• دوشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95090100573
  • منبع : نمایندگی یزد

کاهش 40 درصدی بارندگی‌ها در مهم‌ترین منبع تغذیه منابع آبی یزد

کاهش 40 درصدی بارندگی‌ها در مهم‌ترین منبع تغذیه منابع آبی یزد

ایسنا/یزد رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی یزد نسبت به کاهش 40 درصدی میزان بارندگی‌ در ارتفاعات شیرکوه که مهم‌ترین منبع تغذیه منابع آبی این استان است، هشدار داد.

به گزارش ایسنا، «عباس دهقان» در نشست با دهیاران و روسای شوراهای اسلامی روستاهای بخش مرکزی شهرستان تفت با بیان این‌که متوسط بارندگی استان یزد 93 میلی‌متر یعنی  2.5 برابر کمتر از متوسط کشوری و هشت برابر کمتر از متوسط جهانی است، افزود: میزان بارندگی در ارتفاعات شیرکوه که مهم‌ترین منبع تغذیه  منابع آب استان است، در سال آبی جاری نسبت به میانگین دراز مدت بیش از 40 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: نخستین دشت ممنوعه در استان یزد، دشت عقدا بود که در سال 1345به‌عنوان یک دشت ممنوعه اعلام شده است.

رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی یزد تصریح کرد: در طول 39 سال یعنی از مهرماه 1353 لغایت مهرماه 1392میزان افت سطح منابع آب زیرزمینی در  دشت  یزد - اردکان حدود 16.5 متر بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استان یزد با متوسط کسری مخزن 13 هزار و 391 میلیون مترمکعب درسال، جایگاه سوم را میان استان‌های کشور در  کسری حجم مخزن داراست.

دهقان گفت: افزایش پتانسیل تجدیدشونده و  مدیریت مصرف دو راهکار برای تعدیل بحران آب زیرزمینی است که این مدیریت مصرف با جلوگیری از مصارف غیرمجاز، کنترل برداشت‌های مجاز، توسعه روش‌های بازچرخانی پساب، جایگزینی پساب و اصلاح الگوی مصرف، امکان‌پذیر است.

رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی یزد، کنترل و نظارت بر بهره‌برداری، اقدمات حاکمیتی و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی را جزو ارکان مدیریت مصرف آب زیرزمینی دانست.

وی در ادامه اظهار کرد: در کنترل و نظارت بر بهره‌برداری در صورتی که دهیاران و شوراها تخلفی مشاهده کردند می‌توانند نسبت به تعطیلی کار اقدام کنند یا اخطار کتبی به متخلفان بدهند و یا این تخلف را به کارشناسان  شرکت آب منطقه‌ای یزد گزارش کنند تا توسط گروه‌های گشت و بازرسی که در منطقه حضور دارند، جلوی تصرفات گرفته شود که این اقدام به موقع، هزینه‌های اضافی برای تشکیل پرونده در شرکت آب منطقه‌ای یزد و دادگاه را کاهش می‌دهد.

«ناصر کامیارفر» کارشناس حفاظت و مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز افزود: به‌علت خشکسالی‌های اخیر و افزایش قیمت زمین، تمایل افراد متخلف به زمین‌خواری و تصرف اراضی از جمله بستر و حریم رودخانه‌ها بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در نتیجه افزایش زمین‌خواری و تصرف اراضی از جمله بستر و حریم رودخانه‌ها، شمار پرونده‌ها در شرکت آب منطقه‌ای یزد و در دادگاه‌های استان که ناشی از این تصرفات غیرمجاز است، بیشتر شده است.

کامیارفر  خاطرنشان کرد: برخی آگاهانه یا ناآگاهانه مرتکب تخلف می‌شوند که شرکت آب منطقه‌ای یزد با همه توان برای مقابله با این تصرفات اقدام می‌کند.

کارشناس حفاظت و مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای یزد یادآور شد: برای جلوگیری از تصرفات نیازمند همکاری  دهیاران و شوراهای روستا هستیم، چون آن‌ها ضمن تسلط کافی بر منطقه، با اهالی روستا آشنایی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha