• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 96020402179
  • خبرنگار : 71451

حجت‌الاسلام شهیدی:

«نامه‌ای به یک شهید» می‌تواند موضوع انشاء دانش‌آموزان‌ باشد

«نامه‌ای به یک شهید» می‌تواند موضوع انشاء دانش‌آموزان‌ باشد

نخستین جشنواره ملی نامه‌ای به یک شهید در تالار سوره حوزه‌ی هنری برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌اسلام محمد علی شهیدی در اختتامیه جشنواره ملی نامه‌ای به یک شهید درسخنانی بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی 2871 نفر به شهادت رسیده بودند به همین منظور امام خمینی دستور دادند  بنیاد شهید وامور ایثارگران برای رسیدگی به خانواده شهدا تاسیس شود. با شروع جنگ تحمیلی  تا کنون نیز حدود ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند.

وی ادامه داد:‌ اینکه اکنون حدود ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و همچنان کشورمان برقرار است به دلیل وجود فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است. بنابراین ما باید تلاش کنیم که این فرهنگ که ریشه در آموزه‌های عاشورا دارد گسترش یابد و در میان نسل‌های مختلف جامعه نهادینه شود.

نماینده ولی فقیه در بنیادشهید و امور ایثارگران افزود: یکی از فعالیت‌های ما در راستای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت، توجه به روز شهید بود. بر اساس نظرسنجی‌ها در سال ۹۲ میزان شناخت مردم از این روز ۱.۷ درصد بود و با توجه به فعالیت‌هایی که انجام شد میزان آگاهی مردم هم اکنون به حدود بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

همچنین برگزاری جشنواره‌ نامه‌ای به یک شهید نیز از دیگر کارهای ما در این زمینه بوده است. در حقیقت هدف ما این بودکه بدانیم مردم و بخصوص نسل نوجوان ما چه حرف‌هایی با شهدا دارند. چه خوب است که در مدارس در کلاس انشاء موضوعی با عنوان «نامه‌ای به یک شهید» باشد که هم دانش‌اموزان وهم خانواده‌هایشان در این زمینه مشارکت کنند.

رییس بنیادشهید و امور ایثارگران در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: اینکه اکنون دشمن نمی‌تواند با ما مقابله کند به واسطه همان فرهنگی است که ریشه در عاشورا و درس ایثار و شهادت دارد. اما دشمن از سوی دیگر هجمه‌های فرهنگی بسیار شدیدی را برای جوانانمان در نظرگرفته است تا به این واسطه به ما ضربه بزند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم علی‌رضا کریمیان رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی بنیاد شهیدو امور ایثارگران یادآور شد: یکی از برنامه‌هایی که در سال گذشته برای گرامیداشت روز شهید برگزار کردیم جشنواره ملی نامه‌ای به یک شهید بود که فراخوان آن بهمن‌ماه اعلام شد. در این زمینه ۴۶ هزار نامه به دبیرخانه رسید. این آثار در مرحله داوری استانی شرکت کردند که ۶۰۹ اثر به بخش داوری نهایی رسیدند. پس از اینکه این آثار داوری شدند ۳۶ نامه به نیبت ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

وی خاطر نشان کرد: مسئله مهمی که باید به آن اشاره کنم مشارکت داوطلبانه دانش‌آموز ان در این جشنواره بود. و آثار سرکلاس انشاء به نگارش درنیامده‌اند. در این میان دانش آموزان استان‌های همدان، مرکزی، لرستان، شهرستان‌های تهران و گیلان بیشترین مشارکت را داشتند.

کریمیان با اشاره به ظرفیت فضای مجازی توضیح داد: این آثار به دلیل ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند دستمایه خوبی برای نشر در فضای مجازی باشند. چرا که ادبیات جدیدی دارند و از طرفی خلوص ویژه‌ای در آنها حس می‌شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: از ۳۶ برگزیده‌ای که انتخاب شده‌اند ۹ نفر پایه‌ابتدایی،‌۱۳ نفر پایه متوسطه اول، ۱۴ نفر پایه متوسطه دوم هستند که در این میان ۱۰ نفر نسبت ایثارگری دارند و یک دانش‌آموز نیز فرزند شهید مدافع حرم است و در کل میزان مشارکت دختران دانش‌آموز نسبت به پسران بیشتر بوده است.

در بخش دیگر این مراسم دکتر نیکوبخت رییس هیئت داوران جشنواره ملی نامه‌ای به یک شهید ضمن قرائت بیانیه اختتامیه این جشنواره توضیح داد: احیای آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حس فرهنگ ایثار و شهادت از مهمترین اهداف جشنواره بودند.همچنین ایجاد بیان موثر در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت ، بیان روایت جدید از شهید همراه با نوآوری بامحوریت تبیین اخلاق و سبک زندگی شهدا نیز بخشی از شاخصه‌هایی بود که ما در آثار دانش‌آموزان به آن توجه داشتیم.

نیکوبخت در پایان سخنانش پیشنهاد داد: تشکیل دبیرخانه دائمی، جذب افراد همفکر و مشارکت سایر نهادها، اعلام سراسری و به موقع فراخوان جشنواره، تبیین راهکارهای تشویقی باید در راستای برگزاری این جشنواره مورد نظر قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha