• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95092112589
  • منبع : نمایندگی خوزستان

معاون استاندار خوزستان با انتقاد از راحت‌طلبی در پژوهش:

سهم پژوهش در اقتصاد کشور بسیار اندک است

سهم پژوهش در اقتصاد کشور بسیار اندک است

ایسنا/خوزستان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان با انتقاد از فرهنگ راحت‌طلبی در امر پژوهش، گفت: سهم پژوهش و فناوری در اقتصاد کشور بسیار اندک و شاید حدود 28 درصد از آن چیزی است که در دنیا اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، جمال عالمی‌نیسی در مراسم آغازین هفته پژوهش و فناوری در خوزستان که امروز، یک‌شنبه 21 آذرماه در سالن اجتماعات پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر ناحیه 2 اهواز برگزار شد، اظهار کرد: معمولاً دست برتر هر کشوری نیروی انسانی آن است؛ کشور ما با داشتن حدود 32 میلیون جوان زیر 30 سال و 5 میلیون دانشجو سرمایه گرانبهایی را در خود جای داده است.

وی تصریح کرد: آنچه در حوزه پژوهش و فناوری از آن رنج می‌بریم، این است که چرا سهم پژوهش و فناوری در اقتصاد کشور نسبت به دنیا عقب است. اگر به مبانی دین اسلام که شالوده فکری و اعتقادی ما است مراجعه کنیم، می‌بینیم که از این نظر چیزی کم نداریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان با اشاره به آیه "نون والقلم و ما یسطرون"، گفت: خداوند در این آیه به قلم قسم یاد می‌کند. همچنین در قرآن عبارات سیروا فی الارض، بر پژوهش تأکید دارد و در موارد متعددی عبارات "افلا یتدبرون" و "افلا یعقلون" در قران آمده است که سرمایه ما در دین مبین اسلام است.

عالمی‌نیسی با بیان اینکه در فرهنگ علمی نیز کشور ما بر پایه‌های علم و دانش بوده است، چغازنبیل را نمادی از علم، دانش، پژوهش، فرهنگ و تمدن اجدادی ما دانست و تصریح کرد: اولین تصفیه آب جهان هزاران سال پیش در این منطقه ایجاد شده است. اما باید پرسید چه کم داریم که امروز وضعیت کشور این‌گونه است.

وی عنوان کرد: اگر بررسی کنیم شاید یکی از علل اصلی آن راحت‌طلبی باشد. به عبارت دیگر در زمانی نه‌چندان دور فرهنگ راحت‌طلبی در کشور حاکم بوده است‌ و در مراحل آموزشی و زندگی به خود زحمت نداده‌ایم. به طوری‌که کاردستی ما در دوره دانش‌آموزی که باید نماد خلاقیت، نوآوری و ایده‌پردازی دانش‌آموز باشد، با ساده‌ترین انتخاب انجام می‌شد و این فرهنگ راحت‌طلبی ما را به اینجا رسانده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: در زمانی نه چندان دور تصمیم‌گیری‌های عیرمنطقی و بی‌برنامه کشور را در یک بحران اقتصادی و اجتماعی فرو برده است. همه ما می‌دانیم که پژوهش اساس و بنیان هر کار است و هرگونه تصمیم‌گیری بدون پژوهش نتایج زیانباری برای کشور به همراه دارد. حال آنکه در طول هشت سال کشور درآمد بیش از 800 میلیارد دلار، با تورم بالای 40 درصد و رشد منفی مواجه شد.

عالمی‌نیسی تصریح کرد: این امر نشأت‌گرفته از آن است که به پژوهش، تحقیق و برنامه‌ریزی اهمیت داده نشده است؛ اکنون چرخ پژوهش و فناوری به حرکت در آمده، اگرچه هنوز زنگارهایی در آن وجود دارد که باید روان‌تر شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: انتظار می‌رود جوانان عزیز که سرمایه مملکت و نظام هستند، بیشتر مورد توجه قرار گیرند؛ اگر به جای تکیه و برنامه‌ریزی بر منابع زیرزمینی و نفت بیشتر به این منابع توجه شود، کشور ما نیز بیشتر پیشرفت خواهد کرد و به جایی که لیاقت و سهم آن در پژوهش و فناوری است می‌رسد.

عالمی‌نیسی با بیان اینکه اکنون سهم فناوری در اقتصاد جهان به هزار و 500 میلیارد یورو است، گفت: این استحصال سرمایه عظیم از فناوری در دنیا اغلب نشأت‌گرفته از ذهن خلاق و کاوشگر جوانان است. انتظار می‌رود کشور ما که از نظر جمعیت و وسعت سهم یک درصدی در دنیا دارد، در این حوزه نیز حداقل با یک درصد سهم، 35 میلیون یورو استحصال داشته باشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه آنچه اکنون در کشور تحقق یافته بسیار اندک و شاید حدود 28 درصد آن چیزی است که در دنیا اتفاق افتاده است. انتظار می‌رود که جوانان در این راه پای بگذارند، مسئولان و دولت نیز آمادگی دارند، حمایت کاملی در این زمینه انجام دهند، اما آنچه که باید اتفاق بیافتد حرکت رو به جلوی جوانان است.

وی همچنین با اشاره به حمایت‌های مالی برای تبدیل ایده‌ها به عمل، در عین حال خاطرنشان کرد: پژوهش باید بر اساس نیاز جامعه باشد. اگر نیاز جامعه را به خوبی بشناسیم، جوانان ما به سمت ایده‌هایی می‌روند که بتوان آن‌ها را تجاری سازی و نیاز جامعه را رفع کرد. انتظار می‌رفت در این جلسه نیز از جوانان دعوت و از نظرات آن‌ها استفاده می‌شد زیرا در جلسات اغلب مسئولان حضور دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha