• شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 96020200532
  • خبرنگار : 71544

یک غلط‌خوانی تعمدی از «بارِ امانت»

یک غلط‌خوانی تعمدی از «بارِ امانت»

سرپرست گروه موسیقی «بارامانت» گفت: «بارامانت» یک غلط‌ خوانی تعمدی از «بارِ امانت» است؛ «بارِ امانت» به گونه دیگری تغییر پیدا کرده و برای من به موزیک و هنر تجسمی تبدیل شده که قصد دارم به مخاطبم ارائه دهم و سعی می‌کنم به بهترین شکل این کار را انجام دهم.

هامد بابایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره نام این گروه، توضیح داد: «بار امانت» در هر دوره‌ای به فراخور زمان، معنای خاصی پیدا کرده است؛ در دوره‌ای، بار امانت به معنی فرایض دینی بود که بر دوش انسان گذاشته شده و انسان مکلف به انجام آن بود. پیش‌تر خیلی‌ها به فراخور زمان، تغییراتی در معنای آن دادند و در دوره‌ای به «معرفت» و «عشق» تعیبرش کردند، مانند حافظ که می‌گوید «آسمان بار امانت نتوانست کشید / قرعه کار به نام من دیوانه زدند».

او ادامه داد: من نماینده هم‌دوره‌ای‌های خودم هستم یا به‌عنوان فردی که در این دوره زندگی می‌کند برای من «بارِ امانت» تبدیل به «بارامانت»ی شده و شاید معنی خودش را از دست داده است، اما همچنان وظیفه خودش را برعهده دارد. در اصل، این یک بازنگری دوباره، احیا کردن و به‌روز کردن این کلمه در دنیای معاصر است.

بابایی اعضای گروه را این‌گونه معرفی کرد، آهنگسازی کل قطعات برعهده من است و گیتار نیز می‌نوازم، امیر خوش‌حرف دیگر گیتاریست گروه است. نوازندگان دیگر ما کیوان موسوی، نوازنده درامز و محمد نیک، نوازنده بیس هستند.

او درباره سبک موسیقایی «بارامانت» گفت: ما راک هستیم، اما داریم تلفیق می‌کنیم. از دو گیتار الکتریک، یک بیس و یک درامز استفاده می‌کنیم، اما من سعی کرده‌ام از فواصل شرقی‌تری در موزیکم استفاده کنم و اگر قطعات را گوش بدهید با آن حزن ابتدای قطعه و آن ریتم پایانی، در مینور هارمونیک مانور می‌دهم و فضای شرقی‌تری را می‌رسانم. با وجود این‌که این موزیک، موزیک ایرانی نیست، اما تلاش داریم برای ما و مخاطب‌مان ملموس‌تر شود.

این نوازنده گیتار ادامه داد: موزیک‌ها بدون وکال هستند و درون‌مایه و دغدغه آن‌ها، مرگ است. اتفاقا کار اولی را که بیرون دادم، «سکون» نام داشت و اتفاقا با تصویری از نقاشی محمد سیاه‌قلم منتشر شد، او از نقاشان دوره اسلامی ایران است که به ۶۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. فکر می‌کردم تلفیق آن تصویر و این موزیک، خالی از لطف نباشد.

سرپرست گروه موسیقی «بارامانت» درباره فعالیت‌های این گروه، توضیح داد: ما سال‌ها پیش با امیر خوش‌حرف کار می‌کردیم و ساز می‌زدیم، قطعه اول‌مان (Slogan) بود که نام گروه نیز در ابتدا همین بود. این قطعه سال ۹۰ ضبط شد و رفته رفته از دو سال پیش، تصمیم گرفتم کارها را مدون ضبط و جمع کنم. بنابراین استارت کار را زدیم و در این پروسه که مشغول ضبط آلبوم هستیم، همایون مجدزاده نیز با ما همکاری کرد و تنظیم و میکس و مسترینگ آثار را برعهده گرفت.

بابایی اظهار کرد: آلبوم ما در حال گذراندن مراحل میکس و مسترینگ است، فعلا تک آهنگ‌مان از وزارت ارشاد مجوز گرفته و منتشر شده است و امیدواریم بتوانیم طی ماه‌های آینده آلبوم‌مان را منتشر کنیم. سال گذشته، سه اجرا داشتیم. تابستان سال گذشته در دانشگاه هنر دانشگاه تهران روی صحنه رفتیم و آثارمان را زدیم و در دی‌ماه سال گذشته در تئاتر مستقل تهران زیر نظر وزارت ارشاد اجرا داشتیم و سومین اجرای‌مان ۲۱ اسفند سال گذشته در تماشاخانه «پالیز» بود.

بابایی همچنین گفت: من دوست دارم از امیر پورمند که عکاس این گروه است تشکر کنم. خوشحال‌ام کار ما با دید و نگاه خوب او منعکس می‌شود. دوست دیگر من نیز حسن شیدایی است که در آلمان تحصیل می‌کند و کارهای تصویری ما را انجام می‌دهد. ما به کمک این دو نفر در حال ساخت ویدیوهایی هستیم که امیدواریم بتوانیم با مجوز وزارت ارشاد آن‌ها را منتشر کنیم.

او در پایان اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم خود را جدی‌تر، بهتر و قوی‌تر به مخاطبان‌مان نشان دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha