• یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95061408927
  • منبع : روابط عمومی برنامه

«دوشنبه‌های کوهی» نقد شد

«دوشنبه‌های کوهی» نقد شد

بیست‌ و چهارمین حلقه‌ ماه کانون ادبی کلمه، به نقد مجموعه‌ غزل "دوشنبه‌های کوهی" اثر سیده تکتم حسینی شاعر افغانستانی اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، در ابتدای این نشست مرتضی شاه‌ترابی معاون آموزش کانون ادبی کلمه از شکل‌گیری جمع شاعرانی که در این کانون رشد یافته‌اند ابراز خوشحالی کرد.

نخستین منتقدی که به بررسی کتاب "دوشنبه‌های کوهی" پرداخت، ضیاء برهانی بود. وی با بیان اینکه خاطرات، هستی انسان هستند گفت: خاطرات جمعی، زندگی جمعی و خاطرات شخصی زندگی شخصی را می‌سازد و اگر ما انسان‌ها زنده‌ایم به خاطر خاطرات وجودی ماست.

برهانی ادامه داد: با شعر زندگی و لحظه‌های خاص و ناب‌مان را همگانی و همیشگی می‌کنیم. در مقوله‌ هنر در فرهنگ، خاطرات جمعی با طی کردن روند روحی روانی به سنت و فرهنگ تبدیل می‌شود.

این منتقد ادبی تلقی‌اش از شعر را همان تعریف سهراب سپهری دانست که شعر را زاییده‌ احساسات سوزنده و نماینده‌ عواطف دقیق و مولد هیجان شدید روحی دانسته‌ است. 

برهانی با بیان این که در  بیشتر آثار سیده تکتم حسینی می‌توان رد پای شعر کلاسیک را حس کرد، او را برای رسیدن به بلوغ شعری به بسیار خواندن آثار بیدل و صائب توصیه کرد.

میز دوم نقد به سخنان رئیس کانون کلمه محمدی شاری اختصاص یافت. وی زندگی و زیست شاعرانه خالق کتاب و  این را که بیشتر دغدغه‌ زندگی‌اش شعر بوده، یکی از دلایل موفقیت این مجموعه دانست و به این نکته اشاره کرد که از آنجا که شاعر تجربه‌ شخصی خود را سروده به روانی و صمیمیت بیشتر شعرهایش منتهی شده‌ است.

او نگاه عاشقانه، محجوب و رنج‌آلود را اصلی‌ترین درونمایه شعر سیده تکتم حسینی دانست و رنج مهاجرت، میهن‌دوستی، وحدت ملی اندیشه دینی و رنج تاریخی را از دیگر درونمایه‌های شعر این شاعر افغان دانست. او همچنین شعرهای کتاب "دوشنبه‌های کوهی" را تغزل مبتنی بر "من" خواند و به استفاده فراوان از ضمیر اول شخص در شعرهای کتاب اشاره کرد.

این منتقد ادبی شعر را آمیزه‌ای از زبان، تخیل و عاطفه دانست و برخورد حسینی را با زبان طبیعی و صمیمی خواند و یادآور شد که شاعر در شعرهایش از واژه‌ها به خوبی کار می‌کشد و در مواجهه با واژگان تقسیم‌بندی خاصی ندارد.

در این نشست ادبی علاوه بر نقد کتاب، تعدادی از شاعران جوان حلقه ادبی کلمه و شاعران مهمان به شعرخوانی پرداختند.

کتاب "دوشنبه‌های کوهی" نام مجموعه شعری است سروده سیده تکتم حسینی که در 76 صفحه با تیراژ 2500 نسخه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌ است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha