• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96032715041
  • خبرنگار : 71413

درگذشت یک کارگردان و مونتور قدیمی

«جان اویلدسن» کارگردان «بچه کاراته‌کار» و «راکی» در سن ۸۱ سالگی و «بیل باتلر» مونتور از دنیا رفتند.

به گزارش ایسنا، «گاردین» نوشت: «جان اویلدسن» و «بیل باتلر» دو تن از چهره‌های باسابقه هالیوودی فوت کردند.

«جان جی. اویلدسن» فیلم‌های «بچه کاراته‌کار» (۱۹۸۴) و «راکی» را در کارنامه‌اش داشت و «بیل باتلر» مونتاژ فیلم معروف «پرتغال کوکی» را بر عهده داشت.

«اویلدسن» که روز گذشته بر اثر سرطان پانکراس درگذشت، کار خود را در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ با تصویربرداری شروع کرد اما به سمت کارگردانی کشیده شد. «جک لمون» برای بازی در فیلم «ببر را نجات بده» این فیلمساز هالیوودی موفق به کسب جایزه اسکار شد. این فیلم در سه بخش نامزد جایزه اسکار شده بود.

«اویلدسن» سه سال بعد برای «راکی»، تندیس اسکار بهترین فیلم و بهترین مونتاژ و سپس جایزه بخش کارگردانی انجمن کارگردانان آمریکایی را به دست آورد. او در ابتدا کمترین علاقه‌ای به ساخت این فیلم نداشت اما بعد از خواندن فیلمنامه نامزد اسکار «سیلوستر استالونه»، مسحور این کار شد و شروع به ساخت آن کرد.

این فیلمساز آمریکایی در سال ۱۹۸۳ هم بار دیگر برای ساخت مستند «سفر امیدوارانه» نامزد اسکار شد. «جویی» (۱۹۷۰) با بازی «سوزان ساراندون» و «پیتر بویل»، «فرمول» با درخشش «مارلون براندو» و «جورج سی. اسکات»، «هشت دقیقه» و «همسایه‌ها» از دیگر کارهای «اویلدسن» است.

دیگر چهره درگذشته این روزهای سینمای هالیوود، «بیل باتلر» است که در سن ۸۳ سالگی فوت کرد. او در سال ۱۹۷۱ برای مونتاژ «پرتقال کوکی» فیلم اوانگارد اقتباس شده از رمان «آنتونی برجس»، نامزد اسکار شد.

«باتلر» در دهه ۱۹۵۰ کار خود را به عنوان دستیار صدابردار در سینما شروع و طی دهه ۱۹۷۰ فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری را صدابرداری کرد.

این هنرمند تا همین اواخر هم به کار خود ادامه می‌داد؛ یکی از آخرین پروژه‌های او مونتاژ «مرد جادویی» ساخته «بیلی زین» در سال ۲۰۱۰ بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha