• چهارشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95122516605
  • منبع : نمایندگی گیلان

تجارت در «آستارا» یک ظرفیت بین المللی

تجارت در «آستارا» یک ظرفیت بین المللی

ایسنا/گیلان رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان این‌که تجارت در آستارا یک ظرفیت بین‌المللی است، گفت: روسای جمهور سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه مجدانه پیگیر اتصال راه‌آهن ایران به باکو هستند.

به گزارش ایسنا، «کیوان محمدی» در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان آستارا، با اشاره به ظرفیت‌های این شهرستان، اظهار کرد: ما باید شهرستان آستارا را نه تنها کشوری بلکه بین‌المللی ببینیم و این ظرفیت در این منطقه وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان افزود: این شهر می‌تواند در حاشیه دریای خزر یکی از مهم‌ترین نقاط جمعیتی باشد و تلاش ما هم این است که ان‌شاءا... این امر محقق شود، اما برای محقق شدن این امر باید همانند رزمندگان اسلام در خط مقدم جبهه با ایثار و گذشت خط شکن بود و مسائل و مشکلات را برطرف کرد.

وی در خصوص نحوه توزیع بودجه گفت: تا پیش از برنامه سوم توسعه سازمان برنامه و بودجه در زمینه بودجه سالانه تصمیم می‌گرفت و ابلاغ می‌کرد و همه دستگاه‌ها به آن عمل می‌کردند، هم‌اکنون مانند گذشته نیست و شما تصمیمات را در همین کمیته برنامه‌ریزی می‌کنید.

این مقام مسئول تصریح کرد: در خصوص پروژه‌های ملی هم چنین امکانی وجود ندارد که سازمان برنامه و بودجه بدون اخذ نظر وزارتخانه مربوطه به تنهایی تصمیم گیری و اولویت بندی کند. برای مثال بگوید که آب آستارا در اولویت نیست.

محمدی درخصوص بودجه استانی گفت: بودجه‌ای که در کشور میان استان‌ها و وزارتخانه‌ها توزیع می‌شود، تقریباً 95 به 5 درصد است، از این‌رو در خصوص 5 درصد استانی شما می‌توانید از ما انتظار داشته باشید که ما آن راعادلانه در میان شهرستان‌ها تقسیم کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در ادامه با بیان این‌که یکی از مشکلات عمده بودجه کشور این است که بودجه هزینه‌ای و عمرانی ما نسبت 80 به 20 دارد، خاطرنشان کرد: تنها 20 درصد صرف امور عمرانی مانند آب، میراث فرهنگی، ارشاد اسلامی و... می شود. ما به‌عنوان سازمان برنامه و بودجه فقط یک سری قواعد خاص یا مسائلی که در شورای برنامه‌ریزی استان تصمیم‌گیری می‌شود را به شما اعلام می‌کنیم و مابقی دست خود شماست که آن را در بهسازی آبشار لاتون یا رسیدن برای آب شرب و حل کردن مشکل فاضلاب و یا سایر بخش‌ها در آستارا هزینه کنید.

وی بر ضرورت گسترش ابعاد فرهنگی تأکید کرد و افزود: هشدار من این است که تبدیل شهر آستارا به  مرکز تجاری در کوتاه مدت خوب است اما در بلند مدت شهر را خالی از روح می‌کند. ما باید ابعاد فرهنگی شهر را تقویت کنیم. این ابعاد به معنای عام فقط از جنبه‌های ملی و مذهبی نمی‌باشد بلکه  جنبه‌های میراثی و گردشگری مانند موزه‌ها شهر را  زنده و سالم نگه خواهد داشت.

محمدی افزود: اگر در این شهر رشد فقط یک بعدی باشد و همه چیز در اختیار اقتصاد قرار بگیرد فاجعه رخ خواهد داد. اگر ما قصد راه‌اندازی راه‌آهن، بندر و منطقه ویژه را داریم، همه اینها  ابعاد اقتصادی دارد، اما همانقدر که برای مسائل دیگر شهر ارزش قائلیم برای فرهنگ و تفکر شهر هم باید ارزش قائل شویم چون آستارا یعنی فرهنگ، و تاکنون همین گونه بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان به بیان ویژگی‌های شهرستان آستارا پرداخت و ادامه داد: آستارا سال‌های سال بالاترین نرخ با سوادی را در این کشور داشته و خیلی از فرهیختگان و دانشمندان و علمای بزرگ از این شهر بودند. ما هیچ مخالفتی با تجاری شدن این منطقه نداریم و اتفاقاً معتقدیم باید شکوفاتر بشود چون امکانات و رفاه و شغل ایجاد می‌کند، اما نباید توسعه و پیشرفت تک بعدی باشد، چون در سال‌های آینده مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: دولت خیلی دوست دارد که بخش خصوصی را فعال‌تر و تقویت کند که در این خصوص باید واگذاری پروژه‌ها را از طریق ماده 27 در سطح کشور اعمال کرد. بسیاری از پروژه‌ها از جمله  استخرها و استادیوم‌های ورزشی و بسیاری از مراکز دیگر می‌تواند در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به مدیران گفت: تقاضای ما این است که مدیران در واگذاری پروژه‌هایی که این قابلیت را دارند حداکثر اهتمام را داشته باشند و در این کار اصلاً تعلل نکنند.

محمدی در خصوص فرهنگ والا و فاخر ایرانی تصریح کرد: فرهنگ ایرانی نشان داده که یک خودپالایی در خود دارد. باید به فرهنگ و مردم خود اعتماد داشته باشیم، چون این فرهنگ، فرهنگی است که به‌راحتی تسلیم هیچ جریانی نشده است. تجدد و غرب نتوانسته به فرهنگ ما نفوذ کند و حتی در جریان حمله مغول و یونانی‌ها و اسکندر نیز فرهنگ ایرانی مورد دستخوش قرار نگرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان به ویژگی‌های طبیعی و گردشگری آستارا اشاره کرد و یادآور شد: باید جاذبه‌های طبیعی خود از جمله آبشار لاتوم و جنگل‌های حیران و میراث فرهنگی و باستان‌شناسی و معماری سنتی خود رسیدگی و آن را تبلیغ کرده و به دیگران از جمله مسئولین و بزرگان استان نشان دهید.

وی از مشکل زباله و فاضلاب سه منطقه سراوان رشت، قرق تالش و استیل آستارا به‌عنوان فاجعه زیست محیطی یاد کرد و گفت: اگر نتوانیم این مشکل را برطرف کنیم فاجعه رخ خواهد داد، از این‌رو شما باید این حساسیت را به شهر و منطقه خود داشته باشید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان این‌که تجارت در آستارا یک ظرفیت بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: روسای جمهور سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه مجدانه پیگیر اتصال راه‌آهن «ایران - باکو» هستند. با راه‌اندازی راه‌آهن «رشت - آستارا» این شهر به یک مرکز بین‌المللی تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: آستارا قدیمی‌ترین مدارس کشور را در خود دارد. با توجه به رویکرد فرهنگی این منطقه و دغدغه فرهنگی باید فرماندار و سایر متولیان امر فرهنگی این شهر مسائل فرهنگی را در اولویت قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha