• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 96030905702
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان اعلام کرد:

بازشماری صندوق‌های رای ۶ شهر کهگیلویه و بویراحمد

بازشماری صندوق‌های رای ۶ شهر کهگیلویه و بویراحمد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در انتخابات اخیر مشارکت خوب و بالای ۷۰ درصد داشتیم اما نسبت به دور قبل حدود یک تا دو درصد کمتر بود و البته به دلایلی نمی شود گفت که کمتر بود.

وحید محمدی‌تبار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: دلیل اول اینکه در سه شهر پرجمعیت استان ۱۹۵ شعبه الکترونیکی داشتیم و عملا امکان چند بار رای دادن و تقلب در حد صفر بود و شاید در دوره های گذشته برخی افراد (البته خیلی کم) دو یا سه بار رای می دادند اما با الکترونیکی شدن انتخابات عملا امکان این تخلف میسر نبود.

وی یبان کرد: دوم اینکه لشکر کشی های طایفه ای به شهر متاسفانه به امری رایج در انتخابات های استانهای کم تر توسعه یافته و دارای ساختار عشیره ای و قبیله ای بدل شده و ازدحام و ترافیک بالای صف های رای عملا خیلی ها را خسته می کرد.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سوم اینکه تعداد شعب اخذ رای متناسب با پتاسیل و شور انقلابی مردم برای مشارکت حداکثری نبود و نیاز بود تعداد بیشتری شعب اخذ رای در استان پیش بینی شود. یعنی نمی توان گفت که مشارکت پایین تر از دوره های قبل بوده بلکه مشارکت در حد خوب و ارزشمندی بود.

محمدی تبار تصریح کرد: آمار دقیقی در این خصوص نمی توان ارایه کرد اما تا حدودی به دلایلی که عرض کردم برخی ها موفق به رای دادن نشدند. ترافیک بالای و صفوف طولانی رای دهنده گان و خسته کننده بودن و یا کندی فرایند رای گیری در برخی شعبه ها توسط عوامل شعبه که آن هم دلیلی جز دقت بیشتر عوامل نداشت و در مجموع اگر تعداد شعب بیشتر بود شاید این مشکل را نداشتیم.

وی ادامه داد: در طول پنج دوره گذشته هیچ دوره ای و هیچ هیات نظارتی به اندازه هیات عالی نظارت استان و دبیرخانه آن و هیات های شهرستانی این استان اینقدر به گزارشات و اعتراضات داوطلبان به دقت و با حوصله و صرفا بر محور قانون، وقت نگذاشته اند و عمل نکرده اند.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ استان بخش زیادی از صندوق های رای حداقل و تاکنون ۶ شهر استان بازشماری شده است، عنوان کرد: این نشان دهنده تلاش توام با دقت و حساسیت عوامل نظارتی استان و شهرستانها و همکاری هیات های اجرای شهرستانها و همچنین ستاد انتخابات استان است.

محمدی تبار تاکید کرد: هر جا گزارش مستند و مستدل و واقعی به هیات ها رسیده است بلافاصله رسیدگی شده و یا بازشماری شده است. چون رای مردم به تعبیر مقام معظم رهبری حق الناس است و ما در برابر خون شهدا و در برابر مردم و مسئولان، مسئول هستیم که از آرای مردم صیانت کنیم و جلوی تخلف را در هر سطحی بگیریم. در این راستا نیز بشدت تحت فشار بوده ایم و هم تهدید و هم پیشنهاد تطمیع داشته ایم، اما سر سوزنی از مسیر اجرای قانون خارج نشدیم.

وی بیان کرد: در این ۱۳۰ روز کاری، ما که با کمترین امکانات، منابع مالی و نیروی انسانی انجام وظیفه می کنیم شرایط سختی داشتیم و بی مهری ها دیده ایم اما صرفا بر انجام وظیفه قانونی و رعایت حق الناس اهتمام داشته ایم.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: نتیجه انتخابات بصورت جزئی فعلا در چهار شهر استان یعنی چرام، لنده، سوق و بهمئی تغییراتی داشته و ما صرفا طبق قانون عمل کرده‌ایم و عمل می کنیم. همچنین در ۶ شهر یاسوج، باشت، لیکک، لنده، قلعه رئیسی، چرام و سوق تعدادی از صندوق ها بررسی و بازشماری شده که در شهر یاسوج و باشت هیچ تغییری پس از بازشماری وجود نداشت.

محمدی تبار گفت: معمولا شکایات در هیات های نظارت شهرستانها اعلام وصول می شده که حجم آنها بالاست و صرفا در دبیرخانه هیات عالی نیز حدود ۱۰۰ مورد شکایت و اعتراض دریافت کرده‌ایم. البته بیشتر شکایات و اعتراضات بدون استنادات قانونی و بی اساس اند و ما صرفا به شکایت هایی که واقعا بر مبنای حق، مستند و مستدل باشند رسیدگی می کنیم بقیه را هم ضمن رسیدگی  توجیه می کنیم که مثلا فلان مورد شکایت وجاهت قانونی و عرفی ندارد.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون به ۹۰ درصد شکایات بر محور قانون رسیدگی شده و هر جا تشخیص دادیم حقی ضایع شده است بلافاصله حق را به فرد محق داده ایم.

محمدی تبار با اشاره به اینکه مردم مطمئن باشند ملاک و معیار عمل مسئولان رعایت قانون و حق الناس است، خاطرنشان کرد: البته من نمی خواهم مسئولیت کار و عمل هیات های اجرایی و فرمانداران را بپذیرم و در کل هر کسی مسئول رفتار و کردار خودش است اما ما در هیات های نظارت تلاشمان بر رعایت حق الناس و صیانت از آرای مردم بوده و هست و کاملا بی طرف هستیم.

وی ادامه داد: توصیه من به مردم و همه نخبگان و داوطلبان اینست در ماه مبارک رمضان که فصل تزکیه روح و نفس است به شایعات و اخبار بی اساس توجه نکنند و صرفا بر مدار وحدت و برادری باشیم و اگر تا دیروز رقیب همدیگر بوده اند امروز رفیق همدیگر باشند و به قانون تمکین کنند و بدانند که آرامش و امنیت لازمه حیات زندگی اجتماعی و توسعه جامعه است.

دبیر هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هر جایی اطمینان پیدا کنیم که مسئولی در انتخابات تخلف عمدی داشته است به شما قول می دهم‌ شخصا آنرا به دادستانی استان رسما معرفی کنم.

محمدی تبار عنوان کرد: یک نکته اساسی به مردم عرض کنم اینکه حجم‌ فعالیت هیات نظارت اعم از بازشماری و سایر موارد در روند بررسی شکایات بالاست دلیل بر اینکه کلیت انتخابات را زیر سوال ببریم نیست بلکه نشان از توجه مسئولان به خواسته های بحق مردم دارد و انتظار ما اینست مردم تحت تاثیر تب تقلب و تخلف قرار نگیرند و مطمئن باشند هر جایی که تخلف و تقلبی و کلا اشتباهی تشخیص داده شود سریعا رسیدگی شده و می شود و این یک حسن و امتیاز است نه یک ضعف.

وی اضافه کرد: شاید در ادوار گذشته که کمتر توجه به شکایات می شد ما فکر می کردیم همه چیز 100درصد درست است و هم اکنون که به شکایات برای رفع اشکالات رسیدگی می شود این نکته را به جهت زیر سوال بردن همه زحمات و تلاشهای مسئولان تعمیم ندهیم.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: مردم وفادار، قدرشناس و آگاه این استان در کنار دست اندرکاران و هیات های اجرایی و نظارت بر امر انتخابات یکی از پرشورترین، سالم ترین و امن ترین انتخابات را در روز 29 اردیبهشت سال جاری رقم زدند.

به گزارش ایسنا، سیدموسی خادمی افزود: هماهنگی و انسجام میان همه اعضای هیات های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان در طول فرآیند برگزاری انتخابات در این استان به نحو شایسته ای انجام شد. همین انسجام، همدلی و هماهنگی میان دست اندرکاران امر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی سبب شد که کمترین خدشه و تنشی بر روند این عرصه مهم سیاسی در استان رخ ندهد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد: سیاست و راهبرد اصلی برای مجریان و ناظران انتخابات 29 اردیبهشت امسال علاوه بر حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای، برگزاری سالم، قانونمند و بدون کمترین تنش در این عرصه حساس بوده که به خوبی تحقق یافت.

خادمی تصریح کرد: این استان که در طول دوره ها و انتخابات های گذشته همواره به عنوان استانی با وضعیت قرمز شناخته شده بود در دو دوره برگزاری انتخابات اسفند94 و 29 اردیبهشت سال جاری و براساس اعلام وزارت کشور جزء استان‌هایی با برگزاری انتخابات امن و سالم معرفی شده است. نمایندگانی از همه گروه‌ها و هیات های نظارت نیز بر برگزاری انتخابات در کنار همه شعبه های اخذ رای حضور داشته و این اتفاق در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شد که کمترین تخلف و شائبه دخالتی توسط هیات های اجرایی وجود نداشته باشد.

استاندار تصریح کرد: براساس دستور العمل های اجرایی ستاد انتخابات کشور زمان رای گیری تا 24 شب جمعه 29 اردیبهشت ادامه داشت و فرم صورت جلسات شمارش آرا در تمامی شعبه های اخذ رای اعم از شهری، روستایی، ثابت و سیار نیز با هماهنگی و انسجام تمامی دست اندرکاران اجرایی و نظارت انجام شد.

خادمی، میزان مشارکت مردم در انتخابات 29 اردیبهشت را حدود 72 درصد بیان کرد و گفت: تاکنون هیچگونه شائبه ای و شکایتی مبنی بر تخلف انتخاباتی در این استان اعلام نشده است.

وی، شمار واجدان شرایط در انتخابات 29 اردیبهشت در کهگیلویه و بویراحمد را 528 هزار و 930 نفر عنوان کرد و ادامه داد: تعداد کل آرای ماخوذه در این انتخابات 373هزار و 650 رای بود که تعداد آرای صحیح 368 هزارو 343 رای بوده است.

استاندار یادآور شد: حجت الاسلام حسن روحانی از مجموع آرای صحیح 187هزار و 31 رای و حجت الاسلام رئیسی 179 هزار و 157 رای، میرسلیم 1539 رای و هاشمی تبا نیز 616 رای به ترتیب رای مردم این استان را به خود اختصاص دادند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha