• سه‌شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95090905165
  • منبع : نمایندگی یزد

وقوع کمترین بارندگی‎‎های کشور در یزد

وقوع کمترین بارندگی‎‎های کشور در یزد

ایسنا/یزد مدیر حفاظت و بهره‎‎برداری شرکت آب منطقه‎‎ای یزد با بیان این‌که استان یزد پائین‎ترین میزان بارندگی کشور را دارد، از افت سطح آب‌های زیرزمینی در 14 دشت از 19 دشت موجود در این استان خبر داد.

 به گزارش ایسنا، «محمدرضا حکیمی» در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد، توضیحاتی در خصوص وضعیت منابع آب استان ارائه کرد و گفت: بر حسب میانگین بلندمدت بارش کشور، استان یزد پائین‎ترین میزان بارندگی را دارد.

وی ادامه داد: طبق آمار موجود، بارندگی در سال آبی گذشته(از مهر 94 تا 10 خرداد 95) نسبت به مدت مشابه پارسال و میانگین دوره آماری در همه شهرستان‎های استان کاهش نشان می‎‎دهد.

حکیمی همچنین اعلام کرد: از نظر نقطه‎‎ای هم بیشترین بارندگی سال آبی قبل در روستای منشاد با 231 میلیمتر بارندگی و کمترین آن با 22.1 میلیمتر در ایستگاه محمدآباد بوده است.

مدیر حفاظت و بهره‎‎برداری شرکت آب منطقه ای یزد تصریح کرد: در استان یزد 3546 حلقه چاه، 2630 رشته قنات و 387 دهنه چشمه وجود دارد که میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی هر کدام  به‌ترتیب 80.4 درصد، 16.3 درصد و 3.3 درصد است.

این مقام مسئول با  اشاره به موقعیت دشت‎‎های ممنوعه بحرانی، ممنوعه و آزاد استان نیز گفت: از 19 دشت موجود در استان یزد، سطح آب 14دشت  در حال افت است.

حکیمی با بیان این‌که مهم‌ترین دشت‎‎های استان در شرایط بحرانی قرار دارند، اظهار کرد: دشت ابرکوه طی 30 سال(از فروردین‌ماه 1362 تا مهرماه 1392 ) 18 متر ، دشت یزد - اردکــان طی 39 سال(از مهرماه 53 تامهر 92) 16.5 متر و دشت بهادران طی 28 سال(از مهرماه 64 تا مهرماه 92) 19 متر افت سطح آب داشته‎‎اند.

«مصطفی سالاری» فرماندار یزد با قدردانی از تلاش‎‎های شرکت آب منطقه‌‏‏ای یزد جهت حفظ و حراست از منابع آب، خاطرنشان کرد: برای حفاظت از منابع آبی و مصرف بهینه مردم در مصرف آب، به فرهنگ‎‎سازی و اطلاع‌رسانی  بیشتری نیاز است تا خود مردم هم در مدیریت مصرف مشارکت داشته باشند.

این مقام مسئول افزود: برای حفظ و حراست از منابع آبی با شرکت آب منطقه‎‎ای یزد همکاری لازم را خواهیم داشت.

«محمدحسین فلاح تفتی» معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری نیز در این نشست افزود: برخی با حفر چاه غیرمجاز به منافعی دست پیدا می‎‎کنند که منفعت آن‌ها به ضرر مردم تمام می‎‎شود.

وی افزود: برای رسیدگی به پرونده‎‎هایی که به‌صورت غیرمجاز حفر یا اضافه برداشت دارند باید اولویت‎‎بندی شود و چاه‎‎هایی که به آب شرب مردم ضرر می‎‎رساند زودتر نسبت به آن اقدام شود. 

در پایان این نشست در خصوص چگونگی نحوه برخورد با چاه‎های غیرمجاز شناسایی شده، بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha