• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95091810655
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی:

اگر معطل بودجه‌های پژوهشی بمانیم، پشت درب‌های بسته خواهیم ماند

اگر معطل بودجه‌های پژوهشی بمانیم، پشت درب‌های بسته خواهیم ماند

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: اگر معطل بودجه‌های دولت بمانیم، حوزه پژوهشی ما پشت درب‌های بسته باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، علیرضا رشیدیان شامگاه گذشته در اختتامیه نمایشگاه پژوهش و فناوری استان، اظهار کرد: باید ظرفیت‌های حوزه پژوهش تجاری‌سازی شود و در کنار آن بخش خصوصی نیز باید توجه ویژه‌ای به مراکز تحقیق و توسعه داشته باشد تا در کوتاه‌مدت زمینه بهره‌وری و اقتصادی کردن توسعه را فراهم کند. 

وی با تاکید بر این که امیدواریم بتوانیم از نهضت وقف در توسعه علم و فناوری استفاده کنیم، ادامه داد: هر کس باید به میزان توانمندی خود برای حمایت از توسعه علم و فناوری قدم بردارد و ما نیز از اقداماتی که اداره اوقاف خراسان رضوی آغاز کرده، حمایت می‌کنیم. امیدواریم مردم استان نیز نگاه ویژه‌ای به علم و فناوری داشته باشند.

استاندار خرسان رضوی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های پژوهشی که در استان فراهم‌شده، امیدواریم تا سال 2017 بتوانیم نمایشگاه و هفته پژوهش را در کشورهای اسلامی نیز برقرار کنیم و از ظرفیت‌های تاریخی و تمدنی خراسان رضوی در این زمینه استفاده کنیم. 

رشیدیان با بیان اینکه دانشجویان ظرفیت رفع مشکلات و مسائل کشور را دارند، عنوان کرد: اقتدار ملی حاصل فعالیت‌های پژوهشیست و دانشجویان و شهرستان‌های خراسان رضوی می‌توانند با پژوهش‌های توسعه محور و ایجاد گفتمان، دستاوردهای بزرگی برای استان داشته باشند. 

دکتر احمدرضا بهرامی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم با اشاره برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش، بیان کرد: فرصت کمی یافت می‌شود که حلقه‌های تداعی توسعه در چنین فضاهایی نظیر نمایشگاه پژوهش در کنار یکدیگر قرار گیرند.

وی با اعلام اینکه بر اساس نظام بندی رتبه ISI، ایران رتبه 23 را در زمینه توسعه علمی جهان داراست، ادامه داد: طی سال‌های 2005 تا 2009، 3000 مقاله ISI از شرق کشور تولید شد و در سال 2016 این رقم به 9200 مقاله افزایش یافت، اما وضعیت استان به لحاظ پژوهشی چندان مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه چرا نمی‌توانیم از علم در کشور ثروت تولید کنیم، تاکید کرد: متاسفانه ما در کشور به فعالیت‌های پژوهشی کاربردی باور نداریم درحالی‌که فناوری و نوآوری فرصتیست که زمینه قدرت را فراهم می‌کند.

 بهرامی افزود: ما در استان به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنیم و فعالیت‌های پژوهشی، فناوری و آموزشی ضعیف هستند و دستورالعمل روشنی برای آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین باید ساختارهای شبکه‌ای تصویب شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha