• دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95031006179
  • منبع : نمایندگی ایلام

انتقاد از بی‌توجهی به میراث فرهنگی در ایلام

انتقاد از بی‌توجهی به میراث فرهنگی در ایلام

یک باستان‌شناس با انتقاد از عملکرد اداره کل میراث فرهنگی در ایلام گفت: در مهران شرکت‌های مختلف به راحتی در حال تخریب محوطه‌های باستانی هستند و ظاهراً میراث فرهنگی استان یا اطلاع ندارد یا با بی‌توجهی کامل از کنار این خسارت‌های فرهنگی می‌گذرد.

«اردشیر جوانمردزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: متأسفانه فقدان پژوهش‌های باستان‌شناسی در استان ایلام کاملاً محسوس است به طوری که از حدود 3 سال گذشته تنها یک پژوهش در منطقه هلیلان آن هم با هزینه بسیار جزئی کمتر از 5 میلیون تومان برای پایان‌نامه‌ی دکتری انجام شده است. در حوزه پژوهش پرسش جدی بنده این است که چرا از سال 1377 تاکنون هیچ فعالیت پژوهشی باستان‌شناسی از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام انجام نشده است؟ مگر مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات نباید به‌طور ویژه موردتوجه باشد؟ در این زمینه برنامه‌ریزی غیر کارشناسی و قبیله‌ای بودجه‌های محدود و اندک را به دلیل فعالیت‌های تکراری و غیرعلمی و بدون پرسش، بی‌نتیجه و عقیم ساخته است.

وی ادامه داد: آنچه بیشتر از همه فعالان عرصه‌ی باستان‌شناسی و دوست‌داران میراث فرهنگی را رنج می‌دهد این است که در مهران شرکت‌های نفت و گاز و راه و شهرسازی و منابع طبیعی به راحتی در حال تخریب محوطه‌های باستانی هستند و ظاهراً میراث فرهنگی استان یا اطلاع ندارد یا با بی‌توجهی کامل از کنار این خسارت‌های فرهنگی می‌گذرد. در این راستا استعلام‌هایی نیز بعضاً انجام‌شده است اما هیچ نظارتی بر روند اجرایی این پروژه‌ها به چشم نمی‌خورد؛ متأسفانه یگان حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی یا خبر ندارند یا اینکه درگیر امور روزمره خود اند و از وظیفه ذاتی‌شان مغفول مانده‌اند. به‌عنوان‌مثال من هر بار که از مهران بازدید می‌کنم حتماً شاهد تخریب بیشتر بر پیکره میراث فرهنگی می‌باشم.

این استادیار باستان‌شناسی با تاکید بر اینکه حفاری‌های قاچاق روزبه‌روز در مهران چشم‌گیرتر می‌شود و دنبال کردن آرشیو خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری این موضوع را تأیید می‌کند، تصریح کرد: توسعه و حرکت به سوی صنعتی شدن خوب است اما باید به دنبال توسعه پایدار باشیم نه اینکه به یک بخش توجه بیشتر و به دیگر بخش اصلاً توجه نکنیم.

وی تصریح کرد: محوطه‌ی تاریخی «چغا آهوان» در مهران تا دو سه سال گذشته کاملاً سالم بود و هیچ تخریب مگر تخریب‌های زمان جنگ روی آن مشهود نبود اما امروز با نخاله‌های ساختمانی پوشانده شده و آثاری از حفاری‌های غیرمجاز و شخم زدن عمیق روی آن دیده می‌شود. بماند که شرکت توسعه شبکه زهکشی کنجان چم خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به عرصه در حدود 1 هکتار زده است و حریم درجه 1 و منظری این محوطه که یکی از نخستین شهرهای ایران است، کاملاً مخدوش شده است. در این زمینه من پیگیری‌های زیادی انجام دادم اما به نحو مرموزی قضیه فیصله پیدا کرد.

جوانمردزاده ادامه داد: محوطه تاریخی «چغا گلان» که مربوط به دوران آغاز نوسنگی و قدیمی‌ترین روستای این دوره است در اثر کشاورزی سالیانه در حال از بین رفتن است درحالی‌که اگر به این موضوع توجه می‌شد راه‌های جایگزین هم وجود داشت. به‌عنوان‌مثال در این زمینه بدون هیچ بار مالی می‌توان این سند هویت و افتخار استان را تملیک و محوطه را نجات داد. این محوطه به عنوان خاستگاه اهلی کردن گیاهان و حیوانات در دنیا مطرح است.

وی تأکید کرد: در زمینه ادعای فوق مستندات قانونی از عکس‌های پیش از تخریب و پس از موجود است هیچ اغراقی صورت نگرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha