• چهارشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95102214161
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

آشتی آبی نیلی با آسمان تبریز پس از 21 روز

آشتی آبی نیلی با آسمان تبریز پس از 21 روز

ایسنا/آذربایجان شرقی آبی نیلی، پس از 21 روز آلودگی هوا و پایداری جوی با آسمان تبریز آشتی کرد.

به گزارش ایسنا، وارونگی دما و پیرو آن افزایش غلظت آلاینده‌های جوی از جمله عواملی هستند که در فصول سرد سال، آلودگی هوا را تشدید می‌کنند.

نزدیک‌ترین لایه به سطح زمین، تروپوسفر است که دما در لایه‎های بالایی آن سردتر از لایه‌های پایینی است. این در حالی است که اگر توزیع عمودی دما برعکس شده و باعث شود تا لایه‌های بالایی گرم‌تر از لایه‌های پایین باشند، وارونگی دما اتفاق خواهد افتاد و این پدیده که در اصلاح تخصص‌ی‌تر "اینورژن" نامیده می‌شود، به خودی خود خطر خاصی را متوجه انسان نمی‌کند. اما نقش عمده را در تجمع و تراکم آلودگی ایفا می‌کند.

در شرایط عادی هوای سرد و سنگین موجود در لایه‌ی تروپوسفر به سمت پایین حرکت کرده و الودگی جمع شده در لایه‌های سبک پایینی را از حالت راکد و مجتمع خود خارج می‌کند و پدیده‌ی وارونگی دما از این حالت جلوگیری کرده و شرایط هوا را در وضعیت ناسالم قرار می‌دهد.

همچنین هوای سرد و خشک، آسمان صاف و بدون ابر و هوای آرام و بدون باد نیز از جمله عوامل ایجادکننده‌ی آلودگی هوا هستند.

"داوود قاسم‌زاده"، روابط عمومی اداره‌ی کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، در خصوص کاهش چشمگیر شاخص آلودگی هوا در استان، گفت: عوامل متعددی در این میان دخیل هستند و علت اصلی کاهش شاخص آلودگی هوا در روز چهارشنبه، تعطیلی‌ روز سه‌شنبه و پیرو آن کاهش تردد خودروهای شخصی است.

وی افزود: همچنین وزش باد نیز از تجمع آلاینده‌ها و پایداری جوی کاست و به همین دلیل نیز پس از یک دوره‌ی 21 روزه شاهد آسمانی آبی و کاهش چشمگیر شاخص آلودگی هوا هستیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوا، بیان کرد: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا بر اساس ذرات کم‌تر از دو و نیم میکرون، 106 پی پی آی بوده و این در حالی است که شاخص هوا از 0 تا 50 پاک، از 51 تا 100 سالم، از 10 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، از 150 تا 200 ناسالم برای تمامی گروه‌ها و 200 به بالا نیز اظطراری به شمار می‌آید.

قاسم‌زاده با اشاره به برخی راهکارها در راستای کاهش آلودگی هوا، گفت: مدیریت مصرف انرژی، و کاهش استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و جدی گرفتن معاینه‌ی فنی خودرو از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند در راستای کاهش آبلودگی چاره‌ساز باشند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha