• یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95072514037
  • خبرنگار : 71548

گفت‌گو با مدیران مسؤول رسانه‌ها

رسانه‌ها، پیشتاز انتخابات الکترونیکی در کشور

رسانه‌ها، پیشتاز انتخابات الکترونیکی در کشور

قرار است برای نخستین بار شانزدهمین دوره‌ی انتخابات نماینده مدیران مسؤول در هیات نظارت بر مطبوعات کاملا به صورت الکترونیکی برگزار شود.

خبرنگار ایسنا با چند تن از مدیران مسؤول رسانه‌ها درباره‌ی الکترونیکی شدن انتخابات نماینده مدیران مسؤول در هیات نظارت بر مطبوعات به گفت‌وگو پرداخته است؛ این اتفاق که برای اولین بار قرار است به صورت کامل محقق شود، از منظر برخی مدیران مسؤول امری شایسته است، برخی انتقاداتی را به آن وارد می‌دانند و عده‌ای هم اصلاً از برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی خبر ندارند.

منصور  مظفری - مدیر مسؤول روزنامه آفتاب یزد - درباره الکترونیکی شدن انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات اظهار کرد: در مجموع برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسؤول در هیات نظارت بر مطبوعات به صورت الکترونیکی، امری بسیار شایسته و پسندیده است؛ چرا که از هر لحاظ می‌توان از  این کار برداشت‌های مثبتی کرد؛ به عنوان مثال می‌توان به کاهش هزینه‌ها اشاره کرد که برای دولت بسیار خوب است.

او ادامه داد:‌ هر سال برگزاری انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات با هزینه‌های زیادی همراه بوده است. هر ساله باید تمام مدیران مسؤول از تمام نقاط کشور در تهران دور هم جمع شوند تا بتوانند رای بدهند و به همین خاطر هیچ‌وقت سابقه نداشته است که در مرحله اول حضور مدیران مسؤول به حد قبول برسد و انتخابات به مراحل بعدی کشیده می‌شد؛ اما اکنون با الکترونیکی شدن انتخابات امیدواریم در مرحله اول تعداد رای‌دهندگان به حد قابل قبول برسد و در همان مرحله هم نتیجه قطعی انتخابات اعلام شود.

مدیر مسؤول روزنامه «آفتاب یزد» با اشاره به قوانین اعلام شده برای برگزاری الکترونیکی انتخابات اعضای هیات نظارات بر مطبوعات، گفت: یکی از این قوانین این است که رای مدیران مسؤول به صورت مخفی است و کسی از آن آگاه نمی‌شود که این امر بسیار خوب و شایسته است.

او همچنین با بیان اینکه رسانه‌ها پیشتاز الکترونیکی شدن انتخابات هستند، اظهار کرد: این اتفاق می‌تواند باعث رفع نگرانی مسؤولان ارشد حکومت شود که نگرانی‌هایی درباره الکترونیکی کردن انتخابات‌ ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و حتی مجلس خبرگان داشته‌اند. مدیران مسؤول رسانه‌ها پیشتاز شدند تا از برگزاری انتخابات‌ الکترونیکی رفع نگرانی کنند و به همین خاطر ‌از مدیران مسؤول رسانه‌ها می‌خواهیم که حضور گسترده در این انتخابات الکترونیکی داشته باشند.

مظفری در پایان سخنانش درباره‌ی این موضوع که برگزاری انتخابات الکترونیک می‌تواند از شبهات احتمالی جلوگیری کند، خاطر نشان کرد: این نوع انتخابات در رفع ابهامات احتمالی بسیار موثر است. این انتخابات توسط نمایندگان افکار عمومی صورت می‌گیرد و قطعاً باعث رفع ابهامات و نگرانی‌ها می‌شود.

همچنین مهدی رحمانیان - مدیر مسؤول روزنامه شرق - درباره الکترونیکی شدن انتخابات نماینده مدیران مسؤول در هیات نظارت بر مطبوعات؛ اظهار کرد: طبیعتاً اشتباه ماشین کمتر از انسان است. در بحث ابهامات انتخابات‌ الزاماً منظور ما تخلف نیست و بیشتر منظور اشتباهاتی است که توسط انسان صورت می‌گیرد و غیر عمدی است که در انتخابات الکترونیکی به صورت طبیعی این اشتباهات کاهش پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه باید تلاش کنیم در تمام امور به سمت الکترونیکی شدن پیش برویم، یادآور شد: باید نقش انسان در اجرای امور گوناگون کمرنگ و دست او از این گلوگاه کوتاه‌تر شود که به این ترتیب طبیعتاً فساد کمتری را شاهد خواهیم بود. مصداق این موضوع در برگزاری انتخابات‌ نیز دیده می‌شود. اگر انتخابات به گونه‌ای برگزار شود که نقش انسان در آن کمتر باشد، اشتباهات کمتری نیز صورت می‌گیرد.

رحمانیان حضور حداکثری مدیران مسؤول در انتخابات الکترونیکی اعضای هیات نظارت بر مطبوعات را از دیگر نکات مثبت الکترونیکی شدن این انتخابات برشمرد و اظهار کرد: در سال‌های گذشته باید برخی از مدیران مسؤول برای رای دادن از شهرستان‌ها در تهران حضور می‌یافتند، اما در حال حاضر می‌توانند به راحتی مشارکت کنند و در وقت و هزینه‌شان صرفه‌جویی می‌شود.

مدیر مسؤول روزنامه شرق متذکر شد:‌ الکترونیکی شدن انتخابات اعضای هیات نظارت بر مطبوعات امری قابل دفاع است و باید در عمل دید که آیا انتظار برآورده می‌شود یا نه. امیدوارم که برگزاری انتخابات الکترونیکی باعث شود تا مشارکت حداکثری داشته‌ باشیم و اشتباهات و تخلفات نیز به حداقل برسد.

مسعود محرابی - مدیر مسؤول مجله فیلم - نیز الکترونیکی شدن انتخابات اعضای هیات نظارت بر مطبوعات را امری مثبت برشمرد و اظهار کرد: خیلی خوب است که توانستیم به‌روز شویم و به جای دعوت از مدیران مسؤول که هر ساله تعداد آنها در دور اول حتی به حد نصاب هم نمی‌رسید، تصمیم گرفته شد تا انتخابات به صورت الکترونیکی انجام شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری الکترونیکی انتخابات باعث کاهش درصد خطاهای احتمالی می‌شود؟ گفت: در انتخابات‌ سال‌های گذشته اعضای هیات نظارت بر مطبوعات ابهاماتی وجود نداشته است و تخلفی صورت نمی‌گرفت، اما اگر منظورتان این است که برخی مدیران مسؤول با هم مشورت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که به یک نفر رای دهند، این اتفاق چه به صورت انتخابات سنتی و چه به صورت الکترونیک رخ می‌دهد و نمی‌توان برای آن کاری کرد؛ اما به طور کلی طبیعتاً درصد خطای سیستم‌ها پایین‌تر از انسان‌ها است.

همچنین حجت‌الاسلام محمدمهدی محققی - مدیر مسؤول خبرگزاری رسا - الکترونیکی شدن انتخابات اعضای هیات نظارت بر مطبوعات را دارای وجوه مثبت و منفی دانست و گفت: به الکترونیکی شدن این انتخابات انتقاداتی وارد است؛ به عنوان مثال اطلاع‌رسانی‌ها در مراحل مختلف ثبت‌نام، بررسی صلاحیت‌ها و معرفی هیات بررسی صلاحیت‌ها بسیار ضعیف بوده است. همچنین بر اساس آنچه که مقرر شده است، رأی افراد باید مخفی باشد که در این باره، ابهامی وجود دارد.

او ادامه داد: برگزاری این انتخابات توسط سامانه E_resane  این امکان را برای دست‌اندرکاران این رسانه فراهم می‌کند که بتواند به آرا دسترسی داشته باشند. نکته بعد درباره بررسی صلاحیت‌ها است که بهتر بود کمی در این باره شفاف‌سازی صورت می‌گرفت تا حرف‌ و حدیث‌هایی که در میان افرادی که رد صلاحیت شده‌اند وجود دارد، برطرف شود.

مدیر مسؤول خبرگزاری رسا درباره محاسن الکترونیکی شدن انتخابات اعضای هیات نظارت بر مطبوعات نیز اظهار کرد: این اتفاق باعث تحقق عدالت رسانه‌ای و فراهم شدن حضور بیشتر افراد می‌شود. در مراحل قبل که انتخابات به صورت سنتی برگزار می‌شد، برای برگزاری نیازمند حضور افراد بودیم که ابهاماتی نیز در این زمینه به وجود می‌آمد؛ به عنوان مثال برای آوردن مدیران مسؤول از شهرستان‌ها امکاناتی را فراهم می‌کردند که بعضاً حرف‌ و حدیث‌هایی در این باره وجود داشت؛ ولی اکنون با الکترونیکی شدن انتخابات این ابهامات برطرف می‌شود.

محققی در پایان سخنانش یادآور شد: خطاب به منتخب این انتخابات عرض می‌کنم که این پستی که به ایشان داده می‌شود، امانتی است در اختیارشان که باید سعی کنند نماینده همه سلایق باشند و در راستای احقاق حقوق مدیران مسؤول و رعایت قوانین بیشتر کوشا باشند.

در این میان در تماس با برخی از مدیران مسئول رسانه‌ها، عده‌ای از از برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیک آگاهی نداشتند یا از مفاد آن بی‌اطلاع بودند. این در حالی است که مدتی است ثبت‌نام به صورت الکترونیک در انتخابات اعضای هیات نظارت بر مطبوعات از سوی معاونت مطبوعاتی اعلام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha