• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 95080402949
  • منبع : نمایندگی مازندران

خبرنگاری در فضای مجازی، تهدید یا فرصت

خبرنگاری در فضای مجازی، تهدید یا فرصت

ایسنا/مازندران فضای مجازی و امکانات به روز آن رقیبی جدی برای صدا و سیما و سایر رسانه ها شده‌اند اما به واسطه پخش و انتشار اخبار کذب و بعضا تائید نشده کاربران را به سمت استفاده از تولیدات خبرگزاری ها هدایت کرده و در لحظات مختلف شاهد به اشتراک گذاشتن خبرها و رویدادهای انتشار یافته در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مورد تایید هستیم.

به گزارش ایسنا، نهضت جهانی اینترنت و روند رو به رشد حوزه فناوری اطلاعات و ظهور انواع نرم افزارها و برنامه ها منجر شده تا طی سال های اخیر سبک زندگی و نحوه ارتباطات انسانی با دگردیسی عمیق و همه جانبه ای روبرو شود.

با همه مزایای ناشی از اطلاع رسانی نوین و نقش بی بدیل هر نفر در خبررسانی آن هم با تکیه بر تلفن همراه و اینترنت، حرفه خبرنگاری و خبرنگاران حرفه ای، همچنان جایگاه خود به خصوص در حوزه هایی چون سیاسی و اقتصادی را حفظ کرده اند اما برخی شهروندان و حتی گاه خبرنگاران آماتور گمان می کنند بدون نیاز به یادگیری و تجربه و صرفا با استفاده از حداقل امکانات می توانند در امر اطلاع رسانی و حداقل در فضای مجازی نقش ایفا کنند.

در حرفه خبرنگاری علاوه بر لزوم دانش و تجربه، عواملی چون وجود یک رسانه مکتوب یا مجازی به معنای واقعی با اهدافی چون کمک به تنویر افکار عمومی و پاسخ به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان متعدد با سلیقه های گوناگون، برخورداری از اعتبار محلی، شهری، ملی و بین المللی، زاویه دید هر خبرنگار و لزوم ارتباط با منابع خبری، مرجعیت و سندیت، انعکاس درست و سریع وقایع و داشتن تخصص خبرنویسی در حوزه های مربوطه برخورداری از دانش و تجربه کافی نقش مهمی دارند.

امروزه فضاهای مجازی نظیر واتس آپ، وایبر، تلگرام، تانگو، وی چت، لاین، فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس،یوتیوب، اینستاگرام و ... مشهورترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی و ارتباطی فضای مجازی هستند که میلیون ها کاربر را در دنیا و کشورمان به خود جذب کرده اند و همه گیر شدن تلفن های همراه هوشمند و دسترسی آسان همه به اینترنت، این نگرانی را برای برخی ها به وجود آورده که روابط مجازی قرار است به تدریج جایگزین روابط انسانی در دنیای واقعی شود.

فضای مجازی و امکانات به روز آن رقیبی جدی برای صدا و سیما و سایر رسانه ها شده اند اما به واسطه پخش و انتشار اخبار کذب و بعضا تائید نشده کاربران را به سمت استفاده از تولیدات خبرگزاری ها هدایت کرده و در لحظات مختلف شاهد به اشتراک گذاشتن خبرها و رویدادهای انتشار یافته در خبرگزاری ها و رسانه های مورد تایید هستیم.

در عصر کنونی که افراد جامعه با داشتن یک دستگاه تلفن همراه به ویژه در مواقع بروز حوادث به خبرنگار تبدیل می شوند و به سرعت خبر و عکس را بدون بررسی علل واقعی حادثه و تجزیه و تحلیل آن در فضای مجازی منتشر می کنند و ممکن است افکار عمومی را دچار تشویش سازند، رسانه های رسمی چون خبرگزاری ها و نشریات، صدا و سیما و پایگاه های اطلاع رسانی مجاز، وظایف بس سنگینی برعهده دارند.

این نوع رسانه ها پس از پخش شایعات و مطالب غیر واقعی باید ضمن متعادل ساختن افکار و اذهان عمومی، افراد توانمند و علاقه مند به فعالیت در حوزه رسانه و اطلاع رسانی را با ارائه آموزش های لازم به خبرنگار واقعی تبدیل کنند تا جامعه نیز از آرامش لازم برخوردار شود.

فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید، باید از نقاط قوت و فرصت آن به خوبی بهره گرفت و تهدید آن را نیز به فرصت تبدیل کرد. مراجع ذیصلاح نیز باید برای جلوگیری از رشد قارچ گونه خبرنگارنماها و هتاکان به ساحت خبر و خبرنگاری اقدام عملی را در دستور کار خود قرار داده و در میدان عمل به صورت پایدار فضای آرامش را برقرار سازند.

پر واضح است که در این برهه از زمان که شبکه های مجازی و ماهواره ای متنوعی رو به فزونی رفته و سرعت مخابره اطلاعات را به اندازه سرعت نور افزایش داده است مسائلی مانند افزایش بیش از پیش سواد رسانه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در حال حاضر ممکن است به عنوان مسکن های موضعی جلوه کند. همچنین در این باره اساسی ترین راهکار،  سپردن مسئولیت امر به دست تک تک کاربران و استفاده کنندگان از رسانه های مجازی است تا هر فردی بر اساس وجدان خود خوبها را از بد تشخیص داده و به جای دامن زدن به نقاط منفی به سمت و سوی نقاط مثبت رفته و آن را بال و پر دهد تا به این ترتیب از بار استرس و نگرانی های رسانه ها و مطبوعات در خاموش کردن آتش شایعات و درگیری های ذهنی کنونی کاسته شود.

به منظور آشنایی بیشتر با فضاهای مجازی و رفع موانع و مشکلات در این راه، برای نخستین بار همایشی با عنوان  " پلیس، فضای مجازی و تحولات رسانه ای" در غرب مازندران در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد نوشهر برگزار شد.

علی شادمان، فرماندار نوشهر با اشاره به اینکه جامعه در حال تجربه تحولاتی است که در کنار آن احساس نا امنی می کند و باید امنیت در کنار این امکانات باشد، اظهار کرد: جامعه مدنی عملاً با وجود فضاهای مجازی در حال شکل‌گیری است و مردم در عمل، مسئولان را نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس نظری صاحب نظران جامعه کل جهانی در حال هوشمند شدن هستند، تصریح کرد: تکنولوژی رسانه‌ها با وجود فضاهای مجازی در حال نو شدن است و در این بین فضاهای مجازی می‌توانند در کنار ایجاد فرصت‌آفرینی‌ها به تهدید نیز تبدیل شوند.

فرماندار نوشهر با اشاره به اینکه ارتباطات بین ذهنی با ابزار تکنولوژی در حال وقوع است، اظهار کرد: برای رسیدن به امنیت روانی و اجتماعی باید از همین ابزار در فضاهای مجازی و استفاده‌کنندگان آن کمک گرفته شود. اگر از ابزار فضاهای مجازی به درستی استفاده شود می‌تواند امنیت خود  را تأمین کند. امروز فرصت‌ها و تهدیدها از حالت عینی به مجازی تبدیل شده است و فرصت‌ها و قدرت‌ها در این فضا جای می‌گیرند و باید ساز و کار جدیدی در حوزه قانون‌گذاری ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد:  هرکس نمی‌تواند ادعای خبرنگاری کند بلکه باید در چارچوب قانون و دارای سواد رسانه‌ای هم باشد و اگر هر شخصی بخواهد کانال و گروه در فضای مجازی ایجاد کند باید در جدار قانون قرار بگیرد و خودسرانه نمی‌تواند این کار را بکند و به مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... بپردازد.

فرماندار نوشهر تاکید کرد: لازمه خبرنگار شدن آموزش است و باید کارت رسمی خبرنگاری داشته باشد در غیر این صورت هر کس می تواند برای خود در تلگرام کانال ایجاد کند.

کارشناس ارشد جرائم فضاهای مجازی پلیس فتای مازندران در این باره گفت: پلیس فتا از 5 سال قبل در کشور و از سال 89 در استان مازندران فعالیت خود را آغاز کرد.

ابراهیم اشکوری با اشاره به اینکه استان مازندران با توجه به جمعیتی که دارد بیشترین کاربر اینترنت را در کشور دارد، افزود: طی دو سه سال گذشته فضاهای مجازی در کشو فعالیت چشمگیری داشته و مشکلات زیادی را نیز بوجود اورده است.

وی، نشر اکاذیب را یکی از بزرگترین مشکلات در فضاهای مجازی اعلام کردو گفت:  پلیس حافظ امینت است و ایجاد کننده امنیت، همه ما هستیم که باید دست به دست هم آن را بوجود آوریم.

اشکوری با اشاره به اینکه پلیس فتا تنها در برخی شهرهای استان فعال است، خاطر نشان کرد:با توجه به کمبود اعتبارات و بضاعت کم  تاکنون پلیس فتا در غرب مازندران نمایندگی نداشته است و در صورت تامین اعتبار لازم این امر محقق می شود تا شهروندان برای رفع مشکلات و تنظیم شکایت به شهرهای نزدیک خود مراجعه کنند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha