• دوشنبه / ۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95100603308
  • منبع : نمایندگی زنجان

نگذاریم افکار آزاردهنده به دست و پایمان بپیچد

نگذاریم افکار آزاردهنده به دست و پایمان بپیچد

ایسنا/زنجان یک روان‌شناس گفت: بعضی‌ها آنقدر فکر و خیال می‌کنند و اجازه می‌دهند افکار مخرب به دست و پای‌شان بپیچد که همیشه در اضطراب، خستگی و بیماری به سر می‌برند.

زهرا شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از اساس فکر کردن کار خوبی است ولی برخی در این زمینه واقعا زیاده‌روی می‌کنند. متاسفانه بعضی‌ها گرایش دارند که هر مسئله ساده‌ای را پیچیده، هر مسئله آسانی را سخت و هر مشکل کوچکی را بزرگ و بغرنج جلوه دهند. این افراد عادت دارند وقت‌شان را برای آنالیز بیش از حد هر چیز و هر کس هدر دهند، متخصص تفسیر غلط حرف‌های همه باشند و اگر کوچک‌ترین راهی وجود داشته باشد که احساسات‌شان جریحه‌دار شود، آن را پیدا بکنند. این روان‌شناس با تاکید بر این‌که افرادی با این خصوصیات، معمولا افرادی وسواسی و ایده‌آلیست هستند، ادامه داد: افرادی که مسخ افکار آزاردهنده خود هستند سعی می‌کنند که همیشه همه را خشنود نگه دارند و دلشان می‌خواهد که تغییر ایجاد کنند، اما این فرآیند تغییر آن‌ها را می‌ترساند. از این‌رو، اگر هرکدام از ما بارها و بارها فکرمان درگیر یک موضوع پیش پا افتاده شده و با فکر کردن راه به جایی نبرده‌ایم، باید به دنبال راه درمان باشیم. وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از ما عادت داریم که موضوعی کوچک و ناچیز را از زوایای مختلف مورد تحلیل قرار دهیم و از این روش نتیجه عکس بگیریم؛ به عبارتی، در مواجهه با مسایل روزمره به حدی خود را آزار می‌دهیم که هنگام شب خسته و با سر درد به رختخواب می‌رویم و خواب‌های آشفته می‌بینیم. از این‌رو بهتر است که در وهله اول از صبر کردن برای دستیابی به ایده‌آل هر چیز خودداری کنیم؛ چراکه جاه‌طلب بودن تا حدودی خوب است اما ایده‌آلیست بودن غیر واقعی و غیر عملی است. شهبازی افزود: بهتر است فکر و خیال نکنیم و بر واقعیات تکیه کنیم. برای دست‌یابی به این مهم می‌توانیم فعال‌تر باشیم، از تئوری بیرون بیاییم و وارد عمل شویم. مثلا می‌توانیم هر روز حداقل یک کار انجام دهیم تا ما را به هدف‌مان نزدیک‌تر کند و اجازه ندهیم که ترس، توانایی‌هایمان را پایین بیاورد و بر زندگی‌مان حکومت کند. همچنین می‌توانیم سوال‌هایی از خودمان بپرسیم که ما را از نظر ذهنی در وضعیتی مثبت، عملی، کاربردی و متمرکز بر راه حل قرار دهد. این روان‌شناس خاطرنشان کرد: می‌توانیم با فردی در ارتباط باشیم که بازخوردی مرتبط، خاص، معقول و غیر احساسی به ما بدهد. علاوه بر این، برای این‌که از متوسط به عالی تبدیل شویم باید حتما برنامه‌ریزی داشته باشیم و کاملا به آن پایبند باشیم. همچنین دست از توجیه کردن برداریم و صادقانه برای رهایی از افکار مخرب و بی‌مصرف تلاش کنیم؛ چراکه هیچ‌چیز به اندازه تلاش صادقانه نمی‌تواند حال ما را خوب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha