• یکشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95021911350
  • خبرنگار : 71503

نقاشی با پارچه قلمکار

نقاشی با پارچه قلمکار

یک هنرمند جوان با استفاده از پارچه‌های قلمکار در نقاشی‌هایش، این صنایع‌دستی را وارد فضای انتزاعی کرده تا این هنر را با فرم جدیدی به بینندگان معرفی کند.

یک هنرمند جوان با استفاده از پارچه‌های قلمکار در نقاشی‌هایش، این صنایع‌دستی را وارد فضای انتزاعی کرده تا این هنر را با فرم جدیدی به بینندگان معرفی کند.

به گزارش ایسنا، «الهام کلاشک» که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد در رشته نقاشی است، حدود 18 سال در این زمینه فعالیت می‌کند. او حدود یک سال و نیم است که از پارچه قلمکار در نقاشی‌هایش استفاده می‌کند.

وی در زمینه معرفی این رشته گفت: این رشته نوعی کلاژ است. من در نقاشی‌هایم از پارچه قلمکار استفاده می‌کنم، به نوعی این پارچه غنی را وارد فضاهای انتزاعی می‌کنم تا آن را در فرم و نمایی جدید به بیننده معرفی کنم.

این هنرمند در زمینه نوع ابداعی که در نقاشی‌هایش بکار گرفته بیان کرد: استفاده از پارچه قلمکار به دلیل علاقه شخصی‌ام به صنایع دستی و فرهنگ غنی کشورمان ایجاد شد، به نوعی با این کار خواستم هویت ایرانی‌ام را بیشتر در آثارم نشان دهم؛ با این کار نقاشی‌هایم به هرکجای دنیا که می‌روند یک شناسنامه ایرانی با خود دارند.

«کلاشک» افزود: این هنر بسیار ساده و با استفاده از حداقل امکانات شامل پارچه‌های قلمکار در ابعاد و طرح‌های متفاوت، بوم نقاشی و رنگ با بهره‌گیری و الهام از اشعار ایرانی و طرح‌های سنتی و مدرن انجام می‌شود. با حمایت‌ها و نمایش عمومی این رشته و ایجاد آشنایی بیشتر برای مردم درباره آن، می‌توان این رشته را بیشتر در جامعه رشد داد و از فراموشی پارچه قلمکار جلوگیری کرد.

او دلیل استفاده از پارچه قلمکار در نقاشی‌هایش را غنی بودن این پارچه بیان کرد و گفت: قلمکار در هرکاری نوعی بازتاب خاص دارد. با اینکه این پارچه فرمی قرینه دارد، از لحاظ طرح، رنگ، ترکیب‌بندی بصری و شکل نیز بسیار کامل و منحصر به‌فرد است. امروزه در خانه ما ایرانی‌ها پارچه قلمکار وجود دارد و همه با آن آشنایی داریم و شاید آنقدر در معرض دید است که دیگر به نظر نمی‌آید، من در آثارم تلاش کردم این اثر هنری اصیل ایرانی را که مظلوم واقع شده در فرم‌ها و شکل‌های مختلف در تلفیق با هنری دیگر دوباره به بیننده یادآوری کنم.

این هنرمند یادآور شد: سال گذشته در دو نمایشگاه شرکت کردم که با استقبال و علاقه بسیار خیره کننده بازدید کنندگان مواجه شدم که برای من به عنوان یک هنرمند بسیار انرژی آفرین و ارزشمند بود.

کلاشک بیان کرد: دوست داشتم بتوانم پارچه قلمکار را در این هنر ثبت کنم تا در ذهن بیننده‌ها بماند و این هنر اصیل ایرانی از یادها نرود، پارچه قلمکار به نوعی شناسنامه ایرانی بودن ماست.

نمایشگاه آثار نقاشی با پارچه قلمکار این هنرمند به حمایت دفتر معاونت صنایع‌دستی از 18 تا 22 اردیبهشت ماه در ساختمان شماره یک سازمان و از ساعت 9 صبح تا 16 عصر پذیرای علاقمندان است.

آثار هنری الهام کلاشک

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha