• سه‌شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95122415851
  • منبع : نمایندگی البرز

معاون عمرانی استاندار البرز در ایسنا مطرح کرد

تصمیم معاون اول رئیس جمهور متروی کرج را از بحران خارج می‌کند

تصمیم معاون اول رئیس جمهور متروی کرج را از بحران خارج می‌کند

ایسنا/همدان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز با حضور در دفتر ایسنا گفت: منتظر تصمیم معاون اول رئیس جمهور برای نجات و خروج پروژه متروی کرج از بحران هستیم به طوریکه در صورت حل مشکل پروژه ظرف 18 ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت قطار شهری کرج بیان کرد: از 11 سال گذشته تا کنون فاز نخست قطار شهری کرج به طول 15  کیلومتر تنها 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی یکی از دلایلی پیشرفت کم پروژه را شرایط قیمتی پیمان اعلام کرد و افزود: در این پیمان قرار بوده پیمانکار نسبت به تأمین منابع مالی از طریق فاینانس اقدام کند اما به دلایلی که بخشی از مربوط به تحریم‌ها بود، نتوانست این کار را انجام دهد.

ارتقایی با بیان اینکه پس از خروج فاینانس از پیمان، موضوع تعدیل پروژه با ثبات قیمت مطرح می‌شود، ادامه داد: در آخرین باری که پرونده به شورای عالی فنی رفت، موافقت شد قیمت براساس تعدیل باشد اما دو شرط درنظر گرفته شد که یکی از آن شروط اطمینان‌دهی پیمانکار نسبت به زمان‌بندی اجرای پروژه بود که باز هم موضوع جمع‌بندی نشد.

وی اضافه کرد: در این وضعیت با توجه به اینکه شرکت سابیر مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سه ماه پیش در جلسه‌ای که با وزیر کار داشتیم ضرورت راه‌اندازی قطار شهری در کرج را مطرح کرد که از وی درخواست کردیم این موضوع را تعیین تکلیف کند.

ارتقایی با بیان اینکه حتی یک روز تأخیر در افتتاح قطار شهری کرج نیز جایز نیست، عنوان کرد: وزیر کار در آن جلسه اعلام کرد هر تصمیمی از جانب استاندار البرز در این زمینه گرفته شود را می‌پذیرد بنابراین استان در شورای فنی پیشنهاد داد با توجه به حجم عظیم پروژه پیمانکار با یک آورده 300 میلیارد تومانی پروژه را مجددا فعال کند تا پس از آن در قیمت تجدیدنظر صورت گیرد و کار ادامه یابد اما متأسفانه پاسخی دریافت نشد. در نهایت استاندار با ارسال نامه به معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا نسبت به تعیین تکلیف پروژه قطار شهری کرج اعلام‌نظر کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت سابیر در گذشته از توانایی بالایی در انجام پروژه‌ها برخوردار بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه این شرکت امروز توان لازم برای اجرای این پروژه را ندارد به طوریکه این شرکت حتی نسبت به درخواست ما برای رفع خطر از نقاط حادثه‌خیز که به اعتباری بین 6 تا 10 میلیارد نیاز دارد، نیز بی‌اعتنا است.

وی افزود: در هر حال منتظر تصمیم معاون اول رئیس جمهور برای نجات و خروج این پروژه از بحران هستیم که پیمانکار جایگزین و یا پیمانکار جدیدی انتخاب شود چرا که مشکل اصلی پروژه مسائل مالی نیست. در صورت آغاز کار توسط پیمانکار جدید، مترو کرج ظرف 18 ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود.

گره ترافیک البرز باز می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنانش در توضیح دستاوردهای سفر رئیس جمهور و اینکه سفر ایشان به البرز چه مشکلاتی از استان را رفع خواهد کرد، گفت: در این سفر در مجموع 995 میلیارد تومان اعتبار عمرانی به استان اختصاص داده شد که قرار است 312 میلیارد تومان آن تا پایان امسال و 683 میلیارد تومان آن در سال 96 تخصیص یابد.

ارتقایی با بیان اینکه تا کنون 30 درصد از مجموع 312 میلیارد تومان اختصاصی در سال 95 جذب شده اما در هر حال دستگاه‌ها منتظر نمانده‌ و کارهای خود را شروع کرده‌اند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در این سفر برای پروژه ادامه همت که یکی از پروژه‌های مهم استان به شمار می‌رود، 70 میلیارد تومان اختصاص داده شد که 30 میلیارد تومان برای امسال و 40 میلیارد تومان برای سال آینده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه بیشترین اعتبار اختصاص داده شده در سفر رئیس جمهور به بخش حمل و نقل است، افزود: در مجموع 428 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است.

وی به مهمترین پروژه‌های این بخش اشاره و اعلام کرد: علاوه بر ادامه همت، پروژه کمربند شمالی به طول 17.5 کیلومتر با 18 درصد پیشرفت فیزیکی و کمربند جنوبی که از شهدای دولت تا انبار نفت به طول 4.6 کیلومتر امتداد دارد و بعد از عید عملیات آن آغاز می‌شود از جمله پروژه‌های مهم ترافیکی استان است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در بخش حمل و نقل ریلی نیز ادامه قطار بین شهری تهران به کرج و از کرج به هشتگرد را داریم که با تمام قوا در حال انجام است.

معاون استاندار البرز به ظرفیت پایین آزادراه تهران کرج و کرج به قزوین اشاره و خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها می‌تواند گره ترافیکی استان البرز را باز کند.

تحول در بهداشت و درمان البرز

این مقام مسئول اولویت دوم سفر رئیس جمهور به البرز را بخش بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: برای افزایش تخت‌های بیمارستانی و زیرساخت‌های بهداشتی استان نیز در این سفر اعتبارات خوبی درنظر گرفته شد که می‌تواند تحولی در این بخش ایجاد کند.

وی یکی دیگر از اولویت‌ها را بخش آب و فاضلاب عنوان کرد و با بیان اینکه توسعه تصفیه خانه کنونی کرج تا اوایل تابستان 96 انجام خواهد شد،  افزود: فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب کرج نیز تا پایان سال 96 به بهره برداری  می‌رسد.

ارتقایی در مورد تصفیه خانه هشتگرد نیز اعلام کرد: بخش ضربتی این تصفیه خانه تا تیرماه سال آینده افتتاح می‌شود تا هشتگرد از سهمیه آب اختصاص یافته از سد طالقان بهره‌مند شود.

معاون استاندار البرز از توجه به عمران شهری و روستایی به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های سفر رئیس جمهور دانست و اضافه کرد: در این سفر به توسعه کشاورزی، مباحث فرهنگی، مسائل زیست محیطی و موضوعات ورزشی نیز توجه ویژه‌ای شد و اعتباراتی به آنها تخصیص یافت.

با تصمیم جدید دولت، محدودیتی برای تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر وجود ندارد

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به توضیح وضعیت مسکن مهر استان البرز پرداخت و با اشاره به به وجود 93 هزار واحد مسکن مهر در البرز گفت: در ابتدای دولت 18 هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر این تعداد به 63 هزار واحد رسیده اما تحویل این پروژه مستلزم داشتن خدمات آب، برق و گاز است.

ارتقایی با بیان اینکه به تازگی 10 هزار واحد مسکن مهر در استان به بهره‌برداری رسیده است، افزود: با تصمیم جدید دولت هیچ محدودیت ریالی برای انجام خدمات مربوط به خدمات زیربنایی وجود ندارد.

وی در ادامه از وجود 11 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی در استان خبر داد و گفت: همه این واحدها در هشتگرد است و عمده دلایل این فقدان تقاضا به رکود کلی بازار مسکن و همچنین طولانی شدن روند پروژه و افزایش هزینه‌های آن مربوط می‌شود.

ارتقایی با بیان اینکه دولت برای فروش این واحدها شرط نداشتن مسکن برای خرید این واحدها را حذف کرده است، گفت: تصمیم دیگر این است که اگر شرکت‌های انبوه ساز آمادگی داشته باشند این بخش از مسکن مهر خارج شود و از محل فروش زمین ساختمان‌ها که متعلق به دولت است خدمات روبنایی که شامل آب، برق، گاز و ... می‌شود انجام گیرد.

معاون استاندار البرز در ادامه درباره تصمیم استان البرز برای 80 هکتار از باغ سیب مهرشهر که به دانشگاه علامه تعلق دارد، گفت: قرار است با مسئولان دانشگاه علامه مذاکراتی صورت گیرد تا با اعطای معوض این قسمت نیز به باغ سیب اضافه شود اما در 260 هکتار مربوط به بنیاد مستضعفین که به تازگی ثبت ملی شد، 146 هکتار تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گرفت و بخشی از درختان نیز بازکاری شده است.

حل مشکل حاشیه‌نشینی با همراهی مردم امکان‌پذیر است

ارتقایی در بخش پایان سخنانش درباره برنامه استان برای بهبود وضعیت سکونت‌گاه‌های غیررسمی خاطرنشان کرد: جلسات ستاد بازآفرینی شهری به این بخش مربوط است که در آن موضوع حاشیه‌نشینی با حضور راه و شهرسازی مطرح می‌شود.

وی افزود: در این جلسات وزارت راه و شهرسازی قول‌هایی برای بهبود وضعیت استان در این بخش داده، شهرداری کرج نیز مواردی را برای اصلاح و ساماندهی بخش حاشیه‌ای به ویژه خط چهار حصار در نظر گرفته است.

معاون استاندار البرز عنوان کرد: در کنار همه اینها باید در این موضوع کارهای بیشتری در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام دهیم تا مردم را با خود همراه کنیم تا با کمک گرفتن از خود مردم برای این بخش چاره اندیشید.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha