• جمعه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95023119427
  • منبع : نمایندگی قم

/همایش دکترین مهدویت/

یک استاد دانشگاه: ایده کشتار وسیع مردم در دوره ظهور با قرآن و روایات سازگار نیست

یک عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: ایده کشتار وسیع مردم توسط امام زمان(عج) در عصر ظهور علاوه بر ضعف سندی و متنی با عقل، قرآن و سایر روایات نیز سازگار نیست.

یک عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: ایده کشتار وسیع مردم توسط امام زمان(عج) در عصر ظهور علاوه بر ضعف سندی و متنی با عقل، قرآن و سایر روایات نیز سازگار نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام سیدعلی حسنی در کمیسیون موسسه امام خمینی(ره) همایش دکترین مهدویت گفت: به علت برخی برداشت‌ها از متون روایی درباره عصر ظهور، گفته می‌شود حضرت وقتی ظهور می‌کند اهدافش را با کشتار وسیع پیش می‌برد و همین امر مستمسکی نیز برای دیگران در تخریب شیعه شده است.

وی افزود: برخی اعداد عجیبی در زمینه کشتار مردم دنیا مانند هفت نهم و پنج هفتم را ذکر کرده‌اند که امام در عصر ظهور این تعداد از مردم دنیا را خواهد کشت تا بتواند حکومتش را بنیان بگذارد.

حسنی تصریح کرد: من در بررسی روایات مربوطه در این زمینه که از کتاب معجم امام مهدی(عج) برگرفته شده است، در نهایت به این نتیجه رسیدم که نمی‌توان این ایده که حضرت حکومتش را با کشتار وسیع پیش می‌برد قابل انطباق با روایات دانست.

وی با تاکید بر بررسی جنبه صدوری روایت افزود: با تقسیم روایات به نبویات و غیرنبویات تحقیقی انجام دادیم؛ در بررسی این روایات جهت قابل تامل این است که بعد از پیامبر(ص) بخش‌های مهمی از جهان تحت حکومت مسلمین در آمد و در این کشورگشایی‌ها تعداد زیادی از مردم امپراتوری‌های تحت سلطه را کشتند، بنابراین احتمال وجود دارد که راویان بعد از رسول‌الله(ص) طوری مضمون روایات ایشان درباره ظهور را نقل کرده‌اند که با رفتار خلفاء سازگاری داشته باشد.

حسنی تصریح کرد: نامگذاری آثار درباره حوادث آخرالزمان در شیعه، ملاحم و در اهل سنت فتن است چون اینها مخالفت با خلفاء را فتن یعنی آشوب غیرموجه می‌دانستند ولی شیعه این دیدگاه را ندارد یعنی حتی در نامگذاری هم اسم‌ها، یکدست نیست.

وی اظهار کرد: در سند روایات مربوط به آخرالزمان که کشتار را به امام نسبت می‌دهد افراد زیادی از زیدیه و واقفیه دیده می‌شود که باید به این مسئله توجه لازم را داشته باشیم زیرا زیدیه قایل به این است که یکی از شروط بارز امامت، قیام به شمشیر است و چون امام سجاد و صادقین(ع) قیام به سیف نکرده‌اند امام نیستند.

این محقق عنوان کرد: زیدیه درباره مهدویت، موعود و شخص خاصی را دنبال نمی‌کنند بلکه هر امامی که قیام به سیف کند مهدی است حال وقتی روایات کشتار را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که عمدتا افراد زیدی مذهب در آن وجود دارد و واقفیه نیز به شرح ایضا همین طور است زیرا آنها روایات را طوری بیان کرده‌اند که با رفتار امام رضا و امام جواد(ع) سازگاری نداشته باشد لذا باید در جهت صدور روایات دقت فراوانی داشته باشیم.

این عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به بررسی سندی افزود: در بیشتر روایات فتن شخصیت‌هایی مانند ابن حماد وجود دارد که خود اهل سنت نیز در نقل حدیث مخصوصا در فتن و ملاحم وی را نمی‌پذیرند همچنین محمدابن علی کوفی، با وجود اینکه برخی از روی حدس و اجتهاد وی را قبول دارند اما مورد قبول ما نیست و این شخص در سند بسیاری از روایات وجود دارد ولی فرد موثقی نیست.

حسنی بیان کرد: حداقل از ۵۰ روایات مربوط به کشتار ۱۴ روایت بر کشتار وسیع دلالت دارد که این روایات که مستمسک مخالفان است، ۹ عدد آن مرسل و سه عدد مرفوعه است و با آیات، عقل و با روایات دیگر صادره سازگاری ندارند.

وی ادامه داد: با عقل سازگار نیست زیرا وقتی می‌گوییم ۵ میلیارد از مردم دنیا کشته می‌شوند بقیه برچه اساسی به حضرت ایمان می‌آوردند؛ آیا این شخصیت خطرناک نیست؟ اگر قرار است مردم با زور شمشیر ایمان بیاورند، چرا در دوره امام علی و پیامبر صورت نگرفت؟ مشکل اختیار و سلب اختیار هم افزوده می‌شود. با قرآن نیز سازگار نیست زیرا قرآن می‌فرماید سنت الهی این است که خداوند سرنوشت مردم را با دست خود آنان ایجاد کند.

حسنی بیان کرد: این کشتار گسترده هم با سایر روایات مخالف است هم روایات باب مهدویت و هم با روایات باب‌های دیگر، در همین باب کشتار روایات صحیحی داریم که حضرت با کشتار کار خود را پیش نمی‌برد و روایات است که رفتار امام را با رفتار پیامبر مقایسه کرده و فرموده امام رحمت واسعه و رحمة للعالمین است.

وی افزود: جنگ امام با سران کفر در دوره آخرالزمان خواهد بود که نمونه آن را در رهبری امام دیدیم یا در کشورهای اسلامی وقتی سردمداران کشورهای عربی برداشته شدند مردم گرایش به دین را نشان دادند اگرچه نهضت‌ها موفق نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha