• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95092414905
  • منبع : نمایندگی زنجان

کودکان بیش‌فعال چه خصوصیاتی دارند؟

کودکان بیش‌فعال چه خصوصیاتی دارند؟

ایسنا/زنجان یک روان‌شناس گفت: بر خلاف تصور عام که کودکان نرمال و بازیگوش را بیش‌فعال می‌نامند، این کودکان بسیار بیش از هم سن و سالان خود تحرک دارند و نمی‌توانند یک جا آرام بنشینند.

عاطفه رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر این‌که کنجکاوی بیش از حد از ویژگی‌های بارز کودکان بیش‌فعال است، اظهار کرد: این کودکان به کارهای خلاف و خطرناک از جمله خراب کردن اسباب‌بازی‌ها و اشیا و وسایل منزل، بازی با کبریت و چاقو، گرایش به دروغگویی، تمایل به برقراری ارتباط با کودکان و نوجوانان بزرگتر از خود و کارهای خلاف مثل دزدی تمایل زیادی دارند و همه این رفتارها را بی‌مهابا و بدون ترس بروز می‌دهند. این روان‌شناس ادامه داد: کاهش عملکرد تحصیلی کودک با دامنه توجه بسیار کم، تمرکز پایین حین درس خواندن، حواس پرتی و یادگیری پایین از دیگر ویژگی‌های بارز بیش‌فعالی است. همچنین این کودکان از کاهش عملکرد اجتماعی مثل مورد انتقاد قرار گرفتن، فقدان تاثیرگزاری مثبت بر دیگران، داشتن اشتباهات زیاد، کم‌توجهی به جزییات، پرهیز از درگیر شدن با تکالیفی که مستلزم تلاش ذهنی مداوم است، گم کردن وسایل شخصی و فراموشکاری رنج می‌برند. وی افزود: کودکان بیش‌فعال بیش از حد حرف می‌زنند و پیش از اتمام پرسش‌ها پاسخ می‌دهند؛ در واقع این‌که منتظر نوبت بمانند برایشان دشوار است و در اغلب موارد مزاحم کار دیگران می‌شوند. البته تشخیص قطعی بیش‌فعالی باید توسط متخصص مطرح شود؛ چراکه ممکن است والدین رفتارهای پر جنب و جوش کودک را با بیش‌فعالی اشتباه بگیرند. رضایی با تاکید بر این‌که کودکان بیش‌فعال باید از تغذیه مناسب برخوردار باشند، تصریح کرد: انرژی اضافی کودکان بیش‌فعال با ورزش و بازی در زمین‌های بزرگ تا حدودی تخلیه می‌شود. از این‌رو والدین باید شرایطی را فراهم کنند تا بچه‌ها کمی از نظر جسمی خسته شوند. علاوه بر این، پدر و مادر باید با این کودکان با محبت و آرامش رفتار کنند؛ چراکه کتک زدن و رفتارهای خشونت‌آمیز باعث شکل‌گیری رفتارهای انتقام‌جویانه می‌شود. این روان‌شناس خاطرنشان کرد: چنان‌چه کودک بیش‌فعال از نظر تمرکز و توجه بسیار مشکل داشته باشد و رفتارهای او موجب آزار و اذیت اطرافیان شود، بهتر است تحت نظر مشاور و دارودرمانی قرار بگیرد. با این وجود، هیچ پدر و مادری حق ندارند قبل از تشخیص پزشک و خودسرانه به کودکان بازیگوش خود دارو بخورانند و او را مجبور به رعایت آداب خانوادگی بکنند. انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha