• چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۴:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95110503725
  • خبرنگار : 71021

ناگفته‌هایی از روابط گردشگری ایران و ترکیه

ناگفته‌هایی از روابط گردشگری ایران و ترکیه

«ایران هدف اصلی ترکیه نیست، آنها بیشتر روی گردشگران روس‌ و آلمانی حساب باز کرده‌اند. در واقع ایران برای ترک‌ها بازار نامطمئنی به شمار می‌آید، چرا که تعاملات گردشگری آنها همیشه تحت تاثیر روابط سیاسی بوده، مثلا نوروز سال گذشته شرایط دو کشور باعث شد مجوزهای پروازی به مقصد ترکیه، دیر و یا کم صادر شود.»

حمید قاسمی که سه سال است در کشور ترکیه فعالیت گردشگری دارد و درحال حاضر مدیر دپارتمان ایران در یکی از شرکت‌های گردشگری آن کشور است، در گفت‌وگو با ایسنا به تحولات گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۶ که با حملات تروریستی و کودتا همراه بود، پرداخت و به گوشه‌ای از واقعیت‌های تعاملات گردشگری ایران و ترکیه اشاره کرد.

وی در ابتدا گفت: گردشگران ایرانی آن چنان که تصور می‌شود برای ترکیه در اولویت نیستند و در جایگاه نخست این کشور قرار ندارند. طبق آمارهای رسمی ترکیه، بیشترین گردشگرانی که هر سال به این کشور سفر می‌کنند، به ترتیب از آلمان، روسیه و انگلیس هستند و ایران در رتبه هفتم این فهرست قرار دارد، به طوریکه سال ۲۰۱۵ میلادی که اوج ورود گردشگر به ترکیه بود و ۳۶ میلیون نفر به این کشور سفر کردند، سهم ایران نزدیک به پنج میلیون نفر بود.

ایران بازار مطمئنی برای تُرک‌ها نیست

او معتقد است: ترکیه بازار گردشگری خود را از طریق ایران پیش نمی‌برد، بلکه روی بازارهای روسیه و آلمان حساب و سرمایه‌گذاری کرده و با آنها وارد رایزنی‌هایی شده است. البته ترکیه برای همه کشورها مشوق‌هایی را در نظر گرفته تا اقتصاد گردشگری خود را نجات دهد، اما هدف‌گذاری اصلی آنطور که ما گمان می‌بریم "صرفا" ایران نیست، چون درحال حاضر و با توجه به شرایط سیاسی منطقه و روابط بی‌ثبات دو کشور، ایران بازار مطمئنی برای ترک‌ها نیست. هرچند ایران مسافر دائم خود را در شهر استانبول دارد، حتی در سطحی اندک.

وی افزود: درحال حاضر بیشتر ایرانی‌هایی که به ترکیه می‌روند، شهر استانبول  را انتخاب می‌کنند و معمولا هدف‌شان خرید، کسب و کار و تجارت است که اصطلاحا آن ها را «مسافر بی‌کیفیت» می‌نامیم، چون با تور ارزان سفر می‌کنند و دنبال خرید کالا هستند و انگیزه‌شان گردشگری نیست و بعضی مواقع دردسرهایی هم درست می‌کنند، مثلا برای جابجایی بار و چمدان‌هایشان خلاف قوانین پروازی ترکیه عمل می‌کنند و به جای حمل یک چمدان که در قوانین سفرهای هوایی این کشور وجود دارد، گاهی هفت هشت چمدان توسط سایر مسافران در ازای پرداخت پول، جابجا می‌کنند و بازار سیاهی راه انداخته‌اند.

این فعال گردشگری، ترکیه را بازار خوبی برای فعالیت‌های حال حاضر گردشگری ندانست و افزود: آنهایی که در این بازار کار می‌کنند، مدام در یک سال گذشته ضرر داده‌اند، برای همین بیشتر تبلیغ‌ها برای بازارهای گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است، خیلی‌ها تلاش می‌کنند به خاطر شرایطی که در ترکیه پیش آمده، گردشگران ایرانی را به سمت این کشورها هدایت کنند، اما با توجه به پیشینه حرفه‌ای که در این کشورها دارم با یقین اعلام می‌کنم ظرفیت گردشگری این سه کشور، یک‌پنجم ترکیه هم نمی‌شود، ولی شرایط سیاسی و امنیتی منطقه باعث این جهت‌دهی‌ها شده است، هرچند برخی بدون توجه به اوضاع و احوال ترکیه سعی می‌کنند شرایط را برای مشتری‌هایشان طور دیگری شرح دهند.

تور ترکیه به اضافه بمب!

قاسمی اضافه کرد: دیده‌ام بسیاری از توراپراتورهای ایرانی هنگام معرفی تور با خنده به مشتری توضیح می‌دهند که این تور شامل ترانسفر و گشت رایگان به همراه یک بمب است و دست آخر هم مسافر آن تور را می‌خرد، انگار شرایط برای بیشتر مردم عادی شده و اوضاع استانبول را پذیرفته‌اند، اما داستان سواحل جنوبی ترکیه متفاوت است.

وی گفت: سال ۲۰۱۶ گردشگری ترکیه به شدت افت کرد، تعداد گردشگرانی که از کشورهای دیگر به ترکیه سفر می‌کردند تقریبا نصف شده است. البته این اوضاع در استانبول بیشتر حاکم است و آنتالیا به آن اندازه هنوز درگیر نشده است.

او ادامه داد: برای ترکیه مهم آن است که مقاصد تفریحی و درآمدزای خود مثل آنتالیا را حفظ کند، چون اگر حملات تروریستی که در استانبول اتفاق می‌افتد، در آنتالیا و سواحل جنوبی این کشور رخ دهد، گردشگری ترکیه به شدت به هم می‌ریزد و آنجا هم مثل استانبول ۵۰ درصد از گردشگران خود را از دست می‌دهد.

ترک‌ها فعلا چشم‌شان را روی سفرهای نوروزی ایرانی‌ها بسته‌اند

او در ادامه اظهار کرد: با آن که کمتر از دو ماه تا پایان سال شمسی و آغاز سفرهای نوروزی ایرانی‌ها مانده، اما شرکت‌های گردشگری ترکیه برای نوروز ایرانی‌ها هنوز هیچ برنامه‌ریزی نکرده‌اند، انجام این کار یک ریسک است. چرا که در زمان کودتا شرکت ترکیه‌ای ما پنج هتل خیلی خوب را در شهر استانبول گارانتی کرده بود، ولی آن را از دست داد، آن هتل‌ها هم زیر پرداخت خسارت‌های کودتا نرفتند. این هتل‌ها قبل از رزرو، برای گارانتی چک می‌گیرند، در چنین شرایطی نمی‌توان خیلی ریسک کرد.

قاسمی اضافه کرد: خیلی از شرکت‌های گردشگری در ایران نیز که نوروز هر سال صد در صد از انرژی و برنامه‌های خود را در ترکیه متمرکز می‌کردند، امسال حجم آن را تا ۶۰ درصد کاهش داده‌اند، چون وضعیت مجوز پروازها که معلوم نیست، هتل‌ها هم که گارانتی می‌گیرند و پرداخت هزینه در این شرایطِ بی‌ثبات، ریسک است. نوروز گذشته برخی از این شرکت‌ها هتل را گارانتی کردند تور را هم فروختند، اما مجوز پرواز صادر نشد و تور کنسل و پول هم سوخت شد.

این فعال گردشگری به اختلال در صدور مجوزهای پروازهای مقصد ترکیه که تعاملات گردشگری دو کشور را نیز تحت‌الشعاع قرار داده اشاره کرد و افزود: سال گذشته که روابط ایران و ترکیه چندان مثبت نبود، مجوز پروازهای نوروزی خیلی دیر و کم صادر شد، مثلا یکی از شرکت‌های تُرک که هشت پرواز در هفته داشت، فقط توانست مجوز چهار پرواز را از ایران بگیرد. امسال هم که معلوم نیست چه تصمیمی گرفته می‌شود، فعلا که از مجوزهای پروازی ترکیه خبری نیست.

خاموشی در هتل‌های استانبول و آنتالیا

این توراپراتور ادامه داد: در استانبول نیز هتل‌ها مشتاق‌اند ببیند روابط ایران و ترکیه به کجا می‌رسد، چون از کشورهای دیگر کمتر گردشگری به این شهر سفر می‌کند، بیشتر هتل‌های استانبول به سمت ورشکستگی رفته‌اند. خیلی‌هایشان منتظرند ببینند تا پنج شش ماه دیگر چه می‌شود و اگر اوضاع به همین منوال باشد، خیلی از آنها اقامتگاه‌شان را تعطیل می‌کنند، چون از عهده هزینه‌ها برنمی‌آیند.

قاسمی گفت: زمستانِ هر سال، ایرانی‌های زیادی به آنتالیا می‌رفتند، چون ارزان و خلوت بود، اما حالا این شهر گردشگر زیادی ندارد. بعضی از هتل‌های خیلی خوب این منطقه تمام چراغ‌هایشان را خاموش کرده‌اند و تقریبا تعطیل شده‌اند و ظاهرا قصد دارند در نوروز هم غیرفعال بمانند، درحالیکه آنها هتل‌هایی نبودند که بخواهند نوروز را از دست بدهند. البته ترکیه کشوری نیست که به این زودی از روابط گردشگری خود صرف‌نظر کند و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از آنچه دارد حفظ کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۰۹:۳۳

این قاسمی ظاهرا تحت تاثیر تبلیغات منفی ترکیه قرار گرفته است و حرف های ضد ایرانی زده است همین کارها شده که ترکیه برخورد بسیار ناشایستی با ایرانیان دارد و بارها به آنها توهین کرده و .... اولا ایرانی ها گردشگر درجه سه نیستند بلکه درجه ممتاز هستند همه هم با تور ارزان نمی ایند تازه کل جهان همه دنبال تور ارزان هستند و اگر این قاسمی خودش نمی فهمد باید برود اروپا را بگردد تا بفهمد ایرانیان گردشگران درجه یک واقعی هستند چون علاوه بر سفر و گردش خرید هم می کنند که به ادغان خود مقامات ترکیه، شهرهای شرقی ترکیه مثل وان با نیامدن ایرانی ها فلج می شود. ولی اروپایی و اسرائیلی اگر بیاید برای شرابخوری و فحشا با... ترکیه می آید و هزینه هاش از این قبیل است. در اوضاع بحرانی ایران حدود 2 میلیون گردشگر که هر کدام هزار دلار هم خرج کنند دو میلیارد دلار به جیب ترکیه می ریزند. 20 کامیون ما را در جنگ داخلی ترکیه که نتوانسته اند امنیت برقرار کنند آتش زده اند و یک ریال نداده اند و سفارت هم کاری نکرده است . یک اتوبوس که راننده اش را کشتند و 6 گردشگر ایرانی را در بمب گذاری و حمله کشته اند ولی ترکیه یک ریال نداده است باز هم ایرانی به ترکیه برود برای چی چون به قول یک ایرانی! قاسمی ایرانی در اولویت ترکیه قرار ندارد چون در مرز و فرودگاه بی احترامی می بیند و چون 4 ساعت برای بازرسی معطل می شود اگر گردشگر این خیلی مهم نیست چرا رفتن تیم های ورزشی را ممنوع کردیم فوری دست و پا افتادند . چارتر را ممنوع یا کم کردیم به التماس افتادند و نه یکبار بلکه دهها بار تقاضای رسمی کردند ... از ماست که بر ماست اگر به یک ایرانی توهین شد. سفرها کنسل شود ترکیه جرات توهین نخواهد داشت اگر یک کارمند گردشگری ایرانی بود بی اطلاع حرف نمی زد و شما بی اطلاع منتشر نمی کردید اینطوری نمی شد که در اینجا هم درجه سه و ... معرفی گردند ...

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۱:۴۳

ایشان تفاوت بین ایرانیان که در سفرخریدهای قابل توجه خود سبب رشد بخصوص صنایع نساجی وحمل ونقل ترکیه شده اند را در نظرنمیگیرند.ایران وایرانی هیچ وقت نتوانسته ازحق مشارکت در رفت وآمد را به خوبی استفاده کند وسود رسانده وسود نبرده که هیچ توهین هم دیده ، حالا اول یا هفتم اصلا اهمیت نداردوشرایط امروز مردم ایران با دیگران قابل قیاس نیست .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۲:۳۷

بنظر میرسد این آقای قاسمی شدیدا" تحت تبلیغات جناح منفی ترکیه نسبت به ایران قرار گرفته ، ترکیه گردشگران کم توقع تر از ایرانی ها ندارد که متاسفانه حمایت مناسبی هم از آن ها نمی شود .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۷:۲۸

اگر ما گردشگر ارزان هستیم بگذارید ترکیه بماند برای ترک دوست ها المانی ها انگلیسی ها فرانسوی ها. ما گرجستان باکو ایروان و روسیه و عراق رو ترجیح میدیم. امیدوارم در آینده کردستان هم اضافه بشه

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۲۳:۴۶

دوستان عزيزم ، جناب اقاي احمد جان ، درفشي ، احمدي و علي عزيز عرض ادب دارم خدمت شما من براي نظرات شما كاملا احترام قائل هستم و از شما هم خواهش ميكنم جواب بنده را با دقت مطالعه بفرماييد ١. منظور بنده از گردشگر درجه سه ( كه ادبيات بنده در مصاحبه اولويت سوم و يا هفتمين كشور كه تعداد ورودي توريست را در تركيه دارد هستش ) ، از نظر كيفيت نبود بلكه امار تعداد مسافراني كه از كشورهاي دنيا به تركيه سفر ميكنند بود و اگر در رساندن منظورم عاجز ماندم عذرخواهي ميكنم . ٢. اين مصاحبه اگر در حيطه نساجي بود قطعا بنده كشور عزيزم را به عنوان اولين و با كيفيت ترين كشور معرفي ميكردم كه اگر خريد هاي هموطنان ما نبود صنعت نساجي تركيه با بيش از ٧٠٪‏ ضرر مواجه ميشد و اگر غير از اين بود امروز ما در ايران شاهد افتتاح نمايندگي هاي برند ترك نبوديم و از نظر پوشاك متاسفانه يا خوشبختانه ايراني ها با كيفيت ترين مسافران براي ترك ها به حساب مي آيند. برادر بزرگوارم اين مصاحبه بنده در حيطه تخصصي خودم كه گردشگري هستش انجام شده و حتما اگر در حيطه هاي ديگر بود بسيار متفاوت بود. ٣.مسافراني كه به اروپا سفر ميكنند مطمئنا اوضاع مالي خوبي دارند و بودجه مشخصي كه معمولا بين ٤ تا ٥ هزار يورو هست رو در نظر ميگيرند ، اما ما در استانبول شاهد مسافراني هستيم كه براي خريد تور كيش به آژانس مراجعه كرده بودند اما به دليل ارزانتر بودن تور استانبول اين تور رو انتخاب كردند كه حتي در جريان مبتدي ترين اصول سفر به خارج از كشور هم نبودند و از همه ي اينها بدتر بايد عرض كنم به توضيحات تورليدرهاي خود هم توجهي ندارند و هميشه ما با اين مشكل مواجه هستيم، در اروپا كه شما ميفرماييد و تشريف برديد بعيد ميدونم چنين چيزي ديده بشه. ما بسياري از مسافران هم داريم به تركيه سفر ميكنند كه هركدام همانندسفير فرهنگي ايران و معرف فرهنگ ما هستند و باعث افتخار ما در كشور تركيه هستند. ٤. اخبار تركيه سفر آخر اقاي دكتر ظريف به استانبول رو بابت تعيين ميزان غرامتي كه تركيه به ايران بابت ضررها و كنسلي پروازهاي ايران به تركيه اعلام كرد كه اگر خاطرتان باشد از فرداي بازگشت دكتر ظريف به ايران سازمان ميراث فرهنگي ممنوعيت تور تركيه را لغو كرد، اما بنده اطلاعي بابت اينكه اين مبلغ پرداخت شده يا نه ندارم.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۲۳:۵۱

بله ولی هیچکدام مثل ایرانی بازار را کول نمیکنه برگرده کشورش .اون هم اشغالهای بازار .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۲۳:۵۲

٥. در صنعت توريزم اصطلاحا به مسافري كه صرفا جهت خريد سفر ميكند و علاقه اي به ديدن آثار برجسته توريستي آن شهر ندارد مسافر بي كيفيت ميگويند كه خطا از بنده بود كه اين اصطلاح مربوط به كاره خودم رو در مصاحبه اي كه تمام مردم عزيزم ميبينند استفاده كردم كه مجددا بابت اين موضوع عذرخواهي ميكنم. در آخر از شما تشكر ميكنم كه به عنوان منتقد با دقت اين مصاحبه رو مطالعه كرديد و اين قول را به شما ميدهم كه تمام تلاش هموطناني كه در اين كشور فعاليت توريستي ميكنند اول از همه حفظ حرمت و امنيت مسافران هموطن هستش و در مرحله بعد سود اقتصادي كه البته در اين بين متاسفانه اشخاصي هم وجود دارند كه به دنبال سواستفاده از هموطنان در كشورهاي غريب ميباشند كه جبهه ي ما بطور كامل از اين اشخاص جدا ميباشد و ما به هيچ انساني اجازه ي توهين به هموطنان خودمان را نميدهيم چرا كه خودمان زاده ي اين آب و خاك هستيم.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۰۰:۰۲

اقای قاسمی مثل اینکه بدجور تبلیغات برداشته.... ایرانیها اگه در اولویت گردشکری نیستند اما جز خریداران اصلی محصولات ترک هستند پس به تبع سود فروش محصولاتشان و تجارت ایرانیها نمبخواهند از گردشکران ایرتنب بیثمر بمونند مخصوصا گردشکران نوروز.....تعطیلات نوروز در فصل و موقع کم گردشکری و بی رونقی هتلهای ترکیه می افته.به تبع مشتاق گردشگران ایرانی خواهند بود.فقط مسیولین ما با قردادها یا بعضی کارهاشون باعث کم اعتبارشدن ایرانیها یا بی احترامی به ایرانیها میشوند.... (این نظر در ساعت 23.30 به وقت ترکیه در پارک اتوبان استانبول توسط راننده ترانزیت خط استانبول و تهران نوشته شده)

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۰۰:۳۴

من با حرفاي آقاي قاسمي موافقم و نظر من اينه كه خود ما ايرانيها هستيم كه هر جايي از خودمون اثر مثبت يا منفي ميزاريم كه رفتار مردم كشورهاي ديگه با ما نتيجش باشه! وقتي براي مسافرت به كشورهاي ديگه ميريم خيلي نگاهمون خيلي متفاوت ميشه تا وقتي براي زندگي جايي رو انتخاب ميكنيم، بهتر ميتونيم مشكلاتمون رو توي اون كشور بشناسيم و ببينيم. من عاشق هموطنانم هستم اما رفتار خود ما باعث شده خارجيها برخورد منفي داشته باشن باهامون. كي از احترام ديدم ناراحت ميشه كه آقاي قاسمي بخواد نفر بعدي باشه؟! به نظر من واقعيتو گفت و داره با اين مشكلات توي كشور ديگه زندگي ميكنه.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۰۱:۵۲

آقاي قاسمي نظر من حقيقتو ميگه چون وسط ماجراست! ما جريان رو از دور ميبينيم پس از مشكلات خبر نداريم و نميتونيم قضاوت كنيم . اما درباره واكنش منفي خارجيها با ما ايرانيا بايد بگم خودمون باعث بازخورد مثبت يا منفي هستيم كه به وضوح شاهد بعضي مسافران ايراني هستيم و غيرقابل انكاره! خيلي از ايرانيها تركيه رو به عنوان الويت سفر انتخاب ميكنيم اما هميشه انتقاد ميكنيم!