• سه‌شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 95111208550
  • منبع : نمایندگی یزد

زنگ بحران آب در یزد به صدا درآمد؛

کاهش 63 درصدی بارش‌های استان یزد در سال جاری

کاهش 63 درصدی بارش‌های استان یزد در سال جاری

ایسنا/یزد مدیر عامل شرکت اب منطقه‌ای یزد اعلام کرد: میزان بارندگی استان یزد تاکنون 12 میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 63درصد و نسبت به مدت مشابه متوسط دوره آماری، 73 درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، «محمدمهدی جوادیان‌زاده» در هشتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز ادامه داد: براساس آخرین آمار، میزان بارندگی درشهرستان مهریز 12.5 میلیمتر بوده  است که این میزان بارندگی ها  نسبت به مدت مشابه سال قبل  68درصد و نسبت به مدت مشابه متوسط دوره آماری 77 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی تعداد چاه‌های غیر مجاز در استان را 166 حلقه چاه اعلام و بیان کرد: از این تعداد چاه غیرمجاز، 52 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان مهریز قرار دارد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد میزان سطح  افت آب در دشت بهادران را 67 سانتی‌متر در سال اعلام کرد و گفت: در دشت ارنان –دهج متوسط افت سطح آب 14 سانتی‌متر در سال است که در سال آبی 94-93 به 22 سانتی‌متر رسیده است و امیدواریم با اجرای طرح احیاء وتعادل بخشی ،این افت به صفر برسد یا  ازمیزان  افت بیشتر جلوگیری شود.

جوادیان زاده از همراهی و حمایت  دستگاه‌های اجرایی استان  برای حفظ منابع آب استان  ابراز خرسندی کرد و گفت: همراهی و حمایت مسئولان استان و حضور  آنها در جلسات شورای حفاظت ازمنابع آب استان موجب می‌شود تا ما با گام‌های استوارتر و باانگیزه ی بیشتر برای حفظ منابع آب استان تلاش کنیم.

وی افزود: نیاکان ما درگذشته  آب را به سختی  به دست می آوردند و در مواقع کاهش بارندگی و کمبود آب، الگوی کشت خود راتغییر داده  و گیاهان کم آب خواه و سازگار بامحیط را کشت می نمودند، ما هم باید درمدیریت منابع آب  به گذشته باز گردیم و آب حجمی را دراختیار کشاورزان قراردهیم، تا آنها مدیریت  آب را برعهده بگیرند.

این مسئول خاطرنشان کرد: وجود خشکسالی باید در تمامی بخش های  کشاورزی ، صنعت و شرب و بهداشت حس شودو همه به این باور برسند که بحران آب وجوددارد.

لزوم تبدیل مدیریت عادی منابع آب به مدیریت بحران

«مهدی حسن‌پور» دادستان شهرستان مهریز ابراز کرد: قانون آب بسیار قدیمی است و در زمانی وضع شده که این خشکسالی‌ها نبوده و نوع مدیریت، مدیریت عادی بوده است و این مدیریت باید به مدیریت بحران تبدیل شود چرا که‌ اکنون در بحران کم بود، آب به سر می‌بریم.

وی افزود: نوع تصمیمات و اجرای آن باید متناسب با بحران باشد و باید مردم متقاعد شوند و اگر کسی بخواهد به خاطر منفعت خود به دیگران ضرر برساند باید با وی برخورد قانونی شود.

استقبال کشاورزان از طرح خاموشی زمستانه چاه‌ها

«سیدمحمد رستگاری» فرماندار مهریز افزود: اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی اتفاق مبارکی است که با استقبال کشاورزان رو به رو شده است.

وی بیان کرد: نقش‌آفرین اصلی اجرای طرح‌های حفاظت از منابع آب، کشاورزان هستند .

رستگاری در مورد نصب کنتورهای هوشمند، اظهار کرد: در نصب کنتورهای هوشمند باید اعتمادسازی ایجاد شود و کشاورزان به این نتیجه برسند که همه تصمیماتی که گرفته می‌شود به نفع خودشان است.

وی در مورد تأثیر مناطق بالادست در میزان آب در پایین دست، گفت: استخرهای ذخیره سازی آب نباید با آب رودخانه‌ها آب‌گیری شود و باید اجازه داده شود تا آب مسیر طبیعی خود را طی کند.

رستگاری در مورد چاه‌های غیرمجاز  موجود در شهرستان مهریز، عنوان کرد: باید برای برخورد با صاحبان چاه‌های غیرمجاز تدبیری اندیشید و مدبرانه با آنها برخورد کرد.

وجود 211 حلقه چاه کشاورزی در شهرستان مهریز

«سید محمد طباطبایی» معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد تعداد چاه‌های آشامیدنی شهرستان مهریز را 76 حلقه، صنعت 79 حلقه و کشاورزی را 211 حلقه عنوان کرد.

وی گفت: میزان  حجم برداشت از چاه‌های آشامیدنی  11.5 درصد ، صنعت 4.5 درصد و کشاورزی 84 درصد بیان کرد.

وی میزان صرفه‌جویی در خاموشی مرحله اول دشت ارنان- دهج  را 0.7 میلیون مترمکعب و دشت بهادران 2.3 میلیون مترمکعب اعلام کرد.

طباطبایی تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در شهرستان مهریز را  112 دستگاه اعلام کرد و گفت: از این تعداد 62 دستگاه در دشت بهادران، هشت دستگاه در شهرستان مهریز، 42 دستگاه دردشت ارنان –دهج نصب شده است.

وی عملکرد تشکل آب بران دردشت بهادران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جلسات متعددی با کشاورزان شمش و بهادران تشکیل شده و پیگیر هستیم که اختیارات تشکل آب بران در بحث آب و کشاورزی بیشترشود و حتی برای آنها درآمدزایی هم داشته باشد.

 طباطبایی افزود: در جلسات با جهادکشاورزی که متولی تشکل آب بران است باید برای تشکیل تشکل آب بران از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و واحدها و گروه‌های تعاونی به تشکل آب بران تبدیل شود.

در پایان نیز «عبدالرسول زرنگار» دبیر خانه کشاورز استان یزد با استقبال از اجرای طرح احیاء وتعادل بخشی آبهای زیرزمینی گفت: کشاورزان از این طرح‌ها حمایت می کنند اما نباید کاری کرد که آنها انگیزه خودرا ازدست بدهند  و ما باید شاهد این باشیم که این طرح‌ها در کشور و در سطح ملی اجرا شود و استان‌های مجاور هم برای حفظ منابع آب زیرزمینی چنین اقداماتی را اجرا کنند تا این طرح‌ها به نتیجه برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha