• سه‌شنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۲:۰۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 94110603107
  • منبع : نمایندگی زنجان

رعایت آداب معاشرت، راهکاری برای کاهش ناهنجاری‌های روحی

رعایت آداب معاشرت، راهکاری برای کاهش ناهنجاری‌های روحی

ایسنا/زنجان یک روانشناس گفت: کسانی که همواره نسبت به سایرین مودب و بانزاکت هستند و به عبارتی آداب معاشرت را رعایت می‌کنند، آرامش روان بیشتری دارند.

یک روانشناس گفت: کسانی که همواره نسبت به سایرین مودب و بانزاکت هستند و به عبارتی آداب معاشرت را رعایت می‌کنند، آرامش روان بیشتری دارند.

«لیلا بابامرادی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: کسانی که در محاوره‌های روزمره خود، از دشنام و ناسزاگویی استفاده می‌کنند، افرادی‌اند که از نوعی ضعف درون رنج برده، نمی‌توانند برای بیان عقایدشان از واژه‌ها و لغات مناسب‌تری بهره ببرند.

این روانشناس ادامه داد: هم‌چنین کسانی که به‌هنگام صحبت کردن با دیگران، ناگهان صدایشان را بالا می‌برند، بالطبع باعث افزایش استرس در اطرافیانشان می‌شوند. در واقع بلند صحبت کردن بیانگر آن است که فرد قادر به بحث منطقی با دیگران نیست و در مواجهه با استدلال معقولانه، دچار نوعی عجز دست و پاگیر می‌شود. این در حالی است که هیچ‌کس نمی‌تواند با توسل به زور و خشونت، اعتقادش را به کرسی بنشاند و با این‌کار، فقط باعث جلب توجه منفی دیگران می‌شود.

وی افزود: حفظ خونسردی در مواجهه با بحران، کار چندان راحتی به نظر نمی‌رسد اما یکی از پایه‌های اساسی رعایت آداب معاشرت محسوب می‌شود، چون فقدان توانایی در کنترل رفتار، اتفاقات هر چند عادی را از چارچوب خود خارج می‌کند و ممکن است باعث شود یک مسأله کوچک و عادی، به مسأله‌ای غیر قابل جبران تبدیل شود. از همین‌رو، روانشناسان معتقدند اگر افراد می‌توانستند در لحظات هیجانی، احساسات منفی خود را کنترل کنند نیمی از قتل‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

بابامرادی خاطرنشان کرد: آداب معاشرت بخشی از ادب اجتماعی فرد است که خصوصیت اخلاقی، شخصیت درونی و تربیت خانوادگی هر کسی را دربر می‌گیرد و می‌توان آن را پایه ادب اجتماعی در بیشتر جوامع دانست. در واقع کسانی که در معاشرت با دیگران و رفتارهای اجتماعی بهتر عمل می‌کنند، قضاوت‌های بهتری درباره خود برمی‌انگیزند، دوستان و ارتباطات بیشتری دارند و از این طریق فرصت‌های اجتماعی و شغلی بهتری به دست می‌آورند.

این روانشناس یادآور شد: افرادی که اصول آداب معاشرت را می‌دانند و تصویر خوبی از خود نزد دیگران ارائه می‌دهند، در زندگی کاری و اجتماعی موفق‌ترند. از همین‌رو، کسانی که از بدقولی، تحقیر دیگران، بی‌احترامی به میهمان، تجاوز به حریم دیگران، بی‌احترامی به حقوق همکارانشان و مواردی از این دست پرهیز می‌کنند، شخصیت محبوب‌تری نسبت به سایرین دارند.

وی خاطرنشان کرد: ادب اجتماعی و روابط اصولی با دیگران بخشی از مهارت‌های مدیریتی محسوب می‌شود و نوعی توانایی درونی است و روانشناسان معتقدند رعایت این چارچوب‌ها به میزان قابل توجهی از ناهنجاری‌های روان و متعاقب آن ناهنجاری اجتماعی می‌کاهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha