• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 95081913748
  • منبع : نمایندگی فارس

نبود سیستم مدیریت صحنه حادثه چالشی برای رسانه‌ها

نبود سیستم مدیریت صحنه حادثه چالشی برای رسانه‌ها

ایسنا/فارس کسب اطلاعات موثق در خصوص حوادث مختلف، اعم از حوادث غیرمترقبه و طبیعی و تصادفات جاده‌ای و شهری یکی از چالش‌های مهم خبرنگاران و رسانه‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، وقوع حوادث خصوصا در استان فارس، در کنار تاسفی که بر می‌انگیزد، همواره با ایجاد موجی از نگرانی در خبرنگاران خصوصا خبرنگاران رسانه‌های دیجیتال و خبرگزاری‌ها همراه بوده است.

نبود سیستم واحد مدیریت صحنه حادثه، اصلی‌ترین مشکلی است که به واسطه آن، اخبار و اطلاعات منتشر شده گاه با اختلاف و حتی تناقض‌هایی همراه می‌شود.

گواه بروز این مشکل در آخرین حادثه جاده‌ای که طی آن و به واسطه واژگونی یک دستگاه اتوبوس، تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند.

استان فارس علی‌رغم آنکه در وقوع حوادث و عدد قربانیان حوادث جاده‌ای، در صدر کشور قرار دارد! اما هنوز نتوانسته سیستم اطلاع‌رسانی مناسبی را برای مدیریت مناسب اخبار و جلوگیری از شایعات ایجاد کند.

یکی از خبرنگاران در این خصوص به ایسنا گفت: با اطلاع از وقوع یک حادثه معمولا خبرنگاران در فارس و شیراز در تلاشی گسترده به‌دنبال منابع خبری مطمئن، مسیرهای مختلفی را دنبال می‌کنند.

هادی فتحی افزود: در این میان، مطمئن‌ترین منابع خصوصا در حوادث جاده‌ای، اورژانس، هلال‌احمر و پلیس است اما متاسفانه گاه آمارهایی که ارائه می‌شود، خبرنگاران را هم دچار سردرگمی می‌کند.

یکی دیگر از خبرنگاران فعال در استان فارس در این خصوص گفت: در حادثه اخیر با بیش از 10 منبع خبری در سازمان‌ها و اداره‌های مختلف تماس برقرار کرده که بخشی از این تماس‌ها ناموفق بوده و در بخشی هم منتهی به کسب اطلاعاتی شده است.

محمد شبیری اضافه کرد: متاسفانه در حادثه واژگونی اتوبوس در اقلید، علی‌رغم آنکه حادثه در مرزهای جغرافیایی فارس حادث شده است، اطلاع‌رسانی به‌موقع از سوی مبادی ذیربط در این استان، به‌شدت ضعیف، دیرهنگام و متناقض بوده است.

شبیری با بیان اینکه مسئولان در استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه بهتر عمل کرده‌اند، لزوم ایجاد یک سیستم واحد مدیریت صحنه حادثه را ضرورت دانست.

به گزارش ایسنا، همراه با وقوع حوادث خصوصا حوادث رانندگی، به‌ویژه حوادثی که ابعاد وسیع انسانی یا مالی دارد، نیاز به مدیریت صحنه حادثه، بسیار ضروری است.

اطلاع‌رسانی دقیق و بی‌واسطه از طریق مبادی رسمی، ضمن ایجاد مانع در برابر انتشار شایعات، می‌تواند به شفافیت فضای اطلاع‌رسانی کمک شایانی داشته باشد.

در حادثه واژگونی اتوبوس در محور اقلید به یاسوج از ابتدای وقوع حادثه، اخبار متفاوتی در مورد تعداد فوت‌شدگان و مصدومان حادثه، شیوه امدادرسانی و محل وقوع در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

از دیگر سو، آمارهای اعلام شده از سوی پلیس راه و اورژانس در تعداد کشته و زخمی‌های این حادثه تفاوت‌هایی داشته و دارد.

در روزهای آتی نیز قطعا اخباری پیرامون علت وقوع و سهم عوامل مختلف در بروز این حادثه، به‌عنوان سوژه خبری رسانه‌های مختلف مطرح بوده و دنبال می‌شود که در این بخش هم متاسفانه شایعات سهم بیشتر و تاثیرگذارتری در مقایسه با اخبار رسمی خواهد داشت.

ایجاد بی‌اعتمادی، کاهش رغبت مخاطبان به رسانه‌های رسمی، انتشار اخبار غلط و متناقض و ... از عوارض نداشتن مدیریت صحنه حادثه محسوب می‌شود و ضروری است مسئولان هرچه سریعتر نسبت به ایجاد چنین سیستم و مشخص کردن مسئولیت‌های هر سازمان و اداره و نهاد، اقدام لازم را عملیاتی کنند.

قاعدتا تعیین سخنگو در زمان وقوع حوادث، یکی از ضرورت‌ها در بحث ستاد بحران و موضوع پدافند غیرعامل است که باید مد نظر قرار گرفته و دنبال شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha