تبلیغات محیطی امروزه بهعنوان یکی از مهمترین راههای معرفی کالا و خدمات مطرح است. در دنیای امروز شرکتها و صاحبان کسب و کار حاضرند میلیونی و حتی میلیاردی هزینه کنند تا سازههای تبلیغاتی بیشتری را در اختیار بگیرند و از طریق آنها محصول خود را معرفی کنند، چون اکثر آنها به خوبی میدانند دوران تبلیغ از طریق روزنامه و تراکت به پایان رسیده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، تحولات سریع در زندگی مردم باعث شده خواه ناخواه به تبلیغاتی علاقهمند شوند که در کوتاهترین زمان ممکن پیام مورد نظر را در ذهن مخاطب القا کند. در واقع تبلیغات محیطی پیام خود را بهصورت ساده اما پرقدرت به مصرفکنندگانی که در حال خرید، جابهجایی، مسافرت و ... هستند، میرساند.
بدون شک برای انجام تبلیغاتی محیطی سازههای نیاز است که تعداد آنها باید به فراخور نیاز هر شهر تعیین شود. بخشی از این سازهها را کانونهای تبلیغاتی و بخش دیگری را نیز برخی ادارات و دستگاهها اداره میکنند. باید پذیرفت سودآور بودن خروجی این سازهها باعث شده در بسیاری از استانها از جمله البرز شاهد رشد قارچگونه فضاهای تبلیغاتی باشیم.
فضاهایی که طی سالهای گذشته به شکل غیرقابل تصوری افزایش یافتهاند که همین امر نظارت مسئولان برکیفیت و کمیت فعالیت آنها را دشوار کرده است. بهراستی چه چیز باعث افزایش بیرویه سازههای تبلیغاتی در البرز شده، نیاز مخاطبان یا علاقه برخی برای درآمدزایی بیشتر؟
فعالیت 200 کانون تبلیغاتی در البرز
«محمد طاهری»، معاون فرهنگی، مطبوعاتی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با اشاره به شمار کانونهای تبلیغاتی فعال در استان به خبرنگار ایسنا گفت: هماکنون بیش از 200 کانون تبلیغاتی دراستان فعالیت دارند که همگی مجوز خود را از ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت کردهاند.
وی افزود: صدور این مجوزها با هدف ساماندهی و نظارت بر کیفیت و کمیت فعالیت این کانونها انجام شده است.
معاون فرهنگی، مطبوعاتی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرزخاطرنشان کرد: این کانونها متولی اصلی امور تبلیغاتی بوده و عمده فضاهای تبلیغاتی استان را در اختیار دارند.
طاهری با اشاره به قانونمند شدن فعالیت کانونهای تبلیغاتی استان گفت: در سالهای گذشته برخی کانونهای تبلیغاتی فاقد مجوز بودند که همگی آنها شناسایی شده و در بازه زمانی مشخص از طریق ارشاد مجوز فعالیت دریافت کردهاند.
وی ادامه داد: به جز این کانونها، کانونهایی نیز وجود داشتند که مجوز فعالیت خود را از استانهای دیگر دریافت کرده بودند که برای آنها نیز مهلت قانونی تعیین شد تا نسبت به دریافت مجوز از ادارات ارشاد استان اقدام کنند.
این مسئول یادآور شد: هماکنون هیچ کانون تبلیغاتی فاقد مجوز در استان وجود ندارد که در زمینه تبلیغات محیطی فعالیت کند.
سازههای تبلیغاتی استان صرفاً در اختیار کانونهای تبلیغاتی قرار ندارد
طاهری اظهار کرد: در کنار این کانونهایی که مجوز خود را از ارشاد دریافت کردهاند، شاهد فعالیت شماری سازه تبلیغاتی هستیم که در اختیار برخی ادارات و دستگاهها قرار داشته و این ادارات از طریق آنها نسبت به اکران طرحهای تبلیغاتی فرهنگی و تجاری اقدام میکنند.
این مسئول توضیح داد: درحالت ایدهآل همه فضاهای تبلیغاتی استان باید در اختیار کانونهای تبلیغاتی قرار گیرد تا ادارات ارشاد بتوانند نظارت کافی بر طرحهای تبلیغاتی که از طریق این سازهها اکران میشود، داشته باشند اما این امر نه تنها در البرز بلکه درسایر استانها نیز محقق نشده است.
معاون فرهنگی، مطبوعاتی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز توضیح داد: هر چند در راستای واگذاری سازهها و فضاهای تبلیغاتی ادارات و دستگاهها به کانونهای تبلیغاتی پیشنهاداتی ارائه شده اما بهعللی از این پیشنهادات نشده و این موضوع همچنان مسکوت مانده است.
