• چهارشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 95101509820
  • خبرنگار : 71503

داور جایزه کالاهای فرهنگی:

جشنواره باید الگوساز و تاثیرگذار باشد

جشنواره باید الگوساز و تاثیرگذار باشد

داور بخش نوشت‌افزار جشنواره دومین جایزه کالاهای فرهنگی گفت: امسال تعداد آثار دریافتی نسبت به سال گذشته بیشتر بود، اما کیفیت آثار تغییر زیادی نکرده و رشد زیادی دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری دومین جایزه کالاهای فرهنگی، علیرضا گلدوزیان درباره کمیت و کیفیت آثار داوری‌شده در این دوره از جایزه، اظهار کرد: در این دوره، دو نوع کالای صادراتی داشتیم که نظر من را در داوری جلب کرد؛ اما بهتر است تولیدکنندگان برای طراحی محصولات صادراتی هر آنچه را که فکر می‌کنند نیاز بازار خارجی را تامین می‌کند و موجب بالا بردن سطح کیفی این محصولات در داخل کشور می‌شود، در نظر بگیرند.

این تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان درباره معیارهای داوری بخش نوشت‌افزار جشنواره، توضیح داد: پیام‌رسانی در قالب شخصیت‌هایی که در جامعه به‌عنوان الگو مطرح هستند، ایرانی - اسلامی بودن نوشت‌افزارها، کیفیت تولید، مخاطب‌شناسی دقیق و ... از جمله معیارهای مورد توجه در این بخش بود.

وی ادامه داد: بیشتر شرکت‌کنندگان معیارها را برای ارسال آثار در نظر گرفته بودند، اما برخی، کلیشه‌ای عمل کرده و از عناصر و کاراکترهایی استفاده کرده بودند که بسیار دیده می‌شود. اگر از طرح خاصی تبعیت می‌کنیم، تصویری که برای نوشت‌افزار درنظر گرفته‌ایم، باید قابلیت‌های شخصی‌شده یک فرد در حوزه تصویرگری را داشته باشد و شاخصه و نقاط بینش و کاراکترسازی، مخصوص همان تصویرگر باشد.

داور بخش نوشت‌افزار با توجه به آثار داوری‌شده در این جشنواره، گفت: در بیشتر آثار، کاراکترها و شخصیت‌های کارتونی خریداری‌شده از صداوسیما یا ترکیب نوشتار و عناصر زیادی در کنار هم روی جلد دفترها که بسیار شلوغ بود، طرح اصلی را تشکیل می‌داد.

او با توجه به فضای مناسب طراحی برای کالاهای فرهنگی، اظهار کرد: باید کار طراحی را به مصورسازان که سال‌ها کتاب کودک طراحی و شخصیت‌ها و داستان‌هایی را خلق کرده‌اند که کاراکتر دارند، سپرد.

گلدوزیان بیان کرد: در بیشتر آثار نوشت‌افزار، کارهای وارداتی در زمینه تصویرگری به چشم می‌خورد، طراحی‌ها شاخص و دارای ساختار ذهنی نبودند. آثار صرفا برای فروش طراحی شدند و عدم ریسک‌پذیری تولیدکنندگان نوشت‌افزار و سودآوری موقت از رشد و خلاقیت در طراحی جلوگیری می‌کند.

وی درباره روند اجرای جشنواره و چگونگی دستیابی به رسالت حقیقی در مسیر الگوسازی، گفت: خوشحالم سال دوم این جایزه برگزار شد و امیدوارم این اتفاق روبه رشد باشد و این جایزه به اعتبار و ارزش شایسته برسد و بتواند در این عرصه الگوساز و تاثیرگذار باشد، چراکه هدف این جشنواره همین است.

او نظارت تخصصی بر محصولات در قالب این جشنواره را مثبت دانست و افزود: امیدوارم مشکلات، معضلات و محسنات توسط صاحب‌نظران و متخصصان این رشته بررسی و عنوان می‌شود. امیدوارم بتوانیم به نکاتی ورود کنیم که دغدغه تولیدکنندگان است و در سال‌های بعد منتظر اتفاقات بهتری در زمینه نوشت‌افزارها باشیم.

جشنواره دومین جایزه کالاهای فرهنگی با محوریت الگوی ایرانی - اسلامی از ۲۰ تا ۲۲ دی‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha