• دوشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۵ / ۱۷:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95102717519
  • خبرنگار : 71454

کشف گور هخامنشی در شمال عراق

کشف گور هخامنشی در شمال عراق

باستاسان‌شناسان آمریکایی موفق به کشف یک گور باستانی متعلق به دوره هخامنشی در شمال عراق شدند که نشانه‌ای از گستره و عظمت امپراطوری هخامنشیان است.

به گزارش ایسنا به نقل از «اینترنشنال بیزنس تایمز»، باستان شناسانی که مشغول کاوش در شمال عراق بودند، موفق به کشف یک گور ۲۴۰۰ ساله شامل بقایای حداقل شش انسان شدند. در حالیکه هویت این اسکلت‌ها هنوز مشخص نیست، اما این گور باستانی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره تاریخچه منطقه در زمان امپراطوری هخامنشی را فاش کند.

«مایکل دانتی»، پروفسور دانشگاه بوستون آمریکا در راس تیم باستان‌شناسی این کاوش قرار داشت. در منطقه شمال عراق که توسعه اقتصادی گسترده‌ای را تجربه می‌کند، پروژه‌های راه‌سازی منجر به کشف چندین محوطه‌های باستان‌شناسی شده است که باید پیش از ادامه پروژه‌های عمرانی مورد کاوش قرار بگیرند.

این گور باستانی نیز در حالی که کارگردان مشغول پروژه تعریض یک خیابان بودند کشف شد و پیش از انتقال اسکلت‌ها و آثار تاریخی به موزه باید مستندسازی کاملی از آن‌ها انجام گیرد.

پروفسور «مایکل دانتی» در گفتگو با «اینترنشنال بیزنس تایمز» گفت: پروژه جاده‌سازی موجب کشف این گور باستانی شده است و بیم آسیب‌زدن به این آثار تاریخی و یا غارت آنها وجود داشت. این یک عملیات کاوش برای نجات این گور باستانی بود و ما باید به سرعت و با دقت تحقیقات خود را تکمیل می‌کردیم، چون در انتهای فصل کاوش خود قرار داشتیم و پروژه عمرانی نیز باید به کار خود ادامه می‌داد.

هنوز مشخص نیست دقیقا بقایای انسانی چند نفر در این گور وجود دارد، چرا که این بقایا در بخش‌هایی با هم درآمیخته‌اند. با این وجود باستان‌شناسان اعلام کرده‌اند این گور در دو بازه زمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است: حدود ۲۴۰۰ سال پیش و در دوران امپراطوری هخامنشی و در اوایل دوره اسلامی چیزی حدود قرن ۸ تا ۱۷ میلادی.

سرپرست تیم باستان‌شناسی دانگشاه بوستون در ادامه افزود: افرادی که در این گور به خاک سپرده شده‌اند مشخصا بخشی از امپراطوری هخامنشی بوده‌اند و باستان شناسان اعلام کردند با توجه به اشیاء تاریخی که در کنار آن‌ها یافت شده مشخص است که فقیر نبوده‌اند، اما شواهدی از ثروتمند بودن آنها یافت نشده است. فرضیه ما این است که این افراد متعلق به روستایی بوده‌اند که در نزدیک محوطه قرار داشته است.

در این گور چندین اثر تاریخی نیز کشف شده است که مطابق با امپراطوری پارسی است و شامل یک النگو تزئین شده با دو سر مار و چندین کوزه است. بقایای حیوانی نیز کشف شده‌اند که احتمالا به عنوان غذا برای استفاده درگذشتگان در دوران حیات پس از مرگ با آنها دفن می‌شده است.

همچنین بر اساس تحقیقات، این گور بین ۴۰۰ تا ۱۳۰۰ سال پیش و در اوایل دوران اسلامی مجددا مورد استفاده قرار گرفته و حداقل پنج نفر دیگر در آن به ردیف دفن شده‌اند.

تحقیقات بیشتر بر روی این گور با کسب اطلاعات دقیق‌تر ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۷ ۲۰:۱۴

چه جالب درست بعد از اینکه درباره کورش و مسائل دیگر دوران هخامنشی در ایران تشکیک شد مثل اینکه اسم کوروش تا 200 سال قبل در ایران وجود نداشته و اصلا اثاری از هخامنشیان جز در ایران در هیج جای دیگری که ادعا شده قلمرو ان بوده وجود نداشته و .... ناگهان دوباره توسط آمریکایی ها که متهم به تاریخ سازی در مورد کوروش و هخامنشیان هستند در عراق یک گور جمعی هخامنشی ! آنهم بعد از این همه سال کشف میشود. ایا این قضیه عجیب و بودار و شبیه سند سازی دوباره نیست؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۸ ۱۳:۱۲

کاش کمی مطالعه داشتید و بعد اظهار نظر می کردید. آثار باستانی مرتبط با کوروش و هخامنشیان از چین تا مصر پیدا شده است. در اینجا فقط به چند مورد اشاره می‌کنیم: شناسایی متن استوانه کوروش روی استخوان‌های فسیل اسب در چین: http://kheradgan.ir/?p=13013 بررسی و تحلیل آثار هخامنشیان در مصر: http://kheradgan.ir/?p=11765 ستون سنگی دوران هخامنشی در روسیه: http://kheradgan.ir/?p=14125 گنجینه آمودریا (آثاری از هخامنشیان در آسیای مرکزی): http://goo.gl/CK4Lz4 هنر هخامنشی در جنوب سیبری مرکزی و نزدیک به مرز مغولستان: http://goo.gl/PywIDH اسناد فراوان بدست آمده از بابل درباره کوروش بزرگ: http://kheradgan.ir/?p=1358 استوانه کوروش در بابل: http://kheradgan.ir/?p=11328 روایت منظوم در بابل درباره کوروش: http://kheradgan.ir/?p=13611 رویدادنامه نبونئید در بابل درباره کوروش: http://kheradgan.ir/?p=10228 آرامگاه کوروش و کاخ های کوروش در پاسـارگاد: http://kheradgan.ir/?p=10028 تل آجری و کاخ های کوروش نزدیک به پـارسه (تخت جمشید): http://kheradgan.ir/?p=9822 نگاهی به نوشته‌های منابع اقوام و ملل گوناگون در بزرگداشت کوروش بزرگ: http://kheradgan.ir/?p=632 فقط توی ایران هست که به کوروش شک می کنن وگرنه همین چند وقت پیش بود که از نمونه منشور کوروش در دادگاه لاهه هم رونمایی شد. در ضمن اگر امریکایی ها طرفدار کوروشو هخامنشیان بودند، فیلم سیصد و الکساندر رو با حمایت های دولتی نمی ساختن

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۲۸ ۱۳:۴۰

اینکه شما دانش ندارید و حتی کتابی دراین زمینه نخوانده اید دلیل بر رد کردن یک تاریخ چندهزارساله نميشه معمولا مسلمين همينطورند بدون اینکه کتابی بخونن خودخواهانه حرفشون رو بدون اعتبار باید به کرسی بنشانند.شما یک ایرانی هستی یا عرب یک ایرانی دنبال فرهنگ و تمدنش هست در اروپا و آمریکا از کوروش و هخامنشيان آثار و بجامانده هایی دارند که براشون عزیز و ارزشمنده در حالیکه مردم ما تلاش دارند انکارش کنند.

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۳:۲۷

لطفا میشه بگید شمایی که با سوادید میتونید یه ایرانی متخصص در زمینه باستان شناسی نام ببرید که مستقلا و بدون ارجاء به مطالب آمریکایی در مورد کوروش و کلا تاریخ ایران باستان توان نظر دادن داشته باشه. البته اگه شما که ادعای سواد داری میخوای نفر اول باشی ما استقبال میکنیم اقای فرهاد. البته بعضی از همین نیمچه متخصصین وطنی با مشاهده تخت جمشید اعلام کردن که اصلا تخت جمشید یه بنای نیم ساخته بوده که کسی هنوز توش سکونت نداشته و دلیلشون هم بعضی از الواح و سنگ تراشه ها و پله هایی هستن که هنوز کاملا تراشیده نشدن و نیمه کاره هستن(من دیدم شما هم اگه میخوای ببینی برو ببین بعد ادعای فضل کن). حتما شما نمیخوای بگی که شاهی با اون همه ابهت اینقدر اوضاع مالیش خراب بوده که از شر صاحب خونه غر غروش به خونه نیمه ساخته پناه برده. وقتی تو ایران و جلوی چشممون دارن تاریخ رو تحریف میکنن انتظار نداری که من ادعای همون ها رو در مورد یه استخون اسب تو چین باور بکنم. درثانی باید بگم که خب واضحه که آمریکایی ها اول میان منابع قدرت واقعی که همون تفکر اسلامی هست رو با این تاریخ سازی جعلی ازمون میگیرن بعدشم با خیال راحت یه ملت عقیم شده رو شکست میدن مثل همون فیلم سیصد. وگرنه در تمام مدت این تاریخ باشکوه 2500!؟ ساله جز موارد اندکی در حال حاتم بخشی از ایران عزیز بودن. و واقعا سواله که چرا اون نقشه عریض و طویل مورد ادعای هخامنشی هی آب رفته و آخرین تکه رو هم که بحرین عزیز بود اخرین آریا مهر به باد داد. و اگه حاکمیت اسلام نبود همین الانم طبق طرح های امریکای کوچیکتر شده بود. لابلای همین سطور البت هجواب مهرگان هم اومده و نیاز به جواب مستقل نیست.