• دوشنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 96031507959
  • منبع : نمایندگی مرکزی

استاندار مرکزی:

تاکید بر یگانگی اخلاق و سیاست ویژگی برجسته امام راحل است

تاکید بر یگانگی اخلاق و سیاست ویژگی برجسته امام راحل است

ایسنا/مرکزی ‌استاندار مرکزی با بیان اینکه آنچه امام راحل بر آن تاکید داشتند یگانگی اخلاق و سیاست است، افزود: از نظر ایشان همان ارزش‌هایی که در رفتار فردی مورد احترام است و یگانگی اخلاق و سیاست را تاکید می‌کند، در رفتار اجتماعی و رفتار حاکمان نیز محترم شمرده می‌شود و اخلاق در هیچ عرصه‌‌ای تعطیل نمی‌شود و این برجستگی و ویژگی امام است.

‌به گزارش ایسنا،‌ محمود زمانی قمی در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان خمین که به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت امام خمینی(ره) در خمین برگزار شد، اظهار کرد: گفت: در جلسه ای که سالی یکبار به مناسبت رحلت امام برگزار می‌کنیم باید از ویژگی‌ها و خصلت‌هایی که امام راحل توانست آنها را در اداره کشور تثبیت کرده و در خصوص آنها در سطح دنیا الگوسازی کند، سخن بگوییم.

وی افزود: امام راحل الگوهای مختلفی را در راستای تثبیت و اداره جامعه در دنیا پیش روی خود داشت که آن الگوها هنوز هم در دنیا جاری هستند، اما عمده تحولی که امام موجب شد در سیاست بود، ایشان سیاست را از قیدهای بسیاری رهایی بخشید.

استاندار مرکزی با بیان اینکه امام رابطه اخلاق و سیاست را در مدل‌های مختلف و رایج به دقت مورد عنایت قرار دارد و بر یک مدل تاکید کرد، اظهار کرد: یکی از مدل‌های اخلاق و سیاست، جدایی آنها بود که این مدل نه تنها بعد از اسلام که حتی قبل از ظهور اسلام هم در جوامع ریشه داشت‌.

زمانی قمی افزود: ماکیاول توصیه می‌کند که حاکم باید راه‌های درست فرار از اخلاق را پیدا کند تا قدرت خود را تثبیت کند و نمایندگی این روش را پس از اسلام در سیاست‌های معاویه می توان مشاهده کرد. این روش به شدت در دنیا رواج داشت و دارد و قبل از انقلاب در ایران نیز بروز و ظهور جدی داشت.

به گفته وی، نظریه دیگر تبعیت اخلاق از سیاست است که بیشتر در مارکسیسم و لنینیسم دیده می‌شود. طبیعتا این روش در بسیاری از بزنگاه‌ها همان نتیجه را می‌دهد که جدایی اخلاق از سیاست‌ و این آموزه هم در مکتب امام راحل رد می‌شود.

زمانی قمی دیگر آموزه در این حوزه را آموزه دو سطحی اخلاق و سیاست عنوان کرد و افزود: در این آموزه افراد موظفند اخلاق فردی را در سطح فردی رعایت کنند ولی در سطح اجتماعی جهت گیری‌های اخلاقی و مرزها را مصالح و منافع مشخص می کند و شهریار حاکم می‌تواند‌به مردم و غیر مردم دروغ بگوید که این آموزه هم توسط امام(ره) رد می‌شود.

وی با بیان اینکه آنچه امام راحل بر آن تایید می‌کردند یگانگی اخلاق و سیاست است، افزود: در این روش همان ارزش‌هایی که در رفتار فردی مورد احترام است و یگانگی اخلاق و سیاست را تاکید می‌کند، در رفتار اجتماعی و رفتار حاکمان نیز محترم شمرده می‌شود و اخلاق در هیچ عرصه‌‌ای تعطیل نمی‌شود و این برجستگی و ویژگی امام است.

زمانی قمی نماد بزرگ یگانگی اخلاق و سیاست را حضرت علی (ع) دانست و افزود: مثال‌های فراوانی از رفتار ایشان در پیوستگی اخلاق و سیاست موجود است و براساس روش و آموزه‌های ایشان فرار از این پیوستگی برای هیچ یک از دوستداران اهل بیت(ع) مجاز نیست. ایشان در هیچ موردی اخلاق را کنار نگداشت، سیاست اخلاقی را انتخاب کرد و بر سر اخلاقی زیستن و اخلاقی رفتار کردن نیز به شهادت رسید.

وی اظهار کرد: امام راحل نیز بر همین مسیر تاکید کرد و مرزبندی ایشان با دیگر رهبران انقلاب و انقلاب‌های دنیا نیز همین است. بسیاری از رهبران انقلاب‌های دنیا برای کشورشان عزت خارجی و استقلال آوردند، ولی آنچه امام تاکید کرد و دیگران نتوانستند آن را محقق کنند الگوی نزدیکی سیاست و اخلاق و "سیاست اخلاقی" است نه "اخلاق سیاسی".

زمانی قمی با اشاره به وصیتنامه امام خمینی(ره) و مواردی که در آن درخصوص حاکمان مورد تاکید ایشان قرار گرفته است، افزود: امام در سیاست بر سه نکته صداقت، انتقادپذیری و ساده زیستی تاکید کرد. صداقت از نظر ایشان تنها به معنای راستگویی نیست. قرآن کریم هم صدیقین را در کنار پیامبران و صداقت را در مقابل خیانت قرار می‌دهد و آن را مترادف امانت و فراتر از راستگویی می‌داند و براین اساس حاکم نه تنها باید راستگو بوده، بلکه باید امانتدار هم باشد‌.

به گفته وی، براساس این آموزه‌ها حاکم باید انتقادپذیر باشد و اگر مورد انتقاد قرار گرفت و آن انتقاد مورد پسند وی نبود، نه آن را توهین بداند و نه منتقد را فردی بداند که قصد برهم زدن نظم کشور را دارد، حاکم باید انتقاد را به معنای واقعی کلمه بپذیرد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه امام راحل بر ساده زیستی حاکمان نیز تاکید دارد. ساده زیستی مورد نظر ایشان زهد صوفیانه نیست، زهد مثبت است ‌

وی خاظرنشان کرد: ایشان تاکید می‌کردند که رهبران باید خود را خدمتگزار مردم بدانند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسینی امام جمعه خمین نیز در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های برجسته امام راحل گفت: یکی از مقامات معنوی انسان مقام عبودیت است و انسان وقتی به این مقام برسد به کمال رسیده است. محبوب ترین انسان‌ها نزد خدا رسول الله(ص) است و ما در نماز چندین بار به عبودیت ایشان که بسیار مورد توجه و علاقه خداوند است؛ شهادت می‌دهیم.

وی اظهار کرد: عبد واقعی خدا فردی خداشناس است و در حد اعلایی از علم قرار گرفته و خدا را به خوبی می‌شناسد پس در برابر غیر خدا کرنش نمی‌کند. عبد خداوند از تمام مخلوقات بالاتر و به خداوند بسیار نزدیک است.  

حسینی گفت: امام نیز عبد خداست، البته عبودیت مراتب دارد و مراتب بالای عبودیت از آن پیامبران و اولیاست و علمای ربانی به رتبه پایین تر آن دست یافته‌اند. این ارتباط با خدا باعث می‌شود که آنان از هیچ چیز جز خدا نهراسند و امام راحل نیز اینگونه بود، به همین دلیل باید گفتمان و فرهنگ امام خمینی(ره) حفاظت شود‌.

به گزارش ایسنا، ساداتی فرماندار خمین نیز در این جلسه گفت: امام خمینی(ره) به اذعان همگان نقش بسیار مهمی را در حیات فکری و سیاسی ایران داشت و ایشان را به حق می‌توان آموزگار آموزه‌های قابل توجه در عرصه‌های فقاهت، سیاست و عرفان دانست. امام توانست هم در عرصه اندیشه و هم در عرصه فعل سیاسی با نوآوری و خلاقیت راه و افق روشنی را بروی ایرانیان بگشاید.

وی افزود: امام راحل پس از انبیا و معصومان(ع) از کم نظیرترین شخصیت های تاریخ است که با اندیشه‌های بلند الهی و تلاش‌های صادقانه خویش مسیر تاریخ را دگرگون ساخت و منشأ تحولات عظیمی در ایران و جهان شد.

وی اظهار کرد: ایشان نمونه انسان کامل و شخصیتی جامع است که یکی از اصلی ترین انقلاب های تاریخ را به پیروزی رساند و نظامی بی بدیل را پایه ریزی و رهبری کرد و با تکیه بر عنصر آگاهی، استقامت و شجاعت پایه تفکرات الحادی و تمدن های مادی را متزلزل کرد و امروز پرچم انقلاب ایشان در دستان با کفایت مقام معظم رهبری است.

ساداتی در ادامه با اشاره به حضور پرشور مردم خمین در انتخابات گفت: امید است عقلانیت و اعتدال در مسیر انقلاب روز بروز پر رونق تر شود.

وی با بیان اینکه خمین تلاش‌های ارزشمندی را در طول فعالیت دولت یازدهم در راستای رفع مشکلات مردم شاهد بوده است، گفت: هرچند نرخ بیکاری در این شهرستان دغدغه اصلی مردم و مسئولان است و یقینا با برنامه ریزی دولت و مسئولان این مشکل نیز رفع خواهد شد.

وی با اشاره به تعامل مطلوب مسئولان در این شهرستان افزود: در سال 95 اقدامات ارزشمندی توسط دولت در این شهرستان انجام شده که از جمله آنها تعیین سهم این شهرستان از انتقال آب کوچری است. تصفیه خانه آب شرب خمین نیز در آینده نه چندان دور با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید و سهم آب این شهرستان به میزان 182 لیتر در ثانیه تامین خواهد شد.

ساداتی با بیان اینکه برای اولین بار دولت نام خمین را در لیست مناطق کمتر توسعه یافته قرار داد و برای اولین بار مجموعه خمین از معافیت های مالیاتی 13 ساله برخودار خواهد شد افزود: در دو ماه گذشته مجوز صنایع پایین دستی پتروشیمی در شهرک صنعتی خمین صادر شده که نوید تحول آفرینی در عرصه اشتغال را با خود دارد.

به گفته وی، در سال 96 اولین حرکت استانداری و سازمان برنامه و بودجه اختصاص 47 میلیارد تومان سهم بودجه خمین برای سال جاری است که از رشد 40 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است و انتظار می رود که بستر رفع محرومیت های این شهر فراهم شود.

ساداتی رفع مشکل شرکت سایپا را یکی از از دغدغه های مردم خمین دانست و گفت: در دو تا سه سال گذشته بیش از 90 درصد از پروژه سایپا محقق شده و با پیگیری های لازم زمینه برای برخورداری کامل این شهرستان از سایپا به عنوان زیرساخت قابل طرح برای توسعه شهرستان فراهم خواهد شد.

وی پایان یافتن انتظار 11 ساله مردم خمین برای پایان یافتن پروژه دو بانده کردن جاده خمین اراک را از دستاوردهای مهم دولت در خمین دانست.

فرماندار خمین با اشاره به تقاضای بخش خصوصی در این شهرستان درخصوص صدور مجوز واحدهای مرغداری گوشتی و تخم گذار، خواستار نگاه ویژه به حوزه روستایی این شهرستان و تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در روستاهای دو بخش کمره و مرکزی شهرستان خمین شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha