• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95092213707
  • منبع : نمایندگی خوزستان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اعلام کرد: روند نزولی تولیدات پژوهشی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اعلام کرد: روند نزولی تولیدات پژوهشی

ایسنا/خوزستان معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به کاهش آمار تولید مقاله در این دانشگاه و شعار هفته پژوهش امسال مبنی بر پژوهش تقاضامحور، گفت: تولید مقاله فرع پژوهش و هدف اصلی از پژوهش پاسخ‌گویی به یک نیاز است؛ بر این اساس به دنبال آن هستیم که پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه به سمت پژوهش‌های تقاضامحور سوق یابد که در این صورت تحولی ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز، دوشنبه 22 آذرماه در سالن اجتماعات شهید مطهری دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش و فناوری، اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر این مسأله تأکید شد که برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی و خودکفایی باید بر پایه پژوهش، فناوری و زحمات اصیل پژوهشگران حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی در طول این هفته برگزار شده است و خواهد شد، گفت: نمایشگاه کتاب در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه دایر است و سمینارهای علمی و نیازشناسی با حضور مسئولان و کارشناسان صنایع و سازمان‌ها در طول هفته پژوهش در دانشگاه برگزار می‌شود؛ همچنین فردا، "روز دانشگاه با درهای باز" دانش‌آموزان می‌توانند از مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه بازدید کنند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان را بستر و حلقه‌ای برای ارتباط هرچه بیشتر میان دانشگاه و صنعت دانست و تصریح کرد: امسال نیز با حمایت معاونت منابع انسانی استانداری، امکان حضور کارشناسان دستگاه‌های اجرایی در نمایشگاه تسهیل شده است که بتوان این حلقه ارتباطی را به‌خوبی برقرار و نیازها و مشکلات را از بدنه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به جامعه پژوهشی منتقل کرد.

حاجی‌دولو با بیان اینکه مراسم اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر نیز در روز پنجم دی‌ماه برنامه‌ریزی شده است، به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار بانک اطلاعاتی که اعضای هیأت‌علمی نتایج فعالیت‌های خود را به این سامانه وارد می‌کنند، در سال 94، 318 مقاله ISI به نام دانشگاه نمایه شده و این تعداد امسال تاکنون 179 عنوان است که البته این اختلاف ممکن است به علت وارد نشدن اطلاعات از سوی اساتید باشد.

وی تصریح کرد: همچنین بر اساس آمار پایگاه تامسون رویترز وضعیت تولید مقالات دانشگاه در سال‌های 2015 و 2016 با اختلاف اندکی حدود 300 مقاله بوده که با یکدیگر همخوانی دارد؛ آمار ارجاع به مقالات دانشگاه نیز اگرچه روند رو به رشد نشان می‌دهد اما با توجه به انتظار از دانشگاه شهید چمران به‌عنوان دانشگاه مهم جنوب غرب کشور باید بیشتر باشد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: از نظر تولید مقالات نمایه ISC نیز تعداد مقالات چاپ‌شده در سال 94 و 95 تاکنون به‌ترتیب 526 و 243 عنوان مقاله بوده که با توجه به اینکه رتبه‌بندی و رنکینگ دانشگاه بر اساس تولید مقالات خارجی محاسبه می‌شود، لازم است اعضای هیأت‌علمی این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهند چراکه این ظرفیت برای جابجایی رتبه دانشگاه وجود دارد و از سوی دیگر با تولید مقالات خارجی می‌توان نتایج پژوهش‌های دانشگاه را در معرض قضاوت‌های بین‌المللی قرار داد و مخاطبان بیشتری در سطح دنیا داشته باشیم.

حاجی‌دولو با بیان اینکه مقالات غیر ISI و ISC نیز روند نزولی نشان می‌دهند، تصریح کرد: به‌طور کلی آمار مقالات دانشگاه در سال 94 و 95 تاکنون به‌ترتیب 1070 و 406 مقاله بوده است که فکر می‌کنیم آمار چندان مناسبی نیست. اگر مقایسه‌ای میان دانشکده‌های مختلف نیز انجام شود، دانشگاه‌های علوم، مهندسی‌ و کشاورزی بالاترین تعداد مقالات را داشته‌اند؛ همچنین این آمار بر اساس سرانه تولید مقاله به ازای هر عضو هیأت‌علمی به‌ترتیب بالاترین میزان مربوط به دانشکده‌های علوم آب، علوم زمین و علوم تربیتی است.

وی تصریح کرد: از نظر تعداد کل تولید مقاله در مجلات علمی نیز گروه‌های آموزشی شیمی و جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، بیشترین میزان تولید مقالات را داشته‌اند. این آمار در ارتباط با تولید مقالات ISI به‌ترتیب بیشترین مقاله برای گروه‌های شیمی، برق‌ و فیزیک و در خصوص مقالات ISC به‌ترتیب گروه‌های سازه‌های آبی، آبیاری و زهکشی و علوم درمانگاهی تغییر می‌کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس مقالات نمایه‌های بین‌المللی است، این انتظار وجود دارد که اعضای هیأت‌علمی به‌خصوص در دانشکده‌های علوم تجربی، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را در این جهت تغییر دهند تا بتوانیم به جایگاهی که در خور ‌شأن دانشگاه است، دست یابیم.

حاجی‌دولو همچنین با اشاره به کاهش تعداد طرح‌های تحقیقاتی برون‌دانشگاهی از 48 طرح در سال 94 به 16 طرح در سال 95، بخشی از علت این امر را ناشی از مشکلات اقتصادی و بخش دیگر کمبود نقدینگی دانست و با اشاره به مصاحبه اخیر معاون پژوهشی وزارت علوم، عنوان کرد: ایشان اخیراً در مصاحبه‌ای عنوان کردند که به دلیل عدم اجرای آیین‌نامه اجرایی علی‌رغم لزوم اختصاص یک درصد بودجه سازمان‌ها و صنایع به پژوهش، به‌طور عملی صفر درصد اختصاص یافته است، به همین دلیل به دنبال آن هستیم که آیین‌نامه از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده و طرح‌های تحقیقاتی میان دانشگاه و صنعت شکل بگیرد.

وی افزود: از نظر مبلغ قراردادهای تحقیقاتی دانشگاه نیز یک کاهش را شاهد هستیم به طوری‌که این رقم از 30 میلیارد تومان در سال 94 به 1.9 میلیارد تومان در سال جاری کاهش یافته که امیدواریم در ادامه سال و با ابلاغ آیین‌نامه یک درصد از سوی رئیس‌جمهور بتوانیم شاخص همکاری‌های دانشگاه و صنعت را افزایش دهیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: دانشکده‌های مهندسی، علوم آب و تربیت بدنی، بیشترین تعداد پروژه فعال را با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی داشته‌اند. تعداد طرح‌های رسیده به مرکز رشد و فناوری دانشگاه طی 12 سال از فعالیت آن نیز حدود 600 طرح بوده که اگر تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه را به‌طور متوسط سالانه 2 هزار نفر در نظر بگیریم، آمار ارائه طرح‌ها و ایده‌ها پایین است و باید برنامه‌های متنوعی برای ترغیب دانشجویان به حضور در این عرصه داشته باشیم. در حال حاضر حدود 2 درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه در مرکز رشد مستقر هستند.

حاجی‌دولو همچنین تعداد سفرهای علمی اساتید را نسبت به سال گذشته ثابت خواند و با بیان اینکه از نظر تألیف و ترجمه کتاب نیز از ابتدای امسال تا کنون 47 عنوان کتاب به چاپ رسیده است، گفت: این رقم در سال گذشته 74 عنوان کتاب بوده است. با توجه به این امر تغییر آئین‌نامه حمایت مالی از انتشار کتاب اعضای هیأت‌علمی انجام شده است که برای تشویق اساتید این هزینه‌ها کاملاً از سوی دانشگاه تأمین ‌شود.

وی رقم پژوهانه اعطاشده به اعضای هیأت‌علمی دانشگاه را در سال گذشته 3.5 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این رقم امسال به چهار میلیارد تومان افزایش یافته است. با تغییراتی که از سال گذشته در آیین‌نامه گرنت انجام شد، از رقم پژوهانه پرداخت‌شده به اساتید 1.4 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی صرف شد. امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و برای کمک به اساتید بحث 10 درصد هزینه‌های مالیاتی از گرنت برداشته شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اعتبار اختصاص‌یافته برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در سال جاری 1.5 میلیارد تومان و در سال گذشته 1.3 میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود این افزایش اعتبار در مقایسه با دانشگاه‌های هم‌تراز که بیش از 2 میلیارد تومان اختصاص داده‌اند، این رقم پایین است. انتظار می‌رود که امور مالی دانشگاه در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشد زیرا یکی از ضعف‌های دانشگاه در حوزه تجهیزات است که باید طی یک برنامه چند ساله این ضعف برطرف و بستر لازم برای افزایش تولیدات علمی فراهم شود.

حاجی‌دولو تصریح کرد: امسال همچنین 230 میلیون اعتبار برای خرید کتاب در کتابخانه مرکزی دانشگاه اختصاص یافت. در حوزه خدمات ارائه‌شده از سوی آزمایشگاه مرکزی نیز نسبت به سال گذشته یک روند نزولی اتفاق افتاده است. نکته مهم این است که سیاست‌ها باید در چه جهتی باشد. رهبر معظم انقلاب به طور مشخص این سیاست‌ها را تعیین کردند. ما پژوهش و تحقیقی می‌خواهیم که در راستای رفع نیاز جامعه باشد، نه فقط برای تولید مقاله.

وی با بیان اینکه تولید مقاله فرع پژوهش است، خاطرنشان کرد: هدف اصلی از پژوهش، پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه است. بر این اساس سیاست‌های اجرایی معاونت پژوهشی دانشگاه بر هدایت ظرفیت عظیم پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت پژوژه‌های تقاضامحور قرار گرفته است‌ و در این صورت تحولی ایجاد خواهد شد، هر چند که انجام این کار بسیار دشوار است زیرا باید اطلاعات لازم از بدنه خارج از دانشگاه و به عبارت دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اخذ شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: درصدد هستیم که اعتبار بیشتری به پایان‌نامه‌های تقاضامحور اختصاص دهیم. بازنگری در آیین‌نامه گرنت در راستای سیاست‌های وزارت، تغییر در این آیین‌نامه برای حمایت مالی بیشتر از پایان‌نامه‌ها و وضع قوانین برای حمایت از دانشجویانی که پایان‌نامه‌های کاربردی انجام می‌دهند، از جمله این سیاست‌ها است؛ همچنین از پروپوزول‌های اساتیدی که به سازمان‌ها و صنایع ارسال می‌کنند، حمایت می‌کنیم‌ و تغییراتی نیز در آیین‌نامه گرنت برای تشویق اساتید به تولید مقالات معتبر بین‌المللی در حوزه علوم انسانی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha