• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95072816709
  • منبع : نمایندگی مرکزی

ادامه سریال تشنگی؛

خشکسالی 30 درصد پسته زرندیه را سوزاند

خشکسالی 30 درصد پسته زرندیه را سوزاند

ایسنا/مرکزی رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: کم‌آبی و بروز پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر موجب شده است که حدود 30 درصد از پسته تولیدی در شهرستان زرندیه دچار پدیده آفتاب‌سوختگی شود.

محمود بارانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: تنش کم‌آبی موجب بروز پدیده سوختگی در پسته تولیدی شده و علاوه بر کاهش کیفیت پسته تولیدی موجب کاهش وزن آن نیز می‌شود.

وی میزان برداشت پسته تولیدی امسال زرندیه را دو تن در هکتار بیان کرد و افزود: در صورتی که باغات پسته شهرستان زرندیه در سال جاری با کمبود آب مواجه نبودند و مشکل سوختگی محصولات را نداشتیم قطعا میزان پسته تولیدی به بیش از 2.5 تن در هکتار می‌رسید.

بارانی با اشاره به وجود 10 هزار هکتار باغ پسته در استان مرکزی گفت: از این میزان هفت هزار هکتار آن در شهرستان زرندیه قرار دارد که بیشترین آن در منطقه دشت سلطان احمدلو مستقر است.

وی با اشاره به تجهیز 30 درصد از باغات پسته شهرستان زرندیه به روش‌های آبیاری نوین و قطره‌ای گفت: عدم اعطای تسهیلات لازم از سوی دولت به پسته‌کاران موجب شده است تا بخش اعظمی از باغات پسته این شهرستان به روش سنتی آبیاری شود که با وجود محدودیت منابع آبی، این روش مناسب نیست.

این پسته‌کار نمونه کشور با اشاره به اینکه محدودیت منابع آبی مانع از تحقق اهداف توسعه‌ای در ایجاد باغات پسته نیز شده است، گفت: با توجه به اقلیم مناسب زرندیه در صورت تامین آب مورد نیاز زمینه احداث 20 هزار هکتار باغ پسته در این منطقه وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص راهکار موجود به منظور تامین آب مورد نیاز باغات پسته زرندیه با اشاره به اینکه انتقال قسمتی از پساب جنوب تهران به شهرستان زرندیه بهترین راهکار برای برون‌رفت از وضعیت موجود است، افزود: تحقق این امر علاوه بر تامین آب مورد نیاز پسته‌کاران، موجب توسعه باغات پسته تا سه هزار هکتار باغ پسته جدید و ایجاد دو هزار فرصت شغلی در این منطقه می‌شود.

بارانی خاطرنشان کرد: درخواست انتقال بخشی از پساب جنوب شهر تهران به این منطقه از سوی تعاونی پسته‌کاران در گذشته مطرح شده و  هم‌اکنون نیز این مهم در حال پیگیری است که با عملیاتی شدن آن و انتقال دو مترمکعب آب در ثانیه از پساب جنوب شهر تهران به دشت سلطان احمدلو زرندیه، علاوه بر برطرف شدن دغدغه پسته‌کاران در حوزه آب، شاهد تحولی عظیم در منطقه خواهیم بود.

وی از اعلام آمادگی تعاونی پسته‌کاران به منظور تامین هزینه انتقال پساب جنوب تهران برای توسعه پسته‌کاری در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: تحقق این مهم ضمن ایجاد تولید و اشتغال، یک فضای سبز مناسب در نزدیکی تهران را فراهم خواهد کرد و ریه تنفسی پایتخت به لحاظ بروز آلودگی‌های صنعتی و زیست محیطی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha