• یکشنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95120100142
  • خبرنگار : 71365

انتشار چهار کتاب تازه در حوزه علم

انتشار چهار کتاب تازه در حوزه علم

کتاب‌های «راز آفرینش جهان هستی»، «چی میشه اگه؟»، «اهمیت زمان» و «باورنکردنی، ساده؛ ساده، بارونکردنی» منتشر شدند.

به گزارش ایسنا، کتاب «راز آفرینش جهان هستی» (چهارده میلیارد سال تکامل کیهانی) نوشته نیل تایسن و دانلد گلداسمیت با ترجمه جمیل آریایی در ۲۵۰ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان در انتشارات مازیار منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «جهان هستی چگونه به وجود آمد؟ حیات چیست؟ آیا حیات برون منظومه‌ای هوشمندی نیز هست؟... پاسخ درست این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر که ذهن آدمی را از بدو تولد به چالش می‌کشند، تنها از راه علم و نوعی خیال‌پردازی هوشمندانه که در ذات علم نهفته است ممکن می‌شود. این کتاب می‌کوشد تا داستان شگفتی‌های ناگفته را بازگو کند، آن هم به روش علمی و بهره‌گیری از دانش‌های گوناگون بشری به زبانی که عامه مردم آن را درک کنند. هر چند درک مبانی و سازوکارهای رشته‌های مختلف علم خود تخصص می‌خواهد، نویسندگان این کتاب به طرزی اعجازبرانگیز و باورنکردنی دستاوردهای علوم کیهانی را، گاهی با بذله‌گویی و گاهی هم با آوردن قطعاتی از ادبیات جهان، خواندنی و دلچسب کرده‌اند.

در این کتاب از منشأ جهان هستی و طبیعت آن - از پادماده، ماده تاریک و انرژی تاریک، تا امکان وجود جهان‌های چند؛ چگونگی سازماندهی جهان هستی؛ منشأ ستارگان؛ نگرشی نوین به جدول تناوبی عناصر؛ منشأ سیارات، از جمله بحث‌ گیرایی درباره امکان حیات در سیارات برون منظومه‌ شمسی؛ و منشأ خود حیات سخن رفته است.»

«چی میشه اگه؟» (پاسخ‌های علمی جدی به سوالات فرضی نامعقول) نوشته رندل مانرو با ترجمه محمدعلی جعفری نام دیگر کتاب منتشرشده در نشر یادشده است که در ۳۱۲ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۹ هزار تومان به چاپ رسیده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «اگر زمین و تمام اجسام زمینی ناگهان از چرخیدن بازایستند، اما جو زمین با سرعت سابق به حرکت خود ادامه دهد چه می‌شود؟

اگر تمام انسان‌ها هم‌زمان یک لیزر نشانگر به سمت ماه بگیرند، آیا رنگ ماه تغییر می‌کند؟

اگر تمام انسان‌های کره زمین تا حد ممکن نزدیک هم ایستاده و با هم بپرند و هم‌زمان با هم به زمین برسند چه می‌شود؟

اگر بتوانم با چاپگرم پول چاپ کنم، آیا تأثیرش بر جهان زیاد خواهد بود؟

اگر یک سیارک بسیار کوچک اما پُرجرم باشد، آیا می‌توانید مثل شازده کوچولو در آن زندگی کنید؟

استیک را از چه ارتفاعی رها کنیم تا هنگام برخورد با زمین پخته شده باشد؟

چه موقع (در صورت امکان) خورشید سرانجام در امپراتوری بریتانیا غروب خواهد کرد؟

تاکنون دورترین انسان‌ها از هر شخص زنده دیگر چه کسانی بوده‌اند؟ آیا آن‌ها تنها بودند؟

اگر باران سیل‌آسا تمام قطرات خود را به شکل یک قطره عظیم رها کند چه می‌شود؟

اگر تمام شرکت‌کنندگان آزمون کنکور تمام سوالات چندگزینه‌ای را با حدس و گمان جواب بدهند چه می‌شود؟ چند امتیاز کامل خواهیم داشت؟

این پرسش‌ها نمونه ده‌ها پرسش دیگر است که در این کتاب به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. رندل مانرو در وبگاه معروف xkcd قصه‌های مصور خود را با تصویر ساده خط‌سان ارائه می‌دهد و به قول خودش این کتاب مجموعه‌ این جواب‌ها به پرسش‌های فرضی است که کاربران مختلف از سراسر دنیا ارسال می‌کنند. پرسش‌هایی که در نگاه اول عجیب به نظر می‌آیند و ظاهرا جوابی برای آن‌ها وجود ندارد.»

«اهمیت زمان» (میراث زمین‌شناسی برای اندیشه علمی) نوشته مایکل لدرا و به ترجمه محمدرضا اسمعیل بیگ دیگر کتاب تازه منتشرشده در انتشارات مازیار است که در ۲۸۰ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۹ هزار تومان به چاپ رسیده است.

نوشته پشت جلد کتاب: «توسعه علم زمین‌شناسی تاریخچه‌ای طولانی و جذاب دارد. همانند بسیاری دیگر از شاخه‌های علم، شخصیت و انگیزه‌های بازیگران اصلی آن (که همیشه هم شرافتمندانه نبوده)، تأثیر شگرفی بر مسیر تحقیق و همچنین سرعت ایجاد و گسترش ایده‌های جدید داشته است.

اهمیت زمان، نگاهی بسیار ارزشمند به پیشینه بعضی از مفاهیم کلیدی دارد که امروزه در علوم زمین از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این کتاب زمینه تاریخی گسترش این ایده‌ها را بیان می‌کند، سهم هر دانشمند و متفکر را به تنهایی بازگو می‌کند و نشان می‌دهد که چنین ایده‌هایی چگونه به شکل دادن دیدگاه‌ ما از علم و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، کمک می‌کند.

این کتاب برای هر فرد علاقه‌مند به زمین‌شناسی و تاریخ علم نوشته شده است، به ویژه برای دانشجویان و دانش‌آموزانی مفید است که برای نخستین بار مطالعه علوم زمین را آغاز می‌کنند.

مایک لدرا پیش از اخذ مدرک از کینگز کالج دانشگاه لندن به عنوان نقشه‌نگار فعالیت می‌کرد و دارای مدرک دکترا از یونیورسیتی کالج دانشگاه لندن است. در ۱۹۹۳ به عنوان دانشیار در زمین‌شناسی مهندسی و زمین‌شناسی زیست‌محیطی دانشگاه ساندرلند انتخاب شد. او هم‌اکنون به ارائه مشاوره تخصصی تحصیلی در forefront teaching resources مشغول است.»

«باورنکردنی، ساده؛ ساده، بارونکردنی» (فیزیک در زندگی روزمره) نوشته ورنر گروبر با ترجمه عبدالرضا خزانه‌داری و مرتضی خزانه‌داری در ۲۴۸ صفحه، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان در نشر یادشده منتشر شده است.

در پشت جلد  این کتاب می‌خوانیم: «چه چیز اجزای جهان را در کنار هم نگه می‌دارد؟ چگونه یک فکر ایجاد می‌شود؟ آیا دروازه‌بان هنگام ضربه پنالتی بختی برای مهار آن دارد؟ چگونه می‌توان یک موشک کاغذی بی‌نقص ساخت؟ به هنگام «نوازش کردن» چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ رقابت گولاش‌ها بر سر چیست؟ سوسیس قربانی چیست؟ چگونه می‌توانید خودتان یک بمب را خنثی کنید؟ چه باید کرد اگر فرازمینی‌ها در باغچه‌ منزلتان فرود بیایند؟

برای ورنر گروبر، فیزیک از آن جایی آغاز می‌شود که برای سایرین پایان می‌یابد. برای این که بتوانید فیزیک را با گوشت و پوست خودتان احساس کنید، نیازی نیست که یک تیغ ریش‌تراشی را قورت بدهید و یا در یک دوره آموزش زنده ماندن در کویر ثبت نام کنید. شما پیوسته با آن سروکار دارید: هنگامی که شیر قهوه‌تان را هم می‌زنید از خود می‌پرسید که چرا روی آن را کف شیر می‌پوشاند یا وقتی که با دیدن ریخت و پاش در آپارتمانتان به نظریه آشوب فکر می‌کنید و یا پس از دیدن فیلمی هیجان‌انگیز که ذهن شما را درگیر این موضوع می‌کند که هنگام سقوط هواپیما باید چگونه رفتار کنید تا در سقوط از ارتفاع ۶۰۰۰ متری و بدون چتر نجات، زنده بمانید. همه این‌ها فیزیک است!

در این کتاب، جهان به شیوه‌ای نو توضیح داده می‌شود و با پدیده‌های شگفت‌انگیز زندگی روزمره و رخدادهایی در شرایط بحرانی روبه‌رو خواهید شد، به سفرهای اکتشافی در دنیای فیزیک خواهیم رفت و پندهایی کاربردی برای زندگی روزانه ارائه خواهیم داد و به این ترتیب برخی از معماهای گیج‌کننده علوم طبیعی حل خواهد شد. نکته‌هایی هیجان‌انگیز، جذاب و به هر حال مفید که با کمک آن‌ها و در یک چشم بر هم زدن، مبانی فیزیک به گونه‌ای ژرف شرح داده خواهد شد.»

انتهای پیام

 این چهار کتاب از سوی انتشارات مازیار  منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha