• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95092112597
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در مراسم آغازین هفته پژوهش و فناوری:

سالانه 50 هزار پژوهش بدون تقاضا در کشور انجام می‌شود

سالانه 50 هزار پژوهش بدون تقاضا در کشور انجام می‌شود

ایسنا/خوزستان مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان اینکه سالانه بیش از 50 هزار پژوهش در کشور ما انجام می‌شود، بدون آنکه یک تقاضا پشت این پژوهش‌ها وجود داشته باشد، گفت: فکر می‌کنم یک جامعه زمانی در مسیر رفاه، امنیت، تجارت‌ اقتصاد و ثروت قرار می گیرد که افراد آن جامعه نگاه علمی و پژوهشی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد تقی‌زاده در مراسم آغازین هفته پژوهش و فناوری در خوزستان که امروز، یک‌شنبه 21 آذرماه در سالن اجتماعات پژوهش‌سرای دانش‌آموزی غدیر ناحیه 2 اهواز برگزار شد، با بیان اینکه همه ما به این نکته معتقد هستیم که هیچ تغییر، تحول و در هیچ جامعه‌ای به وجود نخواهد آمد مگر آنکه پشت هر تمدن، فرهنگ، تاریخ، و هر ادبیاتی یک تفکر پژوهشی وجود داشته باشد، اظهار کرد: این واقعیتی است که در جامعه مشاهده می‌کنیم. به همین مناسبت هفته پژوهش را تبریک گفته و ایام علم، دانش، پژوهش و تحقیق را گرامی می‌دارم.

وی با اشاره به شعار هفته پژوهش امسال مبنی بر پژوهش تقاضامحور گفت: سالانه بیش از 50 هزار پژوهش در جامعه ما انجام می شود بدون آنکه یک تقاضا پشت این پژوهش‌ها وجود داشته باشد. یک جامعه زمانی در مسیر رفاه، امنیت، تجارت، اقتصاد و ثروت قرار می‌گیرد که افراد آن جامعه نگاه علمی و پژوهشی داشته باشند. در غیراین‌صورت باید هر لحظه و هر روز شاهد تخریب و تهی‌شدن یک تمدن از درون باشیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان اینکه اندوخته‌های علمی و تجرببیات ما زمانی به خوبی از یک دانش‌اموز یک دانش‌آموز دیگر و از دوره‌ای به دوره دیگر انتقال می‌یابد که این تفکر پژوهشی و علمی همواره زنده باشد، تصریح کرد: در ایران به‌خصوص استان ما 600 سال پیش از آکسفورد، دارای دانشگاه بوده است، اما اکنون شرایط علمی ما چگونه است و شاخص‌های علمی ما در سطح ملی یا بین‌المللی چه وضعیتی دارد.

تقی‌زاده تصریح کرد: بر اساس یک پژوهش داخلی، سهم ما در تولید علم جهانی کمتر از سه درصد است. در شرایط فعلی، خوزستان رتبه سوم بی‌سوادی در کشور و ایران رتبه دهم بی‌سوادی در دنیا را دارد که این موضوع شایسته یک ملت و گذشته تاریخی سرزمین ایران به‌ویژه استان خوزستان که محل پیدایش اولین تمدن‌های ملی و مذهبی و سرزمین علما، ادبا، دانشمندان و پژوهشگران بوده، نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید به این مسأله به عنوان یک دغدغه و آسیب بزرگ توجه کنیم، گفت: باید سهم این سرزمین تاریخی را در تولید دانش و پژوهش توسعه دهیم، فرهنگ پژوهش را تقویت کنیم و به پژوهشگران اهمیت دهیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به یک فراخوان از معلمان مؤلف و پژوهشگر استان، اظهار کرد: بیش از 500 معلم صاحب اثر در آموزش‌وپرورش خوزستان، وجود دارد که تحقیق‌های بسیار ارزنده و علمی انجام داده و کتاب نوشته‌اند اما تاکنون هیچ‌کس به آن‌ها توجهی نکرده است؛ در حالی‌که آثار مکتوب علمی و پژوهشی ارزشمندی تألیف کرده‌اند.

وی تأکید کرد: آموزش‌وپرورش نه از سال‌های پایانی تحصیل، بلکه از همان ابتدا باید محور پژوهش باشد و دانش‌آموز را از همان سال‌های ابتدایی با واژه تحقیق و پژوهش آشنا کند. دانش‌آموز باید ذهن پرسشگر، نقاد و نترس داشته باشد و در این صورت می‌توانیم ملت موفقی داشته باشیم.

تقی‌زاده با اشاره به خاطرات یک فرد انگلیسی به نام لایارد که 170 سال پیش به سرزمین ایران و خوزستان وارد شد، گفت: در جامعه عشایری آن زمان که حتی در دو سوی یک تپه باید با تضمین به محدوده یکدیگر رفت‌وآمد می‌کردند، این فرد در مقابل دولت مظفرالدین شاه می‌ایستد و هم کار اقتصادی، امنیتی و علمی انجام می‌دهد و کتاب وی با عنوان "خاطرات لایارد" امروزه از منابع مهم تاریخ ایران است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: این شخص با وسایل ابتدایی آن زمان بررسی می‌کند و متوجه می‌شود که می‌توان در کارون کشتی‌رانی کرد و این موضوع را به دولت انگلیس اطلاع می‌دهد. با این کار تحقیقی ساده، کالاهای انگلیس وارد ایران و اهواز شده و از آنجا تا عمق ایران در استان یزد منتقل و این‌چنین برای ملت خود مؤثر واقع می‌شود.

تقی‌زاده با لزوم تقویت فرهنگ پژوهش گفت: باید پژوهش‌های خود را عملیاتی کنیم نه بایگانی و پژوهشگران‌مان را جذب کنیم نه آنکه همچنان که آمریکا ادعا می‌کند مقصد نهایی همه پژوهشگران آمریکا باشد. باید تلاش کنیم، زیرا لیاقت سرزمین و مردم ایران بسیار بیش از چیزی است که اکنون وجود دارد. امیدوارم این برنامه‌ها فقط در حد یک مناسبت و نواختن زنگ باقی نماند و دانش‌آموز ما آموزش ببیند و در آینده بتوانیم سهم خود را در تولید علم جهانی بالا ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha