• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۵:۱۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95112417138
  • خبرنگار : 71461

کاربران ایسنا پاسخ دادند

واکنش‌ها به نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره «رباخواری بانک‌ها»

واکنش‌ها به نظر آیت‌الله نوری همدانی درباره «رباخواری بانک‌ها»

اظهارات اخیر آیت‌الله نوری همدانی مبنی بر اینکه اقدام بانک‌ها برای دریافت جریمه دیرکرد وام‌ها خلاف موازین شرعی اسلام و در حکم رباخواری است، بازتاب‌ مختلفی در میان مردم داشت و بسیاری از مخاطبان ایسنا، واکنش‌های مثبتی به فتوای این مرجع تقلید نشان دادند.

به گزارش ایسنا، «آیت‌الله نوری همدانی» روز چهارشنبه (۲۰ بهمن ماه) در صحبت‌هایی که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت، به موضوع ربا در فعالیت‌های بانکی اشاره و تاکید کرد: ربا، گناه کبیره‌ای است که در اسلام حرام است. اگر در مقابل یک قرض، پول بیشتری گرفته شود، حرام و ربا است و متأسفانه این کار در بانک‌های ما انجام می‌شود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه گرفتن زیادی فقط در یک مورد مجاز است، تصریح کرد: اگر در هنگام قرض و به عنوان شرط ضمن عقد توافق شود که اگر تا فلان تاریخ آورده نشود، باید فلان مقدار جریمه دهد، مشکلی نیست و باید پرداخت شود؛ اما در بانک‌ها از این موضوع سوءاستفاده شده و در قراردادهای خود آورده‌اند که اگر یک ماه دیر شود، فلان مقدار؛ اگر یک ماه و پنج روز دیر شود، فلان مقدار و ...؛ که در این صورت این جریمه‌ها را روی بدهی افراد کشیده و برای آن جریمه نیز مجدد جریمه دریافت می‌کنند که این مسائل، ربا است.

این استاد حوزه بیان کرد: جریمه را فقط یک مرتبه می‌توان دریافت کرد؛ نه اینکه برای آن مدل‌های گوناگون ساخته و روی جریمه نیز مجددا جریمه دریافت کنند. بارها در پاسخ به نامه‌ها نوشته‌ایم که جریمه برای أداء دین رباست، اما متاسفانه به این احکام الهی عمل نمی‌شود.

انتشار سخنان آیت‌الله نوری همدانی با واکنش‌های اکثرا موافق و بعضاً مخالفی ازسوی کاربران ایسنا همراه شد که نشان می‌دهد آنها به عنوان بخشی از کلیت جامعه، بر صحبت‌های آیت‌الله نوری همدانی مُهر تایید زده و خواستار ارائه راهکاری ازسوی مسئولان برای پایان دادن به این سیاست‌ بانکی هستند.

یک کارمند بانک در نظری کوتاه می‌گوید: "آقای نوری همدانی فرموده‌اند بانک‌ها برای رویِ جریمه نیز جریمه می‌گیرند، در حالیکه این موضوع صحت ندارد".

اما یک استاد اقتصاد در پاسخ و مخالفت با این کارمند بانک گفت: صحت دارد، (بانک‌ها) مردم را تاراج می‌کنند.

همچنین یکی دیگر از مخاطبان ایسنا در اعتراض به وام بانک‌ها گفت: بانک‌ها وام مسکن به کارمندان خود می‌دهند با سود بسیار پایین در حالی که این موضوع صحت ندارد! در ضمن وقتی کارمند این وام مسکن را تسویه کرد، باز راحت یک وام مسکن با مبلغ جدید و با سود کم می‌ده به کارمندش، البته این موضوع هم صحت نداره. البته کارمند بانک وقتی یکی دو سال مونده به بازنشستگیش باز این وام رو می‌گیره یکی دو سال قسط‌اش رو میده، وقتی بازنشسته شد دیگه پرداخت بقیه وام را خود بانک به عهده می‌گیره، در حالیکه این هم صحت نداره...

یکی دیگر از مخاطبان ایسنا در اعتراض به حرف کارمند بانک گفت: رباخواریِ بانک‌ها و جریمه‌های سر به فلک کشیده چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشه. ... درود بر آیت‌الله نوری همدانی که حرف حق میزنه و تقوا داره.

مخاطب دیگری با رد نظر کارمند بانک گفت: من که پرداخت کردم، بنده خدا چرا منکر می‌شی؟

یکی دیگر از مخاطبان در اعتراض به سخن کارمند بانک تاکید کرد: وقتی جریمه مدت طولانی می‌شه، بانک مبلغ جریمه را بالا می‌بره و این کار هر سال صورت می‌گیره. این یعنی جریمه روی جریمه؛ یعنی جریمه هر سال مضاعف می‌شه عزیز کارمند بانک.

کاربر دیگری با بیان اینکه سیستم بانکداری ربوی است افزود: مشکل فقط جریمه بانک‌ها نیست، کل سیستم بانکی ما ربوی است برادر؛ خدا خیر بنده‌هاشو می‌خواسته که ربا رو حرام کرده.

مخاطب دیگری با اشاره به این بخش از صحبت‌های نوری همدانی که "اگر یک ماه تاخیر شود فلان درصد جریمه و اگر یک ماه و پنج روز باشد فلان درصد جریمه" نوشته است: در اصطلاح جرایم پلکانی گفته می‌شد که مربوط به مصوبه هیئت وزیران بوده که قبلاً لغو شده و الان کلیه جرایم 6 درصد شده و آن هم در زمان تسویه تسهیلات، کلاً توسط بانک بخشیده می‌شود. در هیچ بانکی برای جریمه، جریمه در نظر گرفته نمی‌شود.

