• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95092112747
  • منبع : نمایندگی خوزستان

در جلسه ستاد هماهنگی هفته پژوهش بهبهان؛

فرماندار بهبهان: حل مشکلات کشور تنها با پژوهش امکان‌پذیر است

فرماندار بهبهان: حل مشکلات کشور تنها با پژوهش امکان‌پذیر است

ایسنا/خوزستان فرماندار بهبهان گفت: براساس آمار غیررسمی اعتیاد بیش از 40 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور آسیب وارد کرده است؛ این مسأله نیازمند کار پژوهشی است زیرا حل مشکلات ما در کشور تنها با پژوهش و کارهای تحقیقاتی امکانپذیر است و هفته پژوهش نباید تنها برگزاری یک نشست یا نواختن یک زنگ باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه خوزستان، حسین ملک خدایی در جلسه هماهنگی ستاد اجرایی هفته پژوهش شهرستان بهبهان که (شنبه، 20 آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای تاریخ که انسان آغاز به ابزارسازی برای گذراندن زندگی خود کرد، پژوهش وجود داشته است؛ پژوهش در آن زمان چیزی نبود که صرفا" مدون باشد و روی کاغذ بیاید. از ابتدا انسان با واقعیت‌ها مواجه شد و به این نتیجه رسید که به طور مثال یک چاقو بسازد و از همان جا نیز پیشرفت کرد.

وی افزود: قرآن اشارات جالبی درباره پژوهش دارد. در رنسانس پژوهش​ها بر مبنای مشاهده پدیده‌ها و واقعیت‌ها شکل گرفت. در گذشته بحث‌ها حول محور ماوراءالطبیعه می‌چرخیدند و صرفاً عقلانی بودند. در اروپا و غرب زحمات زیادی در این زمینه کشیده شد تا پژوهش بر اساس مشاهده واقعیت استوار شود.

وی تصریح کرد: جالب است که در قرآن در هزار و چهارصد سال پیش یک متد ارائه می‌شود که بعدها شاید در اثر جنگ‌های صلیبی به غرب رفته و تبدیل به متد مشاهده غربی‌ها شده باشد. قرآن به ما توصیه می‌کند که پدیده‌های مختلف را مشاهده کنیم، زمین را بگردیم، سیر تحولات اجتماعی که بشر پشت سر گذاشته را ببینیم و نتیجه بگیریم.

فرماندار شهرستان بهبهان ادامه داد: اگر در پژوهش متدیک برخورد نکنیم، نمی‌توانیم به جایی برسیم و این رویکرد و نگاه متدیک نیز باید از همان ابتدا به کودکان آموزش داده شود. در قرآن کریم به اختلاف شبانه‌روز و رنگ‌های مختلف اشاره و گفته می‌شود که تمام هستی بر مبنای اختلاف ساخته شده است. اگر کودکان از همان آغاز به صورت متدیک با مسائل مواجه شوند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. نگاه ما به قرآن یک نگاه مقدس مآبانه است. به همین دلیل است که بخش متدیک پژوهش را نمی‌توانیم از این کتاب دریافت کنیم.

ملک خدایی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به قابلیت‌ها، پتانسیل‌ها، نیازها و تقاضاها، رویکرد تقاضامحور و تجاری سازی تحقیقات آن است که به طور مثال در شهرستان که صنایعی مانند سیمان، گاز، نفت، پالایشگاه و دامداری وجود دارد باید تحقیقات مربوط به کاهش آلایندگی کارخانه سیمان به کمک دانشگاه انجام شود.

وی بیان کرد: باید از دانشگاه دعوت شود تا با طرف‌های متقاضی یعنی صنایع سیمان، پالایشگاه، کشاورز و دامدار از نزدیک و مستقیم وارد رایزنی شوند و متقاضیان، طرح موردنیاز خود را تقاضا کنند. دانشگاه نیز باید قابلیت‌های تقاضاها را در دستور کار قرار دهد و اگر توان اجرای طرحی را نداشته باشد، باید از توان دانشگاه‌های دیگر استفاده کنند.

وی افزود: در بحث علوم انسانی نیز چند مورد را ذکر می‌کنم که دانشگاه باید در حوزه پژوهشی واقعاً کمک کند. بر اساس آمار غیررسمی، اعتیاد حدود 40 هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد کرده است. آیا این مسأله نیازمند تحقیقات نیست؟

فرماندار دزفول ادامه داد: تحقیقات زیادی اکنون روی میز فرمانداران، مدیران کل و مسئولان دولت است، باید تحقیقات میدانی علمی راجع به اعتیاد انجام و به ما گفته شود چرا کشوری که متکی به ارزش​های انقلاب، اسلام، دین، منبر و اتحاد است، باید حدود 40 هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد آن وارد شود.

فرماندار بهبهان افزود: چرا در کشوری که خانواده بنیان اصلی در آن است، از هر چهار ازدواج حدود 2 ازدواج به طلاق می‌انجامد. این مسائل نیاز به بررسی دارد. چرا در شهرستان بهبهان که یکی از منابع تولید خرما است، خرما باید روی دست کشاورزان بماند. این مشکلات تنها با پژوهش و انجام تحقیقات علمی، حل می‌شود.

ملک خدایی گفت: نباید هفته پژوهش فقط در برگزاری یک جلسه و نواختن یک زنگ و ... باشد. باید این مسائل سر کلاس‌ها مطرح شوند و کسانی که رویکرد پژوهشگری دارند، باید ایده‌سازی کنند. این رویکرد پژوهشی باید به دانش​آموزان و دانشجویان منتقل شود. امیدوارم سر کلاس‌های مختلف، ایده‌ها برای دانش​آموزان و دانشجویان گفته شده و نگاه پژوهشگرانه از دیدگاه قرآن ذکر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha