• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۸:۵۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95050102625
  • خبرنگار : 71461

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

«آیت‌الله قبله‌ای» تجمیع تمام فضیلت‌های علمی و عملی بود

«آیت‌الله قبله‌ای» تجمیع تمام فضیلت‌های علمی و عملی بود

حجت‌الاسلام «احمد احمدی» با اشاره به شخصیت «آیت‌الله قبله‌ای خویی» اظهار کرد: ایشان یک روحانی به معنای واقعی و تجسم تمام فضایل علمی و دینی بودند.

به گزارش ایسنا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه مراسم ترحیم «آیت‌الله قبله‌ای خویی»، از اساتید و فقهای حوزه و دانشگاه که امروز (دوشنبه 4 مرداد) در مسجد نور تهران برگزار شد گفت: ایشان وقتی مسائل فقهی خیلی دشوار مطرح می‌شدند، به عنوان یک صاحب‌نظر نظر می‌دادند و بر کتاب فقه استادی مرحوم «آیت‌الله خویی» شرح و ترجمه نوشته‌اند.

«احمدی» اظهار کرد: از جمله ویژگی‌های این عالم برجسته این بود که کم سخن می‌گفت و سخنان او گزیده بود، حتی بنده یک کلمه حرف بیهوده از ایشان نشنیده‌ام و همواره برای خدا حرکت می‌کرد و زبان خود را نگه می‌داشت.

وی خاطرنشان کرد: ایشان ‌در دوران زندگی اگر با معیشت سختی روبرو بود، هموار صبر و توکل بر خداوند  داشت و وقتی ما از ایشان تقاضا کردیم که برای خدمت به خلق در دانشگاه ثبت‌نام کنند، با این که استاد استادان بودند، آمد و برای خدمت به مردم وارد دانشکده علوم قضایی شد و عضو هیت علمیه این دانشگاه بودند و هرگز از تدریس و تعلیم باز نمانند. اگر بخواهم شخصیت ایشان را در یک جمله معنی کنم، تجسم تمام فضیلت های علمی و عملی بود

«آیت‌الله قبله‌ای» یکی از مصادیق عالمان با تقوا بود

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه نیز که در این مراسم بزرگداشت حضور یافته بود گفت: عالمانِ ما نگهبانان و وارثان دین هستند و مرحوم «قبله‌ای» یکی از عالمانی بود که علم و عملش یکی بود و بر آنچه می‌گفت، باور داشت.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) اکرم اظهار کرد: "کسی که در طلب دانش و علم باشد، آن‌هم برای خداوند، چند شاخصه و علامت در رفتار، حرکات و سکنات او ظاهر می‌شود و خیلی‌ها هستند که به دنبال علم می‌روند، اما اثرات علم در آنها دیده نمی‌شود."

حائری‌زاده خاطرنشان کرد:‌ اولین اثرِ کسب علم این است که  فرد در باطن و نفس خود شانی برای خود قائل نیست و هرچه دایره علم او بیشتر می‌شود، در واقع تواضع و فروتنی او بیشتر می‌شود. حضرت علی(ع) می‌فرماید، یکی از اوصاف متقین این است که تواضع داشته باشند و متکبرانه حرکت نکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله قبله‌ای یکی از مصادیق عالمان با تقوا بود و علم و عملش یکی بود و همواره به هر آنچه می‌گفت باور داشت و از اساتید بنامی همچون مرحوم آیت‌الله خویی،  مرحوم آیت‌الله شیرازی، امام (ره) و مرحوم آیت‌الله طباطبایی بهره بردند و از نظر علمی و سیاسی دارای شخصیت برجسته و آگاه بودند.

حایری‌زاده عنوان کرد: این مردِ بزرگ مصداق عالم باتقوا و عامل بود و همواره طبق سخن حضرت رسول (ص) از خدا ترس داشتند وهمین ترس باعث می‌شد زبان خود را نگه دارد. یکی از ویژگی‌های عالمان این است که انسان با دیدن آنها به یاد خداوند بیفتد که این مرحوم همواره رفتار و سکناتش سبب می‌شد که انسان  خود را  در محضر خداوند ببیند.

به گزارش ایسنا، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی نیز در پیامی درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفت.

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر در این پیام، خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرقاتی آورده است: «رحلت عالم ربانی مرحوم حضرت آیت‌الله آقای خلیل قبله‌ای خوی - رحمت‌الله علیه - را به جنابعالی تسلیت گفته، از خداوند متعال برای آن شخصیت وارسته، رحمت و رضوان الهی و برای حضرتعالی و دیگر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.»

همچنین رییس سازمان حج و زیارت با انتشار پیامی، این ضایعه را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در پیام سعید اوحدی خطاب به دکتر سیدطه مرقاتی آمده است: «مصیبت فقدان ابوالزوجه محترم، عالم ربانی و فقیه جلیل‌القدر، استاد حوزه و دانشگاه، حضرت آیت‌الله خلیل قبله‌ای خویی را خدمت حضرتعالی و خاندان گرامی تسلیت عرض نموده، برای روح بزرگ آن مرحوم غفران الهی و علو درجات را از درگاه خداوند کریم و آمرزنده مسئلت می‌نمایم و برای جنابعالی و بازماندگان آن عزیز، شکیبایی و طول عمر با عزت خواستارم.»

مرحوم آیت‌الله «میرزا خلیل قبله‌ایی خویی»، مدرس، پیشکسوت حقوق و علوم سیاسی و از اساتید و فقهای حوزه و دانشگاه روز پنجشنبه (31 تیر) بر اثر عارضه ریوی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایسنا، در این مراسم شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه «اطلاعات»، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام قاضی عسکر، نماینده رهبری در سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام شرف‌خانی، معاون فرهنگی سازمان حج و زیارت، آیت‌الله رشاد، رییس حوزه‌های علمیه استان تهران، حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، حجت‌الاسلام احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حمید گورابی، رییس پژوهشکده رویان، علی فتح‌اله‌زاده، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال  و ... حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha