• سه‌شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۱:۳۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95110402954
  • خبرنگار : 71548

یک استاد ارتباطات: رسانه‌ها فضای جامعه را تغییر دهند

«صداوسیما مشکل مدیریت بحران دارد»

«صداوسیما مشکل مدیریت بحران دارد»

درگذشت آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی، شنیدن صدای تیراندازی در تهران و بعد هم حادثه «پلاسکو» و به دنبال آن از دست دادن تعدادی از آتش‌نشان‌های کشورمان، باعث شد تا فضای جامعه در این روزها تغییر کند؛ فضایی که به اعتقاد برخی از کارشناسان اگر هر چه زودتر تغییر نکند، باعث ادامه‌دار شدن این بحران می‌شود. 

طبیعتاً یکی از مهمترین عواملی که باعث تغییر فضای جامعه می‌شود، رسانه‌ها و به ویژه صداوسیماست. به همین منظور خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با یک کارشناس رسانه در این زمینه به گفت‌وگو پرداخته و نظر او را جویا شده است.

امیدعلی مسعودی درباره فضای غالب جامعه پس از حادثه «پلاسکو» اظهار کرد: باید حتما تلاش کنیم تا فضای رسانه‌ای کشور به سمت آگاهی‌بخشی بیشتر و تغییر فضای جامعه پیش برود؛ چرا که فضایی افسرده و نگران در جامعه، باعث می‌شود تا به نوعی بحران در جامعه ادامه پیدا کند و به همین خاطر باید چرخشی در سیاست‌های صداوسیما به ویژه در بخش خبری ایجاد شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه رسالت هر رسانه‌ای اطلاع‌رسانی است، یادآور شد:‌ در بحث پوشش رویدادهای مهم در عین اینکه هر خبری نباید منتشر شود، نمی‌توانیم از همه اخبار نیز چشم‌پوشی کنیم. ما در پوشش اخبار بحث گزینش و برجسته‌سازی را داریم، اما مهم این است که بتوانیم ابعاد مختلف یک رویداد را درست و موثق به اطلاع مخاطبان برسانیم.

عضو هیات علمی دانشگاه سوره با بیان اینکه معمولاً رسانه‌ها با دیدگاهی یک جانبه به رویدادها می‌پردازند، گفت: معمولا رسانه‌های ما بر اساس تحلیلی که خودشان از یک رویداد دارند، اطلاع‌رسانی می‌کنند؛ این در حالی است که رسانه‌ها باید در کنار ارائه اخبار درست، تحلیل‌های خودشان را ارائه دهند.

مسعودی با اشاره به پوشش خبری درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توسط صداوسیما، اظهار کرد: شاهد بودیم که تا چند ساعت پس از درگذشت ایشان صداوسیما واکنش مناسبی نداشت و با وجود اینکه پس از آن واکنش خوبی در بخش اطلاع‌رسانی و حضور در محل داشتند، چند ساعت اول را از دست دادند؛ این در حالی است که همان ثانیه‌ها و دقایق اول است که به جامعه در حال التهاب کمک می‌کند تا تحلیل‌های غلطی از یک رویداد نداشته باشد.

این کارشناس رسانه با اشاره به پوشش خبری حادثه «پلاسکو» در شبکه خبر صداوسیما بیان کرد: متأسفانه در بحث پوشش اخبار این حادثه نیز فقط بخش‌های قابل مشاهده رویداد توسط شبکه خبر ارائه می‌شد، در حالی که این اتفاق حواشی زیادی به همراه داشت. رسانه ملی می‌توانست در ساعات اولیه به بخش‌های دیگر همچون گفت‌وگو با سانحه‌دیدگان، شاهدان عینی و کارشناسان بپردازد؛ البته در روزهای دوم و سوم پس از حادثه به این بخش‌ها پرداخته شد، اما باز هم اطلاعات دقیقی به مخاطبان داده نمی‌شد.

مسعودی اظهار کرد: مشکلی که صداوسیما با آن مواجه است بحث مدیریت بحران است. مدیریت بحران در رسانه می‌توانست کمک‌های زیادی به این حادثه کند. ما به طور کلی در این زمینه مشکل داریم و این مشکل هم به سطح کلان مدیریتی برمی‌گردد که صداوسیما نیز بخشی از آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۵ ۰۸:۴۴

دایم عزاداری و گریه و ماتم و اخبار بد و کشت وکشتار و سربری و اسید پاشی و از این حرفها در تمام رسانه ها میبینی .حالا برید رسانه های کشوری مثل ژاپن را ببینید .تلویزیونشون شده بساط تلطیف روح رفع کننده خستگی مردم .اصلا 180درجه با بقیه دنیا فرق داره .نظر من اینه که صدا و سیما با صدا و سیمای ژاپن کار کنه و ازشون یاد بگیره .ما که چیز خاصی نداریم به اونها یاد بدیم .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۵ ۱۲:۲۴

صدا وسیما کلا مشکل مدیریت دارد.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۵ ۱۵:۴۸

اصلا یه دلیل جمع شدن مردم اطراف پلاسکو بی اعتمادیشون به صدا و سیماست