وی همچنین درباره این بخش از صحبت‌ها که "اگر بانک‌ها دست از این کار برندارند، مردم پول خود را به بانک ندهند و خود اشتغال ایجاد کنند" گفته است: مثلاً شما فرض کنید الان ۱۰۰ میلیون تومان پول دارید، با وضعیت کنونی رکود اقتصاد چه فعالیت کسب و کاری می‌توان راه انداخت و اگر مردم خود باید اشتغال ایجاد کنند؛ پس نقش دولت چه می‌تواند باشد؟ این در حالیست که سودهای بانکی منبعی برای ارتزاق عده زیادی از افراد کشور است.

مخاطبی در پاسخ به این صحبت ها نوشته است: بنده خودم بیشتر از اقساط جریمه دادم اقساط بروز شده جریمه‌هاش هنوزم باقی‌ست.

کاربر دیگر ایسنا معتقد است: بانک‌ها سال‌هاست که با بی‌اعتبار کردن اسناد بانکی از قبیل چک، سفته و از این قبیل، اعتماد بین مردم را نابود کردند، برای همین خودشان با خیال راحت پول‌های سرگردان مملکت را مدیریت می‌کنند. اگر واقعا ربا هست، چرا هیچ مرجعی به خود جرات نمی‌دهد با صدای رسا به مردم بگوید مردم این ربا هست؟ چرا فقط تو جمع خصوصی بیان می‌کنند که این هم اثری ندارد. مگر (سیستم بانکی) از قدیم نبوده که حالا متوجه شدید؟ به نظر من که یک تولیدکننده هستم، این اقتصادِ کمرشکسته جایگاهی برای رشد و توسعه ندارد. زمانی که خودِ بانک‌ها ... کالا هستند، مگر می‌شود از تولید دم زد؟ وقتی مدیران بانک‌ها در جهت‌دهی وام ذینفع هستند، مگر میشه به صنعت اعتماد کرد؟

مخاطب دیگری با درخواست از مسئولین که این مشکل را حل کنند افزود: کاملا حرف شما درسته، مردم اعتماد می‌کنن، حالا اینطوری شک دارن به کل پول‌شون و چه کار می‌تونن بکنن، مشکل بانک‌ها رو حل کنید.

یکی دیگر از مخاطبان با بیان اینکه خوب مسئله جالبیه، این احکام رو چرا به مردم میگن؟ یادآور شد: خوب به بانک‌ها ابلاغ کنین. به مقامات کشور ابلاغ کنین. مردم بیچاره چکار کنن؟ طرف کل سرمایه ۳۰ سال زندگیش شده ۳۰ میلیون تومن، گذاشته بانک که روش یه سودی خفیفی در حد ماهیانه ۴۰۰ هزار تومن (مثلا) دریافت کنه تا کمک خرجش باشه. خوب همین دلخوشی رو هم ازش بگیرین، چیکار کنه بنده خدا؟ از مسئولینی طلبکار باشین که وام‌های چند میلیاردی بدون وثیقه می‌گیرن و پس نمی‌دن.

یکی دیگر از مخاطبان در پاسخ به سوال کاربری که پرسید "پس کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟" پیشنهاد کرد: بزرگوار، کسی مشکل با سرمایه گذاری ندارد، اما دلیل نمی‌شود که با پول منفعت پول بگیری. می‌تونی جایی برای اشتغال دایر و چندین برابر مبلغ که بانک از بابت پولِ پس‌اندازت می‌دهد از آن بدست بیاوری، در آن صورت هم خودت منفعت بردی و هم خانواده.

همچنین یکی دیگر از کاربران که خانم بود در پاسخ به سوال این شهروند گفت: همون جاهایی که بقیه مردم دنیا سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ بورس، بازار، خلاقیت در کسب و کار، شراکت با مخترعین و صنعتی کردن ابداعات. همین گوشی و رایانه‌ای که دست ماست حاصل همین پول‌های سرمایه‌گذاری شده است که به جای بانک‌ها به دست اهلش رسیده. اینجوریه که مملکت کم‌کم همه‌جانبه پیشرفت میکنه.

همچنین یکی دیگر از مخاطبان خطاب به آیت‌الله نوری همدانی گفت: حضرت آیت الله ملت مقلد هستند، فتوی بدهید تا مردم اطاعت کنند.

یکی دیگر از کاربران که خود جز وام گیرندگان بانک دولتی بوده گفت: وام بانک (...) را گرفتم، کلی پول بابت اوراق و کارمزد دادم، حالا برای ۳۵ میلیون باید ۱۰۰ میلیون پس بدهم، به این میگن بانکداری حلال و اسلامی با حقوق کارگری بُرجی ۷۰۰ هزار حساب کن تا ۱۲ سال.

کاربر دیگری گفت: کل فرمایش حاج‌آقا صحیح است، متاسفانه خودِ ساختار دولت نیز از بانک‌ها حمایت می‌کند و نتیجه‌اش تباهی و فقر و بیچارگی برای مردم فقیر است. در دیگر کشورها برای نگهداری پول در بانک‌ها اجرت دریافت می‌کنند و کل پول‌ها در اقتصاد استفاده می‌شود. متاسفانه بعضی از مردم ربا دریافت می‌کنند که عاقبت ویرانی و بدبختی برای جامعه است؛ ضمنا آن پول دریافتی نیز برکت ندارد و قسمت دارو و درمان می‌شود. باید دولت در یک اقدام کلی منفعت از پول را قدغن کند، آن موقع است که ارزش پول ملی بالا رفته و همه برای به‌دست آوردن آن تلاش می‌کنند.

کاربر دیگری افزود : هیچکس خوشش نمیاد بره توی بانکها اسیر بشه التماس کنه در بانکها هم هرگونه دستور میدند مثلا برو با این شرایط ضامن بیار این مدارک رابیار اون مدارک را بیار این نشد برو اونیکی را بیار امروز فلان کس نیست برو هفته دیگه بیا هر موقع هم اعتراض میکنی میگه نمی‌تونی وام نگیر مگر ما بدنبالت سیب قرمز فرستاده‌ایم خلاصه با هزار مصیبت وام را آنهم باشرایط درصد دلخواه میچسبونند واگر دیر هم بدهی جریمه خب اینهمه مصیبت واسه چیه از نداری و بدبختیو گرفتاری کاری نمیشه کرد همینه که هست.

مخاطب دیگری در تایید سخنان آیت‌الله نوری همدانی گفت: بانک‌ها نزولِ نزول را هم می‌گیرند؛ یعنی سود که می‌گیرند هیچ؛ اگر دیرکرد داشته باشی، علاوه‌بر سودِ اضافه، جریمه‌ی دیرکرد که همان سودِ سودِ سود میشه را هم می‌گیرند.

مخاطب دیگری با درخواست از مراجع که در این زمینه فتوا بدهند گفت: ما بالاتر از فتوی نداریم، همسر ناصرالدین شاه به فرمان مرجع، قلیان را شکست ..

یکی دیگر از کاربران ایسنا نوشته است: حاج آقا، مردم برای ١ درصد، پول‌شون رو از این بانک به اون بانک می‌برند، بعد شما می‌گید پول تو بانک نگذارند؟

... پاسخ‌ها، ابهامات و عقاید مختلفی درباره بحث دریافت سود ازسوی بانک ها وجود دارد، اما آنچه در لابه‌لای کامنت‌های مخاطبان مشهود است، اینکه اکثر آنها بر این باورند که این نظام بانکی، هم به ضرر مردم و هم به ضرر اقتصاد جامعه است. با این حال، طبق ضوابط همین بانک‌ها عمل می کنند. حال باید دید آیا حکم صریح از سوی مراجع تقلید و یا تصمیم‌گیری مسئولان دولتی می‌تواند پاسخی برای این مشکل که "شرعا و اخلاقا حرام دانسته شده" باشد یا خیر؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۰۶:۵۴

اصلاً بانک ها همون روز اول تعیین سود می کنند و ربطی به دیرکرد پرداخت قسط نداره.شما فردای وام گرفتن برید قسط اولتونو بدید ازتون سود میگیرند.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۰۷:۳۳

حرف ملت و مراجع تقلید هم به جایی نخواهد رسید

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۰۸:۴۲

در كشور سوييس سپرده گذار بايد يك درصد به بانك بابت نگهداري ان پرداخت كند، و بجاش با نرخ صفر درصد در اختيار متقاضيان قرار ميدهند، يعني اينكه از ثروتمندان گرفته و به افرادي كه نياز دارند ميدهند مثل خريد مسكن،توليد

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۰۸:۴۸

خوب اگه واقعا دلشون برای اسلام میسوزه چرا فتوا نمیدن که گرفتن سود ووام دربانکها حرام هست؟بانکهایی که دارند ریشه اقتصاد روخشک میکنن و به اقشار ضعیف فشار میارن ولی دربلاد کفری که اینها میگن آمریکا بلادکفرهست وام اعطایی به مردم سه درصد هست مگه کل قوانین اسلام چندلاخ تارموی زنان هست؟

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۷ ۲۱:۳۷

خیلی نظر خوبی بود . + مثل فتوای تحریم تنباکو به دست آیة الله میرزای شیرازی . + به خدای اونا از ما مسلمون ترن . مسئله اصلی الآن اقتصاده نه ... همین توجه ، هزینه و وقتی که صرف تحمیل پوشش میکنند رو بزارن برای اقتصاد ، با این همه منابعی که ایران داره میتونه جزء یکی از کشورهای مهم از لحاظ قدرت اقتصادی دنیا بشه . (این همه جوون با استعداد داریم) + موضوع اصلی الآن پوله . کاره . نون شبه . گشنگی دین و ایمون نداره .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۰۸:۵۵

امام خمینی از بنیان عملکرد بانکهارا زیر سئوال برده اند میگویند اگر یک درهم قرضی داده شود که سودی برآن مترتب شود حکمش مانند 70 بار زنا با محارم و اقارب خود است و شپرده گذاری و دریافت سود بابت سپرده را ربا میدانند وبانکها جهت استرداد سود هیچ کار تولیدی انجام نمیدهند بلکه با خرید و فروش املاک و ساختمان و زمین وشراکت در امور قاچاق کالا مشارکت میکنند تا یتوانند سود خودرا از محل سپرده ها تامین نمایند و دادن وام با سود و جریمه های کلان که تولید کشور خوابانیده و احتکار پول و سرمایه نموده اند خود بیشترین صدمه را به کشور اسلامی زده است

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۰۹:۰۵

سایت محترم ایسنا ، این سبک نگارش شما واقعا خجالت آور است . شما این همه با دکتر کزازی مصاحبه می کنید ولی نویسندگان شما اصول ابتدایی نگارش زبان فارسی را رعایت نمی کنند . گاه کلمه فارسی است نمی توان آنرا عربی کرد و نوشت گاها . این غلط های فاحش املایی روال عادی در ایسنا شده است .

پاسخ سایت: دوست عزیز! ممنون از تذکر شما اما این متن همان‌طور که مشهود است، بازنشر نظرهای مخاطبان ایسنا است.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۸ ۱۵:۰۷

ما چقدر بدبختیم که بدبختیمان را نوشته ایم و امده اند وبه نوشتنمان گیر میدهند..اقای خسروی من اگر به جا گاها گفتم گاهی چندتا از مشکلات را حل می کنم واقعا ما داریم به کجا میریم ای خدا ؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۰۹:۱۱

حاج اقا همه چیز دست خودتون هست هم ریش هم قیچی ببرید بسم الله شما فتوا ی قرص و محکم بدید و تو رسانه ملی اعلام بکنید و مردم هم دست و روی گل شما رو میبوسند بلکه شما کاری بکنید تا ملت از زیر استثمار این بانکها خلاص بشوند .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۰۹:۴۹

اول انقلاب بانگها تعطیل وبعضی درهم اقدام شد وگفتند توسعه بانگها علامت ورشستگی است وخودامام هم دستر دادن د بانگی توسعه نیابد چه شد بعداز ایشان اینهمه بانگ وموسسات رباخواری درست شد

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۰۹:۵۹

بعضی تو سیاست کلان تصمیم میگیرن که خودشون هم موافق این قضیه هستن

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۰۱

سلام وامهای کم بهره به کارمندان وکارکنان بانکها تعلق میگیرد ودر طول خدت وام مسکن کم بهره می گیرند

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۰۹

دستشون درد نکنه شماهم اگه میتونی بگیر اینقد ربا ربا نکنید اگه راست میگید وام نگیرید سود پول هم نگیرید تا شما هم رباخوار نباشید مگه بانک دنبال کسی فرستاده؟!

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۲۸

من یک سال است در کشور چین زندگی میکنم. مشکل کارآفرینی در این کشور به سادگی با شر‌کت‌های تجاری حل شده. شرکت‌هایی مثل جی‌دی و تااوبااو. این شرکتها پل ارتباطی بین تولید کننده و مصرف کننده هستند. هر تولید کننده‌ای کارهای تولیدی خود را در سایت این شرکتها ارائه میده و مشتری پس از انتخاب به راحتی اون رو میخره. فرض کنید همچین شرکتی تو ایران باشه. با توجه به هنرمندی ایرانی‌ها، پولها از بانک خارج شده و به تولید خانگی وارد میشه و بعد از تولید به راحتی در سایت مذکور به فروش میرسه. مشکل اقتصادی در ایران به همین راحتی قابل حله. ما ۷۰ میلیون تولید کننده داریم اما هیچگونه بازار فروش نداریم

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۲۸

باسلام و تحیت . بنظر حقیر نتیجه گیری شما غلط است . در نظام بانکی , اعطای تسهیلات بر اساس عقود اسلامی میباشد كه بتائید فقهای شورای محترم نگهبان رسیده است (قانون عملیات بانکی بدون ربا ) و رابطه‌ی داین و مدیون. باستثناء تسهیلات قرض الحسنه وجود ندارد پس نمیتواند ربا باشد . در ضمن حضرت آیت الله نوری همدانی جریمه. ی دیرکرد را ضمن توافق ضمن عقد پذیرفتند و به جریمه ی جریمه ی دیرکرد اشاره. و آنرا ربا و حرام میدانند كه چنین موردی در نظام بانکی وجود ندارد و اطلاعات غلط به معظم له داده شده است .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۲۹

سلام اگر بخوان اسلامی رفتار کنن طبق فتوای امام خمینی ربای بانکها مانند زنا با محارمه

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۳۰

به هر حال همه چیز دست شماست . مدیریت کنید با اسلام یا بی اسلام بهر حال به نقطه ای رسیدیم که فقط مادیات مهم است .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۳۹

پول نيز همانند ساير کالاها داراي ارزش زماني است. به علت وجود تورم ارزش پول در طي زمان کاهش مي يابد. به عنوان مثال با 1000 تومان امسال به اندازه 90 تومان پارسال ميتوان جنس خريد. بانک واسطه وجوه است و بايد از سپرده گذاران حمايت نمايد. هنگاميکه وام گيرنده اقساط وام خود را به موقع پرداخت نکند بانک با کسري منابع مواجه ميشود و براي تامين اين کسري مجبور ميشود سودهاي بالاتر به سپرده گذاران پيشنهاد کند تا اين کسري منابع تامين شود. چنانچه تاخيري در بازپرداخت اقساط وام صورت نگيرد منابع در دسترس بانک با منابع پيش بيني شده برابر شده لذا نرخ سود در حداقل ممکن تثبيت خواهد شد. افرادي که مخالف جريمه تاخير هستند آيا حاضرند خودشان مبلغي را براي يک ماه به يک فرد قرض دهند و بعد طي چند سال فقط همان مبلغ را دريافت کنند. اگر کسي که به وعده خود عمل نکرده و سر موعد اقساط خود را نپرداخته هيچ فشاري وارد نشود اين باعث ميشود که کليه وام گيرندگان اقساط خود را به موقع پرداخت نکرده و چند سال بعد که ارزش اصل وام به کمتر از نصف تقليل يافته آن را پرداخت کنند.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۷ ۰۹:۰۵

باسلام.دوست عزیز مساله نظر خداوند است واگر کسی نظر خداوند که در بسیاری از آیات قرآن کریم(آیات 275 تا 279 سوره بقره و خیلی از آیات دیگر) بیان شده برایش مهم باشد نه تنها قرض الحسنه میدهد بلکه اگر نیاز شد انفاق هم می کند و کسی هم از انفاقش خبردار نمی شود والحمدلله در جامعه ما هنوز چنین اشخاصی هستند.قطعا برای برگشت پول راه حل های سالم دیگری وجود دارد اما بانک ها که طراحشان نظام سرمایه داری است آسان ترین را در نظر می گیرند. حقیر کارشناس ارشد از دو دانشگاه بین المللی کشور و تولید کننده و کارمند دولت نیز هستم و در یکی از دوره های مجلس شورای اسلامی کاندیدا بودم که چنین نظریه هایی را با طرح های علمی بیان کردم و اصل آنها نزد خودم موجودند. اما این سیستم ربوی بانک ها کمر ما تولید کننده ها را شکسته که هرچه تولید می کنیم بابت سود بانک ها و دلالان از خدا بی خبر می دهیم. بارها راه حل ارایه کرده ام اما کو گوش شنوا.با نظام بانکی با قوه قهریه باید وارد عمل شد تا اقتصاد اسلامی و اللهی را جاری کنند.نظام ربوی اقتصاد هر کشوری را بسوی رکود می برد و مردم را بجای کار و تلاش و رونق شغل و کار وتولید بسوی تنبلی و آماده خوری(سود سپرده) می برد واین خلاف نظر خداوند در اداره جامعه است زیرا می فرماید(لیس للانسان الا ماسعی برای انسان جز به اندازه تلاشش نیست)یعنی شما باید زحمت بکشی و جامعه را بحرکت واداری و نه بسوی مفت خوری و خانه نشینی چون پول مفت فساد می آورد و این را هم خداوند نمی خواهد.متاسفانه همان جوامع غربی وغیر غربی بیان کننده نظریه ربوی خودشان در گذر زمان به این موضوع پی برده اند و در رفع آن دارند می کوشند که کاهش سود بانکی است. دربعضی کشور ها آنرا به صفر رسانده اند(سوییس)ویا کشوری مثل چین که با رونق تولید تمام بازارهای جهانی را دارد بدست می گیرد.من در شگفتم چرا برخورد عملی از ناحیه علما نمی شود.اگر می فرمایید حقوق کارمند بانک و هزینه های آن چطور تامین می شود این هم راه حل دارد که دراین مقال نمی گنجد ولی حقیر برای آن طرح دارم.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۳۹

با سلام خدمت دوستان عزیز و درود به شرف ایت الله نوری همدانی دویتان مسله ربای بانکی خیلی گسترده هست فقط به دیر کرد ختم نمیشه بلکه به خلق پول بددن پشتوانه بانک ها بر میگرده حتی ایت الله جوادی املی بار ها بارها تا تاکید داشتن بر ربوی بودن سیستم مالی کشور ما مرجغی داریم سر درس خارج گریه میکنه که انقدر ما درگیر سیستم مالی شدیم این فقط بین مراجع مطرح نیست استاد تمام دانشکده دانشگاه تهران با درجه پروفسورای اقتصاد اقای حسن سبحانی سال ۹۳گفتن ما اصلا بانکداری بدون ربا نداریم با یه سرچ ساده میتونید مواضع مراجع و اقتصاد دان های سراسر دنیای در مورد ربا ببینید مسله نا شده بخشیدن شاه نبخشیدن شاه قلی مدرسید اقتصاد جهانی و داخلی کشور ما بار ها گفتن ربا کل سیستم بانکی رو فرا گرفته اما کارمندان بانک قبول نمیکنن روایات متعدد داریم یکیش الخصال ترجمه فهری جلد ۲ صفحه ۷۰۵ میشه اشاره کرد که به صراحت گفته شده ربا بدتر از ۷۰ بار زنا با محارم در خانه خداست ایات متعدد در قران که ربا را به جنگ با خدا تشبیه کردن کافیه فقط سرچ کنن دوستان سال هاست اکثریت مراجع موضع گیری کردن ربا فقط بخاطر دیر کزد نیست اصل سیستم مالی یعنی خلق پول بانک مرکزی که از هیچ ارزش میسازه و باعت تورم و هزار یه مشکل دیگه میشه مشکله ایالات متحده امریکا بیشتر از ۲۰ ترلیون دلار بدهی داره مایک ملونی اقتصاد دان میگه تورم امریکا بالای ۴۰۰ درصد هستش اما چون پولش مبنای پول جهانیه این بین کشور های مصرف کننده دلار پخش میشه این یعنی ربا اینکه بزرگانی ۳۰ سال پیش میگفتن پول نباید کار کنه معیار باید تلاش باشه یه حرف حکیمانس که برای تعالیه یک جامعه لازمه من برای تک تک حرف هام سند دارم تاریخ کتاب شخص خبر گزاری هرچیزی که بخواید سال هاست رو این مسله کار میکنم اگر بدونید این سیتم مالی چه بلایی سر جامعه میاره کافیه مطالبی گه گفتم سرچ کنید تو گوگل تا با سند محکم تر ارایه بشه براتون از مسولین سایت ایسنا خواهش میکنم برای عموم نمایش بدن تا مردم اگاه بشن

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۲۹

دوست عزیز رباخوری فقط شامل بانکها نمیشه شماهم رباخوری که وام و سود میگیری پس خودتو زیاد پاک ندون

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۴۰

تازه الانم اکثر بانک‌ها میری وام بگیری بخشیش رو با وجود اینکه بانک مرکزی گفته غیرقانونیه بلوکه میکنن. مثلا 50 تومن میخوای بگیری 43 تومن میدن و 7 تومن رو بلوکه میکنن.. تازه این در صورتیه که سفته و ضامن و کسر از حقوق و هزار تا دنبک و دستک دیگه دارن

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۴۳

با سلام امام صادق علیه السلام: حلال محمد حلال ابدا الی یوم القیامة و حرامه حرام ابدا الی یوم القیامة

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۴۶

باسلام حاج آقا فرمایشاتون متین.ولی من یک خانمی باز نشسته با 10 سال سابقه با اندک حقوقی که 300 هزارتومن هست چطور زندگیمو بگذرونم وپس اندازی اندکی که دارم بانک سپردم تا کمک هزینه هم باشه چکار باید کنم بااین پول اندک در مقابل کسانی که میلیاردی سرمایه گذاری میکنند بچشم نمیاد ؛چکاری باید انجام بدم.که سود این پول حرام نشه ،درحالیکه با این اقتصادبدی که داریم به هیچکس هم نمیشه اعتماد داشت.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۰:۵۴

به نظر من در مورد فتواهای حکومتی نظر ولی فقیه نظر اخر و یا در واقع همان فصل الخطاب است پس بهتر در حکومت اسلامی مراجع نظرشان را با نظر ولی فقیه هماهنگ کنند

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۰۷

برادر من که مسلمان نیستم شماکه هستید این را برای من روشن کنیدبرای خرید خانه ودیافت وام به بانک مسکن مراجه کردم برای در یافت 70 میلیون تومان اول که گفتن باید 12 میلیون تومان اوراق بخری و به بانک بدهی بعد 70 میلون تومان را با کار مزد 17 درصدباید پس بدهی که می شود دو برابر وام در یافت شده تازه منهای 12 میلیون اول داده شده که نمی دانم کجا می رود حالا شما بگو این کجاش مسلمونیه حالا هی بگوئی ربا هست تو از این پولهایی که بانکها از مردم میگیرندو برای کارمندان خودشان هزینه می کنند به راحتی بگذرید

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۱۱

به عنوان یک کارشناس ذکر چند نکته ضروریست - در دولت اسلامی که اطاعت از قانون به فرموده حضرت امام ره واجب است و این قوانین جدیدا وضع نشده است بلکه از زمان امام نیز بوده است - شورای فقها در بانک مرکزی بر شرعی بودن قوانین نظارت دارند - اگر مشکلی در قوانین بانکی از نظر شرعی وجود دارد باید قاونا اقدام و حل شود در غیر اینصورت فتوی علما نیز اغتشاش و تشویش نتیجه ای ندارد یکی از علما در جلسه ای میفرمود برخی خانمها تلفن زده اند و گفته اند شوهرانشان که کارمند بانک هستند سرکار نمی روند یا خیلی پولهایشان را از بانک خارج کرده اند - اگر چنین باشد تمام پولهای دولت و خزانه که مخلوت به ربا هست حرام است پولهایی که حقوق کارمندان است پولهایی که جهت ایمه جمعه و ستادهای نماز و دفاتر حوزه براستناد قانون بودجه داده میشود همه حرام است واما دونکته پشت صحنه -- این امر موجب عدم پرداخت سود و جریمه دیر کرد وام های نجومی شده که بیش از 8 سال است گرفته و هیچ پرداختی نداشته اند شده است حال که فشار باز پرداخت اماده با دست به دامن علما میخواهند فقط اصل پول را شاید بدهند ==== ارش واقعی پول چه در مقایسه با ارز یا طلا و یا کالا در زمان اخذ وام نیز حاکی از این است که این سود تفاوت نرخ ارزش واقعی ان وام هم شاید کمتر باشد لذا در این گونه موارد که قضیه حکومتی است به نظر می رسد باید غلما ارجاع به قوانین بدهند

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۲۴

سلام. همه مراجع باید نسبت به این موضوع موضع محکم و جدی اتخاذ کنند و تا به نتیجه رسیدن پیگیری نمایند.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۳:۳۷

هر کسی بهتر میدونه با 1000 تومن سال 89 چقدر می تونست خرید کنه، و با 1000 تومن سال 95 چقدر. علم اقتصاد، یک مبحثی دارد به نام " پشتوانه پول ملی". وقتی پشتوانه های پول ملّی قابل تضعیف یا تقویت هست، بالطبع رقم اسمی پول در هر سال هم متغییر خواهد بود. اصلا با عدالت و منطق علم اقتصاد مطابق نیست که بگوییم 1000 تومن سال 89 با 1000 تومن سال 95 برابر هست. کمی علمی به قضایا نگاه کنیم. باب اجتهاد پویای شیعی هم راه را برای فقها باز کرده است. مرحوم امام خمینی (ره) و مقام معظم معظم رهبری این سیستم بانکی را تلویحاً و تصریحاً مورد تائید قرار داده اند.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۳:۴۴

به نظر من بانکها فقط برای خودشان کسب درامد می کنند نه مردم.ساختمانهای شیک ولوکس بانکها درشهر کرما نشاه که رتبه 1بیکاری داره ومن ساکنش هستم گواه این مدعاست.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۴:۲۵

با سلام: احتراما به استحضار می رساند یکی از بانک ها که خودم در ان سپرده دارم و 18/ سود دریافت میکنم وامی با سپرده خودم،به بنده داده بر مبنای سود 18/ درصد اما چند روز بعد از دریافت وام حساب کردم متوجه شدم 18 کلامی بوده برا گمراه کردن مشتری ودر اصل سود وام بالای 23/ درصد می باشد به بانک مراجعه کرده ونسبت به سود دریافتی اعتراض کردم رییس شعبه سیستم رو بهم نشان داد که بالای سیستم درقسمت وام فوق 18/ درصد ثبت شده بود ونهایت بنده اعلام کردم که خواهان تسویه وام هستم، رییس شعبه اعلام کرد اشکالی نداره اما می بایسست. سود کل مبلغ وام وام تا امروز و10/ سود زمان باقیمانده را پرداخت نمایید. ضمنا متذکر شوم که اصل وام وسوده آنرا در حسابم مسدود نموده انداین است قانون بانکداری اسلامی، حال تصمیم دارم از طریق بانک مرکزی پیگیری نمایم

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۲۰:۲۸

فقط وام ضروری نیست عیدی ما 700 و عیدی اونا حداقل 14 میلیون هر سال وام 60 میلیون تومانی ضروری که مال ما که کارمند هستم 1 میلیونه حقوق که گفتن نداره بنده فوق لیسانس شیمی دارم با 12 سال سابقه حقوقم 2 میلیونه اما اونا ماهی کل دریافتی سون با اسامی مختلف حداقل 20 میلیونه عید به اسمهای مختلف پول میگیرن وام های کلان خانه و ماشین بماند در ضمن دو سال بعد از بازنشستکی تمام بدهیشان که ممکن است تا 500 میلیون هم باشد بخشیده خواهد شد قوانینشان اجازه نمیدهد بیش از 500 بگیرند!!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۴:۳۳

این مورد را من بعنوان وام گیرنده ازبانک ... اعلام کنم با استنادبه مدارکی که دردست دارم وامی به مبلغ ۵میلیون دریافت کردم علاوه بردریافت سود آن ماه به ماه بصورت پلکانی قسط آن را افزایش وازبنده دریافت میکنندو من نتوانستم بفهمم که این دیگر چه نوع وامی است شما اگرمیدانید بنده رو هم آگاه سازید،مواردی که درنظرات مردم بازگو نموده اند کاملا صحیح است مثلا وام ضروری بنده(بازنشسته فولاد)۵۰۰/۰۰۰ تومان است درحالیکه کارکنان بانک ۶۰میلیون وام ضروری دریافت می کنندو بسیاری ازاین موارد!!!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۰۸

خداوند سبحان در هفت آيه در قرآن ربا را محكوم كرده است .هفت نشانه فراواني و محاربه با خدا بد ترين تهديد خداوند است.اما چرا؟ از لحاظ علم مديريت مالي زماني كه نرخ بهره بانكي بالا مي رود دو اتفاق بزرگ مي افتد : اول آنكه رقبت به سرمايه گذاري بشدت كاهش پيدا مي كند و اين امر مسبب افت تمام شاخص هاي كلان اقتصادي همچون اشتغال ،پس انداز ،رفاه، توليد ناخالص داخلي و افزايش تورم بواسطه افزايش هزينه هاي تامين مالي و كاهش قدرت خريد مردم و در نتيجه ركود مي شود. بهره بانكي يك شمشير دو لبه است كه هم سرمايه گذاري( مادر اقتصاد)را فلج مي كند و هم توليد را. دوم آنكه توليد صرفه اقتصادي خود را از دست مي دهد و سرمايه گذاري در سپرده هاي بانكي جذابتر از ادامه توليد مي گردد. همچنين قدرت رقابت از توليد كنندگان داخلي سلب مي شود. اي كاش اين نوع از بانكداري حداقل نام اسلامي نداشت.چون در كشورهاي حتي ليبراليستي هم اين نرخ سودها هرگز رواج نداشته و نداردو باعث فروپاشي اقتصادي مي گردد. به دليل تاثيرات عميق و بنيادين بر تمام بخشهاي اقتصادي قرآن تاكيدات قاطع بر پرهيز از ربا دارد.اولين جايي هم كه آسيب مي بيند خود بانك است. تغيير نام ربا هم به سود مشاركت و امثالهم مثل اينست كه نام بيماري سرطان را بگذاريم سرماخوردگي .ذره ايي از آلام آن كاسته نخواهد شد.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۲۵

۱ اکثریت مردم ایران اگر به نفعشون باشه هم ربا میدن هم میگیرن کسانی هم که دارن اعتراض میکنن برا اینه که به نفعشون نیست وگرنه کسی اجباری نداره که نزول بده یا بگیره ۲ دفاتر همه مراجع تو بانکها حساب دارن اگه معتقدن نزوله باید ببندن ۳ مگه قانون کشور رو بانکها نوشتن یا وظیفه بانکه که اجتهاد کنه و قانون اسلامی بنویسه یا وظیفه مراجع و مجلس؟! بانکها فقط مجری قوانین هستند لطفا اینقدر بانک بانک نکنید! ۴ همه ارگانها برای کارمندانشون تسهیلات متنوعی قایلند بانک هم مستثنی نیست وقتی همه تسهیلات ارگانها رو قطع کردید مال بانکها رو هم قطع کنید دوستانی که اظهار نظر میکنند بروند وضعیت پرداختی تمام زیرمجموعه دولت را با هم مقایسه کنند اگر بانکیها بیشتر برده اند دولت پس بگیرد ۵ الان حکومت کشور اسلامی است زمان طاغوت نیست که ... بجای اینجور بحثها که تیشه به ریشه اقتصاد بیمار ایران میزنه مراجع و دولتمردان بنشینند قوانین اسلامی وضع کنند ببینید کسی تخلف میکنه؟! ۶ با حساب شما همه مردم ایران نزول خورند چون هیچکس نیست که وام یا سود بانکی نگرفته باشد تکلیف این چهل سال حرام خوری مردم چه میشود؟! گناهش با کیست؟!

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۴۱

بسمه تعالی بانکهای ما نه در مالکیت آمریکا و اسرائیل هستند نه خودمختار و ... ، مال این کشورند، ایجاد شده و مجری قوانین همین کشورند،چرا آقایان فقط حرف می زنند خب قوانین جدید و درست وضع کنن و ایرادات را اصلاح کنند این کار هم از اختیار دولت،مجلس و کلاً نظام هست ولاغیر، بانکها هم سمعاً و طاعتا، اصلا، مگه می تونن مخالفت کنن!؟

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۶:۲۷

تا کی نظر بدیم و بگیم آقا عمل کنید.همش حرف حرف حرف نظر.خسته شدیم بخدا از این بانکهای حرام خوار.جنایتی که بانکها به سر مردم دادن داعش نداد.خدایا این بانکها رو تو آتش جنایتشون خاکستر کن.بیچاره کردن مردم رو.دلم میخواد یه کمپین راه بندازم تا ملت ساده ما بجای پول بگذارن تو بانکها بزنن به زخم کار.😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۶:۴۵

سلام حاج آقا حرف دل مردم رو زده و حکم شرع رو باید پذیرفت ولی باید فکر کرد چرا بعضی ، از این نوع فتواها در رنج وعذاب هستند.شما یک موجودی میگیری ۱۲۵ تومان کم میکنه اگر فقط روزاته ده میلیون نفر از جمعیت کل کشور موجودی بگیرند. ۱۲۵×۱۰۰۰۰۰۰۰= ۱۲۵۰۰۰۰۰۰۰ تومان یک میلیارد ودویست وپنجاه میلیون تومان در روز اگر رقم ضرب در تعداد روزهای سال بشه رقم بسیار وحشتناکی میشه که فقط از یک کار باتک درآمد حاصل میشه چرا مردم هر روز فقیرتر نشن؟ واقعا یک دلسوزی مثل آیت اله نوری وقتی از احکام دفاع میکنه چرا بعضی نمیشنوند. یا موضع میگیرند، باید فکر کرد. خدمات مناسب نباشه هزار تا بانک هم با اسم های مختلف ایجاد کنید برای درآمد بیشتر خوب مشگلات با تاسیس بانک های جدید بیشتر وگسترده تر میشه سیستم بانکداری ما نیاز به بازنگری کلی و مدون داره اما شخصی که میخواهد این بازنگری رو انجام بده نباید شم بازرگانی داشته باشه بلکه بانک به عنوان امین مردم باید در جهت ارایه خدمات و جذب پول(نه در آمد) نگاه کنند.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۸:۲۵

پس ربا همون سود هست

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۸:۲۵

پس ربا همون سود هست

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۸:۲۹

در دین اسلام سود حاصله از قرض دادن یا همون قرض الحسنه حرام است.با این وجود حاج اقا میفرماید:اگر در مقابل یک قرض پول بیشتری گرفته شود ربا و حرام است..به تجربه و نظر بنده ضمن حرام و ربا بودن وامهای بانکها،پول دریافتی هیچ برکتی نداشته و انسان را برده بانکها میکند.با سپاس

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۱۹:۱۱

زندگی مردم نابود کردن بانکها

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۲۰:۴۰

با سلام و احترام خدمت مردم عزیز هدف بنده از گذاشتن این کامنت روشنگری است نه دفاع از سیستم بانکی چقدر خوب است که دوستان بزرگوار هر انتقادی که می کنند حتما یک راه حل هم ارائه کنند .تا الان شده در بانک سپرده گذاری کرده باشید ؟بله .شما کاری ندارید که بانک می خواهد از کجا پول تهیه کنه حتما سر همون روز سود خودتون را طلب میکنید .در سمت مقابل بانک که تسهیلات اعطا می کند آیا نباید سر وقت قسطش را باز پس بگیرد ؟و اگر تمام تسهیلات گیرندگان اقساط خود را سر وقت پرداخت نکنند چه اتفاقی می افتد ؟؟؟؟به نظر شما برای جلو گیری از این اتفاق نباید جریمه باز دارنده ی اعمال شود (منظورم جریمه روی جریمه نیست جریمه به اصل قسط تسهیلات )به عنوان مثال اگر قسط 500 هزار تومانی شما 40 روز تاخیر داشت طبق فرمول زیر محاسبه می شود. 500*40روز *18درصد نرخ وام +6درصد جریمه دیر کرد(18+6=24درصد ) تقسیم بر 36500 تعداد کل روز ها به نظر شما اگر این 6درصد نرخ جریمه نباشد تسهیلات گیرندگان در سر وقت اقساط خود را پرداخت میکنند ؟؟؟

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۲۲:۰۹

ایشان از اقتصاد چه می دانند؟

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۵ ۲۲:۱۶

من سه سال پیش ۲۰میلیون وام گرفتم از بانکی که ادعای شرع مقدس رو داره ولی به علت مشکلات اقتصادی هرماه اقساطم عقب افتاده الان بعد از گدشت سه سال باوجود پرداخت ۲۰میلیون تومان هنوز۱۹میلیون تومان ازمن طلب میکنن واقعا دارم عذاب میکشم‌ از این همه بی عدالتی...

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۶ ۰۲:۴۸

سلام فقط بانک ها ربا میگیرند..؟ بیایید از اسناد بیمه‌های تامین اجتماعی براتون نشان بدم!!! صد رحمت به نزول خورا ...

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۲۷ ۱۰:۲۴

این بیماری اقتصادی که فقط مختص بانکها نیست.!! درپرداخت بیمه تامین اجتماعی پیمانکاران حتی درشرایطی که کارگری بکارگیری نشده باید حق بیمه پرداخت شود وتازه اگرندهیم که در برخی قراردادهای زیان ده نداریم که بدهیم تازه جریمه می کنند واگر ندهیم اصل وجریمه خود ماهیانه نیز جریمه دارد. همین موضوع راجب به مالیات بر درآمد،ارزش افزوده و مالیات برحقوق و مالیات تکلیفی نیز صادق است. یعنی برای یک قرارداد ۴ نوع مالیات!؟ خوب اگر داشتیم که اصل پول را می دادیم مسلمان

avatar
۱۳۹۵-۱۲-۰۵ ۰۹:۱۸

قاعدتا قوه قضائیه باید جلو ربا را بگیرد . شما نگاه کنید از دو سال قبل تا کنون هزینه دادرسی چندین برابر شده است یعنی قوه قضائیه هزینه دادرسی را چند برابر کرده است تمام مراجع و مجتهدان میگویند هزینه دادرسی حرام است اما در برابر این کار سکوت کرده اند اگر وظیفه مراجع تقلید حفاظت از احکام اسلام است چرا این حکم اسلام یعنی حرمت هزینه دادرسی را نادید میگیرند بعد قوه قضائیه میخواهد با ربا مبارزه کند ؟!

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۱۸ ۱۷:۵۸

چرا زمان دولت احمدی نژاد که قبمتها سه برابر شد کسی اعتراض نکرد حتب تاییدش کردن حالا که دولت یازدهم جلوی تورم را گرفته هیچ حمایتی نمی کنین

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۰۴ ۲۲:۵۲

بانکیهای نزول خوار به جهنم میروند جهنم دنیا وآخرت برای مدیران وکارمندان بانکیها آماده هست وقاضیها ووکیلان بانکی وهمه افراد تایید کننده عمل زشت وپلید بانکیها به جهنم خواهند رفت چون حق الناس بر گردنشان هست وطبق دستور قرآن کریم دشمن خدا وپیغمبر هستند

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۵ ۱۲:۲۳

هر حرامی را که از جامعه پاک نمائیم و زندگی مردم را از آن رها و نجات دهیم ( مثل همین جریمه دیرکرد ) گام بلندی را به سوی خوشبختی جمعی برداشته ایم...