌شناس گفت: زندگی مانند یک بازی دوطرفه است و اگر ما نتوانیم از مهارت‌های‌مان به‌موقع استفاده کنیم، دچار سرخوردگی‌های پی در پی می‌شویم.

یک روان‌شناس گفت: زندگی مانند یک بازی دوطرفه است و اگر ما نتوانیم از مهارت‌های‌مان به‌موقع استفاده کنیم، دچار سرخوردگی‌های پی در پی می‌شویم.

«فریبا احمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: توانایی شناخت نقاط قوت و ضعف، یافتن تصویری واقع‌بینانه از خود، همچنین شناخت نیازها و تمایلات فردی برای آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی از مهارت‌های خودآگاهی است که اولین مهارت در زندگی بوده و شاید بتوان به جرأت گفت، شالوده سایر مهارت‌ها را تشکیل می‌دهد. علاوه‌بر این، مهارت درک کردن دیگران و مشکلات‌شان در هر شرایطی به دوست داشتن، دوست داشته شدن و در نتیجه برقراری روابط اجتماعی بهتر با دیگران می‌انجامد.

این روان‌شناس ادامه داد: مشارکت و همکاری با دیگران، مهارت روابط بین فردی است که همراه با اعتماد واقع‌بینانه در کنار تقویت دوستی‌ها، روابط ناسالم را خاتمه می‌دهد تا کسی از چنین روابطی آسیب نبیند. در واقع هر کسی می‌تواند با درک بهتر نیازها و احساسات دیگران، نیازها و احساسات خود را نیز بروز داده و ارتباطی رضایت‌بخش را با اطرافیانش شکل دهد.

وی افزود: مهارت مقابله با فشار عصبی نیز از دیگر مهارت‌هایی است که در سرنوشت انسان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. در واقع با آموختن این مهارت، افراد هیجان‌های مثبت و منفی را در خود و دیگران می‌شناسند و سعی می‌کنند در مواجهه با بحران واکنشی نشان دهند‌ تا مشکلی برای‌شان پیش نیاید. علاوه‌بر این، هر انسانی در زندگی خود با هیجانات گوناگونی مثل خشم، غم، ترس، خوشحالی، لذت و موارد دیگر مواجه می‌شود که شناخت و کنترل آن‌ها در پستی و بلندی زندگی، مهارت مدیریت هیجان نام دارد.

احمدی با تأکید بر این‌که برای کسب مهارت مدیریت هیجان، فرد باید بتواند احساسات و هیجانات دیگران را نیز درک کند، تصریح کرد: زندگی سرشار از مسایل ساده و پیچیده است و اگر ما بتوانیم از مهارت حل مسأله برخوردار شویم به سادگی می‌توانیم مسایل و مشکلاتی که روزانه برای‌مان رخ می‌دهد را از سر راه برداریم. از این‌رو، برای برداشتن هر قدمی از زندگی، باید تصمیم‌گیری کنیم، چون همین تصمیم‌گیری‌های درست و غلط مسیر نهایی ما را مشخص می‌کند.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: با آموختن مهارت حل مسأله، می‌توانیم از میان راه‌حل‌های موجود، بهترین راه را انتخاب کرده و عواقب آن را نیز بر عهده بگیریم. در واقع استفاده از نیروی تفکر، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی به‌شمار می‌رود و مهارت تفکر خلاق نیز، همان قدرت کشف، نوآوری و خلق ایده‌ای جدید است که هنگام مواجهه با مشکلات و دشواری‌ها، احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل می‌کند.

وی یادآور شد: هنگامی که تفکر خلاق را می‌آموزیم دیگر مشکلات زندگی مزاحم ما نیستند، بلکه هر کدام فرصتی هستند تا راه‌حل‌های جدید بیاموزیم و مشکلات را به گونه‌ای حل کنیم که هیچ‌گونه ضربه روحی و روانی بر پیکر روح‌مان وارد نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha