• شنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95011403257
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

تسلیت مدیرعامل خانه کتاب برای درگذشت قاسم هاشمی‌نژاد

مدیرعامل خانه کتاب با ارسال پیامی درگذشت قاسم هاشمی‌نژاد؛ منتقد کتاب، روزنامه‌نگار و نویسنده را تسلیت گفت.

مدیرعامل خانه کتاب با ارسال پیامی درگذشت قاسم هاشمی‌نژاد؛ منتقد کتاب، روزنامه‌نگار و نویسنده را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، متن پیام تسلیت مجید غلامی‌ جلیسه به این شرح است:

«شادروان قاسم هاشمی‌نژاد، منتقد کتاب، روزنامه‌نگار و نویسنده، از نخستین روزنامه‌نگارانی بود که در دهه 1340، صفحات ویژه نقد کتاب را در مطبوعات ایران راه‌اندازی کرد؛ صفحه‌ «عیارسنجی کتاب» در روزنامه آیندگان دهه 40 شمسی از پربرکت‌ترین و جدی‌ترین فعالیت‌های مطبوعات در حوزه نقد کتاب به شمار می‌آید.

اگر چه او داستان‌نویسی، سرودن شعر کودک، روزنامه‌نگاری و حتی طبع‌آزمایی در حوزه ترجمه و نقد هنری را در کارنامه پربار کاری خود دارد، اما جایگاه او در مقوله نقد کتاب را باید جایگاهی ویژه دانست؛ نقدهای او تأثیری جدی بر پویایی فضای نقد ادبی آن دوران به ویژه در حوزه رمان داشت؛ نگارش جدی رُمان و توجه به داستان کوتاه، تهیه گفت‌وگوهای جدی با هنرمندان و مؤلفان و گزارش‌نویسی، از دیگر فعالیت‌های هاشمی‌نژاد بود که به نوعی تقویت‌کننده قلم او در نقد رمان و نقد فیلم بود و نگاه او را به مقوله نقد تا حدودی از دیگر نقدنویسان آن دوره متمایز می‌کرد.

شیوه نقادی و منش فردی قاسم هاشمی‌نژاد، دو بعد از شخصیت این نقدنویس پیشکسوت است که می‌تواند الگوی نقادی و رفتاری نسل جوان منتقدان قرار گیرد.

او هرگز به حاشیه‌ها مشغول نشد؛ در نقد، هرگز منافع شخصی و غیرحرفه‌ای را به کار خود راه نداد. آثار او چه از نظر شیوه نگارش، بیان (سلاست، روانی، نظم و انسجام، دقت، جامع‌نگری و نکته‌سنجی) و نوع نگاه، نمونه‌هایی خوب برای مطالعه و سرمشق‌گیری است.

خانه کتاب ایران ضمن ابراز تاسف از درگذشت این استاد فرهیخته و ارزشمند و تسلیت به جامعه فرهنگی و مطبوعاتی کشور، خُرسند است که در زمان حیات شادروان قاسم هاشمی‌نژاد، از ایشان به عنوان پیشکسوت حوزه نقد کتاب، در دوازدهمین جشنواره نقد کتاب که در دی ماه 1394 برگزار شد، تجلیل و قدردانی کرد.»

قاسم هاشمی‌نژاد از روز دوم فروردین‌ماه به علت عفونت ریه در بیمارستان شریعتی تهران بستری بود و در روز 13 فروردین‌ماه ساعت 19 درگذشت.

مراسم تشیع پیکر زنده‌یاد هاشمی‌نژاد روز یکشنبه 15 فروردین از مقابل منزل او واقع در خیابان بهار به سمت بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha