• دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۲۱:۳۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 96020402504
  • خبرنگار : 90002

مراسم پایانی جشنواره «خاتم» برگزار شد

مراسم پایانی جشنواره «خاتم» برگزار شد

در مراسم اختتامیه دومین جشنواره داستان کوتاه خاتم در شرایطی که دبیر این جشنواره از احتمال حذف بخش کودک و نوجوان آن خبر می‌داد، رئیس هیات علمی این جشنواره بر ضرورت تداوم این بخش تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه دومین جشنواره داستان کوتاه خاتم مجید قیصری دبیر این جشنواره گفت: به دلیل کمبود آثار رسیده در حوزه کودک و نوجوان هیات علمی و کمیته راهبردی این جشنواره احتمالاً در سومین دوره بخش مذکور را حذف خواهد کرد.

دبیر دومین جشنواره خاتم همچنین گفت: در دوره نخست جشنواره که در سال گذشته برگزار شده بود بیش از ۷۵۰ داستان در حوزه بزرگسالان و کودک و نوجوان به جشنواره رسید که بعضاً به رونویسی از تاریخ ۱۴۰۰ سال پیش اکتفا کرده بودند اما در این دوره آثار رسیده به دبیرخانه ۲۹۲ اثر بود. اگر چه در نگاه نخست ما با افت چشمگیر تعداد آثار مواجهیم اما آثار این دوره به لحاظ زاویه دید تکنیک‌های به کار رفته و... قابل تأمل بوده‌اند؛ اگر چه اطلاع‌رسانی برای این جشنواره ناکافی و تبلیغات ما بسیار ضعیف بود.

این نویسنده گفت: در این دوره تنوع، دقت، معاصر بودن آثار و... دیده می‌شد و آثار رسیده به حدی از تنوع و جدیت در موضوع و پرداخت داستانی حرفه‌ای بودند که ما را شگفت‌زده کردند.

در ادامه محمدرضا سنگری، رئیس هیات علمی این جشنواره با تاکید بر این که علی‌رغم افت کمی آثار دومین جشنواره داستان کوتاه خاتم به لحاظ جدیت و تنوع آثار قابل تأمل بوده است، در زمینه حذف بخش کودک و نوجوان این جشنواره گفت: باید تلاش‌های بیشتری داشته باشیم و شرایطی را فراهم کنیم تا این آثار بتوانند چاپ بشوند. امیدوارم بخش کودک و نوجوان این جشنواره تعطیل نشود و با تبلیغات وسیع‌تر بتوانیم توجه صاحب‌نظران این گروه سنی را برای نوشتن در حوزه مذکور بیش از پیش جلب کنیم.

وی سپس به محورهای اصلی دومین جشنواره خاتم اشاره کرد و گفت: ۲۳ اثر در دومین دور این جشنواره هیچ ربطی با موضوع و شخصیت پیامبر نداشتند. ۳۷ اثر در حوزه ادبیات داستانی و به ویژه داستان کوتاه نمی‌گنجیدند. در حوزه اسطوره بودن پیامبر نیز تعداد آثاری که به این وجه پرداخته باشند بسیار اندک بود و می‌توان گفت ۴۷ اثر به این موضوع نزدیک شده بودند.

در ادامه حجت‌الاسلام علی‌اکبری با بیان این که بهترین شب، شب بعثت رسول اکرم است، گفت: این جشنواره به لحاظ این که بسیار هوشمندانه طراحی شده، حائز اهمیت است و با انتخاب درست و هدفگیری‌هایش می‌تواند افق‌های بسیار روشنی را دربرداشته باشد و آغاز حرکتی برای تبیین و ترسیم حضرت رسول اکرم تلقی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از ویژگی‌های حضرت رسول اکرم تاکید کرد: خداوند از بشریت خواسته است تا از نبی اکرم تبعیت کنند و تأسی جویند و در قرآن بیش از ۷۰ بار واژه رسول در مورد پیامبر عنوان شده است. در شرایطی که نام خداوند همراه او بوده است. اینها نشان‌دهنده آن است که پیامبر مقصد نهایی انسان‌شدن است و انسان کاملی است که تبعیت از آن می‌تواند موجب سعادت نوع بشری شود.

در این مراسم که عصر امروز در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شده بود از برگزیدگان دومین جشنواره خاتم در دو بخش کودک و نوجوان و بزرگسالان تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha