• یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95071811242
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

سفر کردن چه مزایایی دارد؟

سفر کردن چه مزایایی دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی یک مدرس حوزه علمیه مشهد گفت: حضرت علی (ع) پنج مزیت را برای مسافرت کردن برشمردند. جلوگیری از افسردگی و ایجاد روحیه بانشاط، سود مالی و تجاری در تامین معاش زندگی، کسب علم و آگاهی، آشنایی با آداب و رسوم در مواجهه با اقوام مختلف و آشنایی با انسان‌های بزرگوار مزیت‌هایی هستند که در باب سفر از سوی حضرت نقل شدند.

حجت الاسلام سید مهدی ذاکری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در احادیث فراوانی به انجام سفر با هدف زیارت سفارش شده است، از جمله زیارت امام حسین(ع) که اگر افرادی بضاعت مالی ندارند باید حداقل هر پنج سال یک بار انجام شود. همچنین در باب زیارت امام رضا(ع) نقل شده است که 70 هزار پاداش دارد.

وی یادآور شد: روایات متعددی در زمینه نهی از سفر وجود دارد که به عنوان نمونه می‌توان به کتاب خصال شیخ صدوق اشاره کرد که در آن از انجام سفری که بیم می‌رود دین، ایمان و نماز انسان ضعیف شود نهی شده است لذا سفری که باعث کاهلیت در نماز و سست شدن اعتقادات می‌شود نباید انجام گیرد. همچنین در جلد هشتم کتاب اصول کافی، پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) وصیت کردند که هیچگاه به تنهایی سفر نکن، زیرا شیطان با انسان تنها همراه می‌شود.

مدرس حوزه علمیه مشهد افزود: در سفر حج سفارش شده که قبر پیامبر(ص) در مدینه نیز زیارت شود و اگر انجام نشود به پیامبر(ص) جفا شده است. همچنین عنوان شده که روحانیون و عالمان سفرهایی را با هدف تبلیغ دین در ایام ویژه مانند ماه رمضان، محرم، صفر و تعطیلات انجام دهند.

وی بیان کرد: سفر معنوی، سیر و سلوک از مکانی به مکان دیگر و از درجه‌ای به درجه دیگر و از ظلمت و تاریکی به سمت روشنایی و هدایت است. در باب سفر توصیه‌های فراوانی در قرآن کریم و روایات وجود دارد که یکی از مهم‌ترین دستورات در قرآن کریم "قل سیروا فی الارض" است که به پیامبر(ص) امر شده تا به مسلمانان اعلام کنند در زمین سفر کنند.

ذاکری افزود: انجام سفر موجب افزایش معرفت، شناخت و عبرت از گذشتگان می‌شود. در روایات توصیه شده است در سفر، با انسان‌های صالح معاشرت کنید مانند همسفر شدن حضرت موسی(ع) با خضر(ع) که به دستور خداوند انجام گرفت. همچنین به شاگردی کردن و استفاده کردن از محضر بزرگان در طول سفر نیز توصیه شده است.

وی افزود: در برخی منابع سفارش شده که سفر کنید تا با عظمت پروردگار آشنا شوید و علومی را کشف کنید. ضمن اینکه باید اشاره کرد سفر کردن باعث آشنایی انسان با فرهنگ و ملیت‌های مختلف می‌شود یا اینکه می‌تواند مالی و تجاری باشد مانند سفری که فرد برای به دست آوردن رزق و روزی انجام می‌دهد.

وی گفت: هدف اصلی سفر کسب تندرستی، صحت و عافیت است. سکنا گزیدن در یک مکان و سفر نکردن رخوت، سستی، انزوا و کاهش استعدادها را به همراه دارد، اما سفر باعث می‌شود تا انسان به حرکت وا داشته شود و تاثیرات روحی و روانی را در پی دارد.

ذاکری افزود: گاهی محل زندگی فرد مناسب نیست و این نوع سفر باید با هدف حفظ دین انجام شود به طوری که از نظر مسائل اعتقادی، رفتاری و تربیتی مشکل‌گشاست و موجب حفظ ایمان و دین می‌شود لذا واجب است فرد محل زندگی خود را تغییر دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha