• شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۶ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 96041004385
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تاکید کرد:

تعاونی، بهترین بخش برای تحقق اقتصاد مقاومتی

تعاونی، بهترین بخش برای تحقق اقتصاد مقاومتی

ایسنا/خوزستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، اقتصاد مقاومتی را مؤثرترین راه برای پایان بحران‌های فعلی اقتصادی کشور دانست و گفت: تعاونی، بهترین بخش اقتصادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایسنا، سید نور محمدپور تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید مبتنی بر توسعه درونزا، دیدن توانمندی‌ها و قابلیت‌ها و براساس خودیاری و کاهش وابستگی به غیر باشد.

وی، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را بر پایه بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی استوار دانست و گفت: در اقتصاد دولت‌محور، دولت تبدیل به یک کارفرمای بزرگ می‌شود و تمرکز بر نقش اقتصادی دولت، معمولاً غفلت از نقش اقتصادی مردم و بخش غیر دولتی را به همراه دارد.

محمدپور، دخالت گسترده دولت را در حوزه اقتصادی با روح و جوهر اصلی اقتصاد مقاومتی در تناقض و تضاد دانست و افزود: چنین اقتصادی به همیاری و هم‌افزایی دولت و جامعه منجر نمی‌شود. در اقتصاد مقاومتی، مشارکت اقتصادی مردم ضلع مهمی در تحقق توسعه درون زاست؛ اما اقتصاد صرفاً دولتی، مردم را هر چه بیشتر وابسته به دولت می‌کند و به بخش خصوصی ضربه می‌زند. همچنین اقتصاد دولتی، تصدی‌گری دولت را افزایش داده و حجم آن را چنان بزرگ می‌کند که جا را بر جامعه و خلاقیت‌ها و توانمندی‌های متنوع و گسترده آن تنگ می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، کاهش تصدی‌گری دولت را در جهان امروز، امری مسلم و ضروری برای رسیدن به توسعه پایدار و همه‌جانبه تبدیل برشمرد و گفت: در دنیای مدرن، معایب تصدی‌گری دولت در حوزه اقتصاد کاملاً آشکار شده است؛ چرا که تصدی‌گری اقتصادی دولت، مانع اساسی توسعه درون زاست و با افزایش وابستگی جامعه به دولت، عملاً تحقق اقتصاد مقاومتی را غیر ممکن می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر اقتصاد خصوصی مبتنی بر سودجویی فردی هر چند ممکن است در مواردی ایجاد اشتغال کند اما به دلیل آن که این نوع نظام اقتصادی سرمایه‌داری، توجهی به مسایل اجتماعی ندارد، موجب افزایش شکاف‌های اجتماعی و تفاوت جدی داراها و ندارها می‌شود که البته باز هم این امر با اهداف اساسی و فلسفه وجودی اقتصاد مقاومتی در تناقض و تضاد است.

محمدپور با اشاره به این‌که نظام‌های مبتنی بر اقتصاد سرمایه‌داری تمام هم‌وغم خود را افزایش سود و سرمایه قرار می‌دهند، گفت: جنگ افروزی‌های نظام‌های مستکبر که تنها به هدف فروش تسلیحات نظامی شرکت‌های خود، جان هزاران انسان بی‌گناه را هدف می‌گیرند و به شکل بی‌رویه‌ای در حال استثمار انسان و طبیعت‌اند، نمونه بارز چهره کریه سرمایه‌داری منهای انسانیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در پی کاهش تصدی‌گری دولتی است و به دلیل اهداف والای انسانی به هیچ وجه به دنبال سودجویی فردی، استثمار انسان‌ها و تخریب محیط زیست نیست. آنچه بستر مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم می‌سازد، بخش سوم اقتصاد کشور، یعنی حوزه تعاون است.

محمدپور توضیح داد: اقتصاد تعاون‌محور، به جای تمرکز بر سرمایه، بر انسان متمرکز است. رویکرد انسان محور به اقتصاد، در عین توجه به سرمایه، موجب می‌شود که اهداف اجتماعی نیز مدنظر باشد. نگاه اجتماعی به اقتصاد، توزیع برابرانه و عادلانه سود، مشارکت بالای اعضا، توجه به کاهش فقر و فاصله‌های اجتماعی میان قشرهای برخوردار و بی‌بضاعت جامعه، ویژگی‌های اساسی اقتصاد تعاونی را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را گونه‌ای از فعالیت درونزای اقتصادی در راه اهداف والای انقلاب اسلامی و مبانی آن دانست و افزود: بخش تعاونی به دلیل توجه همزمان به تولید و عدالت اجتماعی، بهترین زمینه را برای چنین اقتصادی فراهم می‌آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha