• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95091407439
  • منبع : نمایندگی همدان

آیا ترافیک هوایی بر سیستم جوی همدان تأثیر دارد؟

آیا ترافیک هوایی بر سیستم جوی همدان تأثیر دارد؟

ایسنا/همدان همدان به کریدور هوایی بسیاری از مسیرهای پروازی تبدیل شده و این موضوع شایعاتی مبنی بر تأثیر حرکت هواپیماها بر سیستم‌های جوی و کاهش بارش‌های پاییزی را ایجاد کرده است.

شنیده می‌شود سردی و خشکی هوای استان و کاهش بارش‌های فصلی به علت افزایش پروازهای عبوری از آسمان همدان به وجود آمده که مدیرکل هواشناسی استان در پیگیری‌های خبرنگار ایسنا این مسأله را رد کرد.

سعید باقری بالاترین سطح ارتفاع ابرهای باران‌زا را 5 کیلومتر از سطح زمین دانست و اظهار کرد: هر ساله تغییرات و ناپایداری جوی مناطق علل متفاوتی دارد و متوسط بارش کشور در سال‌های اخیر به 250 میلیمتر رسیده و همین امر باعث شده ایران جزء مناطق نیمه‌بیابانی قرار گیرد.

وی استان همدان را با متوسط بارش 300 میلیمتری جزء منطق سرد و نیمه‌خشک برشمرد و افزود: کاهش بارندگی‌های پاییزی در استان به علت کاهش چگالی ابرهای عبوری از این مناطق و نبود هسته‌های میعان است که مانع از تشکیل قطرات باران یا برف می‌شود.

باقری با اشاره به اختلاف زیاد موجود بین ارتفاع حرکت سیستم‌های جوی و سطح ترافیک هوایی اعلام کرد: هیچ‌گونه ارتباطی بین تأثیر حرکت هواپیماها و حرکت سیستم‌های جوی وجود ندارد و عبور هواپیماها تأثیری بر ابرها و بارش‌ها نخواهد داشت.

مدیر روابط عمومی فرودگاه همدان نیز با اشاره به تعدد پروازهای عبوری از فراز شهر همدان در ارتفاع 28 هزار پایی از سطح زمین به ایسنا گفت: فرودگاه همدان با چهار خط پروازی به مقصد مشهد و کیش فعالیت دارد و اغلب پروازهایی که برفراز استان صورت می‌گیرد، به صورت عبوری هستند و برج مراقبت همدان وظیفه‌ای در زمینه کنترل این‌گونه پروازها.

افتخاری افزود: همگی پروازهای داخلی توسط مرکز مراقبت پروازی تهران ACC کنترل می‌شود با این وجود برخی خلبانان پروازهای عبوری با برج مراقبت همدان تماس می‌گیرند و اطلاعاتی از وضعیت جوی استان دریافت می‌کنند اما آمار دقیقی از تعداد این قبیل پروازها در اختیار برج مراقبت همدان نیست.

وی اظهار کرد: حرارت موتور هواپیماهای در حال پرواز در فصول سرد متراکم شده و به صورت ابر سفیدی در امتداد مسیر حرکت آن دیده می‌شود اما درباره تأثیر حرکت هواپیماها بر جابجایی ابرها و تغییرات بارش آنها باید گفت وجود چنین پدیده‌ای غیرممکن است چرا که بر فرض اینکه هواپیماها در سطح بسیار پایین و هم‌سطح ابرها هم پرواز کنند که در واقع اینطور نیست، همانگونه که دویدن در مه نمی‌تواند تأثیری در آن ایجاد کند، حرکت هواپیماها از میان توده ابرها هم نمی‌تواند تأثیری بر آنها داشته باشد.

وی در ادامه از خطرات و تأثیرات جوی موجود در ارتفاعات 10 کیلومتری از سطح زمین بر روی هواپیماها سخن گفت و تصریح کرد: بادهایی با سرعت 200 کیلومتربرساعت در ارتفاعات 28 هزار پا و همچنین ابرهای خاصی که در این ارتفاع وجود دارند، می‌تواند برای حرکت هواپیماها خطرناک باشد.

افتخاری عنوان کرد: 27 نوع ابر در سه گروه بالا، میانی و پایین تعریف شده‌اند که مهمترین آنها از دید مراقبت پرواز CB و TCU هستند که ابر(Comulonim bus) کومولونیمبوس یا CB از نوع ابرهای جوششی بوده و شکلی شبیه به سندان دارد.

وی ادامه داد: این ابر که رشد عمودی زیادی دارد تا ارتفاع 45 هزار پا در مرکز کنترل ثبت شده این در حالیست که در عرض‌های میان 25 درجه‌ شمالی و جنوبی تا 50 هزار پا هم دیده شده که باران شدید(SHRA)، تگرگ، تغییرات باد، توربولانس، رعد و برق، Updraft،Downdraft، و تغییرات در فشار ایجاد می‌کند با این توضیح که تغییر در فشار ایجاد شده در اثر CB به این صورت است که وقتی این ابر بر روی ایستگاه قرار می‌گیرد فشار بالا می‌رود اما وقتی این ابر هنوز به ایستگاه نرسیده و در حال نزدیک شدن است، در ایستگاه فشار کم می‌شود و توربولانس ایجاد شده در اثر ابر CB نه تنها زیر ابر که بالا و اطراف آن را هم فرامی‌گیرد و هواپیما باید حداقل 7000 پا بالا و 30 مایل دورتر ازCB باشد تا تحت تأثیر توربولانس آن قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: هواپیماها با کمک رادار هواشناسی خود به وجود CB در اطراف‌شان پی می‌برند و از آن دوری می‌کنند و هواپیماهای دارای وزن 27 تن به بالا ملزم به داشتن این رادار هستند.

افتخاری عنوان کرد: در شرایط استاندارد به ازای هر 1000 پا که بالا می‌رویم، 2 درجه سانتیگراد از حرارت هوا کاسته می‌شود که این مقدار ممکن است در شرایط غیراستاندارد عدد دیگری باشد اما بالاخره با بالارفتن، به درجه حرارت صفر می‌رسیم.

وی خاطرنشان کرد: در ابر سندانی شکل CB با کشیدگی عمودی زیاد، سطحی که دما در آنجا صفر درجه‌ سانتیگراد است؛ Freezing Level نام دارد و بالاتر از این سطح قاعدتا تنها ذرات یخ وجود دارد چرا که دما زیر صفر است حال آن که این طور نیست و قطرات آبی هم در کنار ذرات یخ وجود دارند که به آنها قطرات آب ابر سرد یا Super Cooled Water Droplets می‌گویند.

وی یادآور شد: این قطرات بین سطحی در ابر که دمای صفر درجه دارند تا سطحی که دمای منفی 15 درجه‌ سانتیگراد را دارد، بیشترین حضور را دارند و بین همین دو سطح است که بیشترین خطر Icing وجود دارد.

افتخاری اظهار کرد: این قطرات آب با بالا و پایین رفتن در ابر و برخورد با ذرات و قطرات دیگر منجمد می‌شوند تا جایی‌که وزن آنها به حدی برسد که از ابر ریزش کنند بنابراین وجود سطح Freezing در این ابرتگرگ را باعث می‌شود.

وی ادامه  داد: ابرجوششی Towering Cumulus ابری است با خصوصیات CB اما با شدت کمتر، با این توضیح که به علت عدم وجود Freezing Level در این ابر، تگرگ را باید از خصوصیات آن حذف کرد در واقع ابر TCU در صورت کافی بودن رطوبت ممکن است به CB تبدیل شود.

وی گفت: در پایان لازم به تأکید است ترافیک هوایی نمی‌تواند تأثیری بر ابرها داشته باشد و شایعاتی که در این زمینه منتشر می‌شود تنها می‌تواند دارای جنبه‌های تبلیغاتی برای اهداف، خواسته‌ها و نظرات گروهی خاص داشته باشد و هیچ‌گونه توضیح منطقی و علمی ندارد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha