• چهارشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۳:۱۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95022918106
  • خبرنگار : 71503

بلایی که سر خانه «بزرگ‌آقا» آمده شایعه نیست

بلایی که سر خانه «بزرگ‌آقا» آمده شایعه نیست

گزارشی که می‌خوانید و عکس‌هایی که مشاهده می‌کنید، در واکنش به صحبت‌های تهیه کننده سریال «شهرزاد» است که رسانه‌ها را به شایعه‌پراکنی و خلاف واقع گویی در زمینه‌ی بلایی که سر خانه «بزرگ آقا» آمده، متهم کرده است.

گزارشی که می‌خوانید و عکس‌هایی که مشاهده می‌کنید، در واکنش به صحبت‌های تهیه کننده سریال «شهرزاد» است که رسانه‌ها را به شایعه‌پراکنی و خلاف واقع گویی در زمینه‌ی بلایی که سر خانه «بزرگ آقا» آمده، متهم کرده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌ خانه‌ی 100 ساله «وثوق‌الدوله» که از آن به‌عنوان خانه «بزرگ آقا» در لوکیشن سریال شهرزاد استفاده شده، یکی از مکان‌هایی بود که تیم تهرانگردی عضو شوای شهر تهران در روز جمعه 24 اردیبهشت‌ماه از آنجا بازدید کرد. در پی بازدید از این خانه، خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا گزارشی با عنوان (بلایی که سر خانه «بزرگ‌آقا» آمده) به همراه تصاویر آن منتشر کرد که به واکنش سیدمحمد امامی - تهیه کننده سریال «شهرزاد» - منجر شد.

تهیه‌کننده این سریال در مصاحبه با روزنامه صبا اظهار کرده، «تخریبی که از آن یاد شده است (گزارش منتشر شده در ایسنا) شایعه‌ای بی‌اساس است و صحت ندارد. این باغ در داخل تهران است و سر زدن به آن، کار و زمان زیادی نمی‌برد.»

امامی از خبرنگاری که با او مصاحبه کرده، خواسته به این خانه - باغ که در تهران است سری بزند و آنجا را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.

متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خبرنگارانی که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند و ممکن است تهیه کننده این سریال از آن بی‌خبر باشد، این است که معمولا مالکان خانه‌های تاریخی اجازه ورود و تهیه گزارش را به خبرنگاران نمی‌دهند؛ تا خانه‌ای را که از نظر مالی و تجاری برایشان دردسر ساز است، راحت‌تر بتوانند تخریب و به جایش آپارتمان‌ یا پاساژهای چندطبقه بسازند.

این در حالی است که تنها چیزی که خبرنگاران این حوزه از آن دریغ نمی کنند، زمان است که برای بازدید از خانه‌های تاریخی دارای ارزش می‌گذارند تا شاید میراث دیگری از این سرزمین حفظ شود.

لوکیشن سریال شهرزاد

به لطف تیم تهرانگردی احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، تابلو «ورود ممنوع» برخی از این اماکن تاریخی برداشته شده و بسیاری از بناهای تاریخی با اطلاع‌رسانی و قلم خبرنگاران این حوزه حفظ شده‌اند؛ در غیر این صورت بنیاد مستضعفان به‌عنوان یکی از صدها مالک بناهای تاریخی که مالک خانه «وثوق‌الدوله» نیز هست،‌ اجازه ورود به آن را به اصحاب رسانه نمی‌داد.

تهیه‌کننده این سریال در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان می‌کند: «زمانی که ما ساخت سریال «شهرزاد» را شروع کردیم،‌ این خانه یک خرابه بود و ما دست به بازسازی آن زدیم.» گرچه خبرنگار ایسنا هم به این موضوع در گزارش منتشر شده اشاره کرده است اما بازسازی خانه‌های تاریخی هزینه‌های گزافی را به همراه دارد؛ تا آنجایی که سازمان میراث فرهنگی نیز بودجه کافی برای بازسازی یا مرمت بسیاری از این بناها را ندارد به همین دلیل هم برخی از آن‌ها از طریق صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار می‌شود؛ تا ضمن اینکه آن بنای تاریخی مرمت می‌شود،‌ با کاربری مورد تایید کارشناسان میراث فرهنگی که به آن‌ها داده می‌شود، پابرجا بمانند.

امامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه می‌کند: «عکس‌هایی هم که در رسانه‌ها مبنی بر خرابی خانه بزرگ آقا منتشر شده، مربوط به گذشته و پیش از شروع کار ماست.»

این در حالی است که خبرنگار ایسنا از عکس خانوادگی بزرگ‌آقا که هنوز هم روی دیوار به جا مانده است، عکس گرفته و همچنین عکس‌های مربوط به اتاق زیر شیروانی و دیگر قسمت‌های خانه دکوری که در فیلمبرداری استفاده شده را نشان می‌دهد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: «می‌دانید که ما به‌عنوان بخش خصوصی شهرک غزالی را باسازی کردیم و لاله‌زار را به طور کامل ساختیم. همان وقت هم از سوی مسئولان و مدیران صدا و سیما مورد تقدیر قرار گرفتیم. اینها نشان می‌دهد که ما به فکر آبادانی هستیم و نه تخریب؛ وگرنه می‌توانستیم با ترفندهای سینمایی قاب‌های خودمان را بگیریم و هزینه‌ای هم نکنیم. تمام گچبری‌های معادل ما هم پابرجاست. بروند و ببینند.»

لوکیشن سریال شهرزاد

طبق آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که ضوابط و شاخص‌های لازم جهت بازیابی هویت شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی در آن تصویب شده، در بند ۶-۱-۲ (ضوابط و شاخصه‌های کلی این مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران) بر حفاظت و صیانت از بناها و بافت‌های فرهنگی و تاریخی و مکاشفه ارزش‌های پنهان آنها تأکید شده است.

در تبصره این بند به وضوح تصریح شده که بازسازی در این بخش از شهرها (بناها و بافت‌های فرهنگی و تاریخی)، درخصوص بناهای ساخته شده تا سال ۱۳۴۰ هجری شمسی، صرفاً به صورت عین به عین امکان‌پذیر خواهد بود.

منظور از حفاظت در این مصوبه مجموعه اقدامات فیزیکی و اسنادی است که موجب رفع آسیب‌های کالبدی با حفظ اصالت و یا جلوگیری از آسیب‌های طبیعی و انسانی به بناها و بافت‌های شهری می‌شود. همچنین در بند ۱۴-۴-۱ آمده است: مرمت عملیاتی بسیار تخصصی که هدف آن حفظ و آشکار ساختن ارزش تاریخی و زیبایی شناختی یک اثر بر مبنای محترم شمردن مواد و مصالح و اسناد اصل است.

طبق این مصوبه سوالی که مطرح می‌شود این است که عوامل این سریال طبق کدام اسناد اقدام به بازسازی خانه 100 ساله «وثوق‌الدوله» کرده‌اند؟ و آیا بازسازی که انجام شده است با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی بوده است؟ زیرا بازسازی بناهای تاریخی بدون حضورکارشناس – ناظر میراث فرهنگی تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ پیش از این نیز گروه‌های فیلمبرداری بسیاری با ساخت فیلم و به یادگار گذاشتن تصویرهایی از مکان تاریخی که در آن فیلمبرداری کرده‌اند، موجب آسیب‌های جدی به میراث فرهنگی کشورمان شده‌اند. نقش‌برجسته‌های هخامنشی با حضور عوامل فیلم‌برداری در زمان ساخت سریال «مدار صفر درجه» در تخت جمشید توسط یکی از عوامل این گروه آسیب دید و او به اتهام سرقت این نقش‌برجسته‌ها دستگیر شد. در نمونه‌ای دیگر نیز حضور یک گروه فیلم‌برداری در کاخ خشایارشاه سبب آسیب دیدن این کاخ براثر ریختن رنگ روی سنگ‌ها شد.

لوکیشن سریال شهرزاد

درختان خشک شده خانه وثوق الدوله

گچبری‌های خانه وثوق الدوله

زیرزمین خانه وثوق الدوله

لوکیشن سریال شهرزاد

تیم تهرانگردی در لوکیشن سریال شهرزاد

حضور مسجد جامعی و شهردار منطقه 14 در لوکیشن شهرزاد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۰۸:۵۴

جالبه تو مملکت ما براي هيچ کاري بودجه ندارن... پس اين پولا کجا خرج ميشه...