برخی ادارات با ساز و کار تبلیغ در فضاهای تبلیغاتی آشنایی ندارند
طاهری یادآورشد: در طول سالهای گذشته شاهد بودهایم که برخی دستگاهها با ساز و کار تبلیغات در فضاهایی که در اختیار دارند، آشنا نبوده و گاهاً تبلیغاتی را اکران میکردند که از لحاظ محتوایی و ظاهری با قوانین این بخش همخوانی نداشت.
این مسئول گفت: از آنجایی وظیفه نظارت بر سازههای تبلیغاتی استان به عهده ارشاد است، اکران این تبلیغات مشکلاتی را برای این نهاد به همراه داشت.
تشکیل کمیته ساماندهی تبلیغات شهری در البرز
وی ادامه داد: برای حل این مشکل کمیتهای با عنوان «کمیته ساماندهی تبلیغات شهری» در استان تشکیل شد که در جلسات آن سازوکار تبلیغات مناسب در فضاهای شهری به دستگاهها و اداراتی که دارای سازههای تبلیغاتی هستند اطلاعرسانی شد.
معاون فرهنگی مطبوعاتی ادارهکل ارشاد در ادامه به تشکیل کمیته شهرستانی ساماندهی تبلیغات شهری نیز اشاره کرد و گفت: بعد از آموزش اسلوب تبلیغات اصولی در فضای شهری به دستگاههای مختلف استان، ساماندهی وضعیت تبلیغات شهری هرشهرستان به اداره ارشاد همان شهرستان واگذار شد.
وی توضیح داد: رؤسای ادارات ارشاد هر شهرستان باید با تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات شهری، بر فضاها و سازههای تبلیغاتی شهرستان محل خدمت خود نظارت کافی داشته باشند.
طاهری افزود: از پارسال تاکنون چند جلسه از این کارگروه درشهرستانهای ساوجبلاغ و فردیس برگزار شده و به زودی شاهد برگزاری اولین جلسه از این کارگروه در کرج خواهیم بود.
نظارت بر محتوای طرحهای تبلیغات به عهده ادارات ارشاد است
این مسئول خاطرنشان کرد: بهطور کلی در بحث ساماندهی فضاهای تبلیغاتی استان نظارت بر محتوای طرحهای تبلیغاتی و حفظ سیما و منظرزیبای شهری اهمیت بسزایی دارد.
وی ادامه داد: ادارات ارشاد هر شهرستان وظیفه دارند بر محتوای طرحهای تبلیغاتی نظارت کافی داشته باشند تا محتوای مندرج در آنها خلاف اخلاق و قوانین نباشد.
ضرورت توجه به سیما و منظر شهری در تبلیغات
معاون فرهنگی، مطبوعاتی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز اظهار کرد: در بحث حفظ سیما و منظر شهری نیز ادارهکل ارشاد استان از دستگاههای مختلف از جمله ادارهکل راه و شهرسازی و شهرداریها درخواست دارد تا شرایطی فراهم کنند که طرحهای تبلیغاتی که در گوشه و کنار شهر نصب میکنند به زیبایی بصری شهر آسیب نرساند.
طاهری افزود: ادارهکل ارشاد در خصوص مقابله با طرحهای تبلیغاتی ادارات مختلف که زیبایی بصری شهر را به هم میریزند قدرت اجرایی نداشته و تنها میتواند در حد درخواست و توصیه اقدام کند.
وی توضیح داد: هرچند برخی دستگاهها از اجاره سازههای تبلیغاتی خود در طول ایام سال درآمدزایی میکنند، اما نباید فراموش شود که این فرأیند نباید باعث زشتی صورت شهری شود که در آن زندگی میکنیم.
طاهری تصریح کرد: اگر دستگاههای مختلف در فرآیند اجاره سازههای تبلیغاتی خود با کانونهای تبلیغاتی استان تعامل و همکاری داشته باشند کیفیت و کمیت طرحهای تبلیغاتی در استان تغییر خواهد کرد.
قوانین درج آگهی مزایده و مناقصه هر دستگاه متفاوت است
معاون فرهنگی، مطبوعاتی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به نصب بنرهای حاوی آگهیهای مزاید ه و مناقصه در معابرو خیابانهای شهر اشاره کرد و گفت: برخی دستگاهها و نهادها در کنار چاپ این آگهیها در روزنامهها و نشریات، اقدام به نصب بنر نیز میکنند تا اطلاعرسانی گستردهتری داشته باشند.
وی ادامه داد: چاپ آگهی مزایده و مناقصه در روزنامهها به قوانین هردستگاه باز میگردد و یکسان نیست بنابراین ممکن است یک دستگاه آگهی خود را تنها در یک نشریه چاپ کند و دیگری علاوه بر نشریه در یک روزنامه کثیرالانتشار نیز منتشر کند.
طاهری یادآور شد: بنابراین ادارهکل ارشاد نمیتواند دستگاهها را موظف کند که آگهی مناقصه و مزایده خود را در نشریات مشخصی به چاپ برساند و از نصب بنر در شهر خودداری کنند.
انتهای پیام
نظرات