به گزارش ایسنا، بهروز آقایی با اشاره به مزیتهای ترانزیتی مجتمع بندری چابهار اظهار کرد: چابهار دروازه ترانزیت به آسیای میانه، افغانستان وروسیه وپل ارتباطی کشور های مشترک المنافع با شرق آفریقا است.
وی با بیان اینکه هم اکنون فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی قابلیت افتتاح را دارد، افزود: بالغ بر 40 میلیون تن غله از کشورهای آسیای میانه به حوزه خلیج فارس وشرق آفریقا صادر میشود که چابهار نقش مهمی در ترانزیت آنها با افتتاح این فاز ایفا میکند.
مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان تصریح کرد: بیش از15میلیون تن کالای معدنی سالانه از ایران به چین صادر میشود و از آنجایی که اکثر معادن در شرق کشور واقع هستند، بهترین وکوتاه ترین مسیر برای ترانزیت آنها چابهار است.
آقایی با اشاره به بهبود روابط ایران با کشورهای آیورا وایجاد دبیرخانه دایمی اجلاس مناطق آزاد این کشورها دربندر چابهار گفت: حجم واردات و صادرات کشورهای آسیای میانه ومشترک المنافع به کشورهای حوزه اقیانوس هند (آیورا) 16 میلیارد دلار است که در مرحله اول ترانزیت دو میلیارد دلار آن را با افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی به چابهار اختصاص مییابد.
به گفته مدیرکل بنادرو دریانوردی سیستان و بلوچستان، بیش از1.5میلیون تن کالاهای اساسی وارداتی کشور درسیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان ویزد که کوتاه ترین مسیرها به بندر چابهار هستند، مصرف میشود و رایزنیهایی برای واردات آنها از راه بندرشهید بهشتی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 9 میلیون تن کالای تولیدی استان های شرقی کشور در پنج سال گذشته از حوزه بندر چابهار خارج شده واز طریق بنادر دیگر کشور همچون امام و شهید رجایی صادر شده است که امیدواریم با افتتاح فاز اول بندر شهیدبهشتی فرصت سوزیهای گذشته جبران شود.
انتهای پیام
نظرات