• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95092213709
  • منبع : نمایندگی خوزستان

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز:

با آئین‌نامه‌های ناهماهنگ انتظار افزایش تولیدات علمی را نداشته باشیم

با آئین‌نامه‌های ناهماهنگ انتظار افزایش تولیدات علمی را نداشته باشیم

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه تولیدات علمی محصول برنامه‌ریزی پژوهشی و آموزشی است، بر لزوم هماهنگی همه اجزا در این چرخه تأکید کرد و گفت: نمی‌شود که در دانشگاه آیین‌نامه‌های مربوطه با یکدیگر هماهنگ و هم‌جهت نباشد اما انتظار داشته باشیم که محصولات و تولیدات علمی ما افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین خواجه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز دوشنبه 22 آذرماه در سالن اجتماعات شهید مطهری دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه برای رسیدن به هر هدفی برنامه و نقشه راه نیاز است، اظهار کرد: اگر هر یک از اجزا معیوب یا وجود نداشته باشد، نمی‌توان به هدف مورد نظر دست یافت.

وی تصریح کرد: تولیدات علمی محصول برنامه‌ریزی پژوهشی و آموزشی است. نمی‌شود که آیین‌نامه‌های مربوطه در دانشگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ و هم‌جهت نباشند اما انتظار داشته باشیم که محصولات و تولیدات علمی افزایش یابد؛ بنابراین قطعاً باید آیین‌نامه‌های مربوط به ترفیع پایه، ارتقا رتبه و سیاست‌های پژوهشی یا پژوهانه اعضای هیأت‌علمی در یک جهت باشندو همه برنامه‌ها به طور هماهنگ پیش بروند تا یکدیگر را تقویت کنند و به هدف اصلی که همان افزایش تولیدات علمی مورد نیاز جامعه و ارتقاء جایگاه دانشگاه در سطح کشور و جهان است، دست یابیم.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر لزوم هماهنگی برنامه‌ها در سیاستگذاری، خاطرنشان کرد: چه بسا تلاش‌های بسیاری انجام شود اما به دلیل ناهماهنگی برنامه‌ها نتوانیم اهداف را محقق کنیم. بر این اساس باید به سیاست‌های راهبردی وزارت علوم در زمینه پژوهش و فناوری که در دستور کار هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها قرار دارد، در برنامه‌ریزی‌ها توجه شود.

خواجه با اشاره به برخی از این سیاست‌ها که با عنوان "انتظام امور پژوهش و فناوری دانشگاه‌های کشور" تعیین شده‌اند، گفت: برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات و الزامات تبدیل دانش به فناوری، محصول، مهارت‌ و بالندگی رو به گسترش اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی کشور، الزام دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی به تدوین نقشه جامع پژوهشی مرتبط با برنامه‌ راهبردی خود، الزام اعضای هیأت‌علمی به تدوین برنامه جامع پژوهشی خود و اتخاذ سیاست‌های انگیزشی و سازوکار شایسته از سوی دانشگاه‌ها به منظور جهت‌دهی به آن‌ها از جمله این سیاست‌ها است.

وی افزود: همچنین در این راهبردها بر تلاش برای بازاریابی و فروش محصولات و ایده‌های دانشگاهیان در بخش‌های غیردانشگاهی، تلاش برای جلب حمایت‌های مادی بخش‌های خارج از دانشگاه برای پروژه‌های اعضای هیأت‌علمی و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تعیین حداقل اعتبارات برای حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی از محل اعتبارات مؤسسه، توسعه بانک‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌های مجازی‌ و تسهیل امکان اشتراک اطلاعات با سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی استان، تصریح شده است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین اختصاص حداقل 2.5 درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای اعم از عمومی و اختصاصی به توسعه فناوری اطلاعات و ایجاد تحول در این زمینه و تخصیص دست‌کم به‌ترتیب 15 و 30 درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای‌ مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی به حوزه پژوهش را از دیگر راهبردهای تعیین‌شده از سوی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: البته اینکه آیا واقعا این درصدها از اعتبارات را به حوزه پژوهش اختصاص می‌دهیم یا خیر، خود جای بحث دارد.

خواجه در نظر گرفتن اعتبار پژوهشی (گرانت) مطلوب برای طرح‌های تحصیلات تکمیلی اعضای هیأت‌علمی، برنامه‌ریزی برای حضور هرچه بیشتر اعضای هیأت علمی به عنوان مشاور در مدیریت‌های پژوهشی صنعتی استان، افزایش تعداد فرصت‌های مطالعاتی داخلی، خارجی و پساصنعتی‌ و فراهم آوردن زمینه حضور فعال اعضای هیأت‌علمی برجسته در حوزه‌های گوناگون صنعتی کاربردی و کارآفرینی برای ایجاد فضای نوآوری و خلاقیت و افزایش توانمندی‌های دانشجویان را از دیگر سیاست‌ها و راهبردهای این بخش برشمرد.

وی افزود: همچنین به‌کارگیری روش‌های گوناگون برای ایجاد زمینه‌های تجاری دستاوردهای پژوهشی، برگزاری رویدادهای ایده‌شو برای تقویت نوآوری و خلاقیت دانشجویان، برنامه‌ریزی برای شرکت در فن‌بازارها و نمایشگاه‌های سالانه داخلی و خارجی با هدف ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری، مؤسسه و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مراکز رشد یا پارک‌های تخصصی آن، هماهنگی با معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم در زمینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی گران‌قیمت از دیگر موارد تعیین شده در این حوزه است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: همچنین در راهبردهای وزارت علوم بر افزایش سهم درآمدهای حاصل از عرضه خدمات از طریق تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی گرانقیمت و نگهداری حساب‌های آن برای استفاده از درآمدهای حاصل به منظور تأمین هزینه‌های راه‌اندازی، تعمیر، نگهداری و تجهیز آزمایشگاه مرکزی و تعیین درصدی از بودجه مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی به منظور اجرای مأموریت توسعه نوآوری و انتقال فناوری‌ با هدف ساختن دانشگاه کارآفرین، تأکید شده است.

خواجه دیگر موارد قید شده در این سیاست‌ها را شامل پرهیز اکید از مصرف درآمدهای حاصل از عرضه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی گران‌قیمت به خارج از آن حوزه، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی هدفمند برای ساماندهی و همکاری میان پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها از طریق عضویت و حضور فعال رؤسای پارک‌ها در شورای پژوهش و فناوری دانشگاه و تشکیل کارگروه مشترک توسعه فناوری در استان با همکاری دانشگاه‌ها، پارک‌ها و نمایندگان صنعت استان، ترویج فرهنگ کسب و کار دانش‌بنیان و کارآفرینی و ارتقاء توانمندی‌های علمی، فناوری، و مهارتی دانش‌اموختگان دانشگاه و ایجاد سازوکار اداری به منظور ساماندهی امور مربوط به مالکیت فکری و انتقال فناوری در دانشگاه‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این سیاست‌ها و موضوعات راهبردی اکنون در دستور کار هیأت‌های امنا برای امر پژوهش قرار گرفته و دانشگاه‌ها موظف به حرکت در این مسیر هستند، گفت: با توجه به این امر از همه اعضای هیأت‌علمی و مدیران دانشگاه می‌خواهم که این برنامه‌ها را در دستور کار فعالیت‌های دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه قرار دهند تا به اهداف تعیین‌شده در افزایش تولیدات علمی مورد نیاز جامعه که بتواند در ارتقاء علمی سطح دانشگاه و کشور نیز مفید واقع شود، دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha