• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۶ / ۱۷:۲۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 96041910726
  • خبرنگار : 71531

در نشست چاره‌اندیشی بحران نقدینگی و قیمت‌گذاری دارو مطرح شد

لزوم اصلاح قیمت دارو برای درمان صنعت دارویی کشور

لزوم اصلاح قیمت دارو برای درمان صنعت دارویی کشور

در یک نشست خبری ضمن انتقاد از عدم وصول بدهی‌های بخش دولتی به صنایع دارویی، هشدار داده شد که اگر این مطالبات به موقع وصول نشود و اصلاح قیمت دارو صورت نگیرد، شاهد بازگشت به شرایط بحران دارویی و کمبود دارو خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، دکتر پیرصالحی - مدیرعامل داروپخش در نشست چاره اندیشی بحران نقدینگی و قیمتگذاری دارو، با اشاره به جلسه ای که روز گذشته درباره موضوع کمبود دارویی ناشی از کمبود تولید داخل برگزار شد، اشاره کرد و گفت: الان در زمینه برخی از داروهای تولید داخل دچار مشکل شده‌ایم و این کمبود در بازار مشاهده می‌شود. دیروز عمده موضوعات ما دو بحث قیمت گذاری و وضعیت نقدینگی صنایع داروسازی بوده است.

وی افزود: اگر وضعیت صنعت دارویی به همین شکل ادامه یابد، در آینده نزدیک مشکلات دارویی حادتر می‌شود. یکی از دلایل ایجاد این وضعیت این است که بدهی بخش دولتی به صنایع داروسازی پرداخت نشده و وصول مطالبات‌مان بیش از ۳۰۰ روز زمان می‌برد. یعنی در بهترین حالت بعد از ۳۰۰ روز پول دارو را دریافت می‌کنیم.

پیرصالحی ادامه داد: این درحالیست که برای تامین مواد اولیه باید پول را یا برای تامین کنندگان خارجی حواله کنیم و یا به تامین کنندگان داخلی بدهیم تا آنها بتوانند مواد مورد نیازشان را از گمرک ترخیص کنند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت کاری بسیار خوب برای مردم و بیماران بود، گفت: اما هزینه‌های صنعت داروسازی در آن دیده نشده و امروز صنعت داروسازی ما بیمار است و اگر این شرایط ادامه یابد، این بیمار محتضر می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دارویی اظهار کرد: در شرایط کنونی یکی از ابزارهایی که کمک می‌کند، اصلاح قیمت داروست. باید توجه کرد که در سال‌های گذشته و امسال ۱۵ درصد افزایش حقوق کارگران را داشتیم و قیمت مواد اولیه ما حداقل ۱۵ درصد افزایش یافته است. همچنین ملزومات بسته بندی دارویی بیش از این افزایش قیمت داشته است. بر این اساس اگر قیمت دارو اصلاح نشود، این صنعت زیان‌ده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که نتوانیم دارو را تامین کنیم؛ چراکه زمانی که پول نباشد، تامین مواد اولیه به مشکل برمی‌خورد و تولید داخل را دچار مشکل می‌کند.

وی با بیان اینکه ما نسبت به وضعیت قیمت گذاری دارو منتقدیم، گفت: وقتی قرار باشد همین داردها را از کشوری مانند هند وارد کنیم، قیمتش ۸ برابر قیمت ماست، درحالیکه اگر تاحدودی قیمت را اصلاح می‌کردند، می‌توانستیم خودمان آنها را تولید کنیم. در حال حاضر دو قلم دارویی در خود داروپخش کم داریم. مثلا یک شربت که برای بیماری‌های انگلی است، قیمتش در تولید ما ۱۰ هزار تومان و وارداتی آن ۸۰ هزار تومان است، یا یک کرم که قیمتش در تولید ما ۱۷۰۰ تومان و وارداتی آن ۷ یورو است و امکان تامین آن نیست.

وی با بیان اینکه اگر به صنعت دارو کمک نکنیم، مجبور به افزایش واردات دارو می‌شویم، ادامه داد: این اتفاق مشکلات نظام سلامت را بیشتر می‌کند. الان دولت در هزینه‌های طرح تحول مانده است و اگر هزینه‌های دارویی اصلاح نشود، طرح تحول شکست می‌خورد. این موضوع نیاز امروز صنعت دارویی ماست و اگر قیمتگذاری دارو اصلاح شود، ما می‌توانیم کمک حال دولت و طرح تحول باشیم، اما اگر این شرایط درست نشود، ما هم علی رغم میل‌مان نمی‌توانیم کمک کنیم. سوال ما این است که چرا کمیسیون قیمت‌گذاری دارو که باید هر دو هفته یک‌بار تشکیل شود، در چها ماه اول امسال تشکیل نشده است؟.

پیرصالحی تاکید کرد: ما خواستار اصلاح قیمت دارو هستیم و حداقل برابر تورم سالیانه باید اصلاح قیمت داشته باشیم. اگر با این شرایط نقدینگی پیش رویم، شرایط دارویی کشور ممکن است به شرایط ابتدایی سال ۹۲ بازگردد. در ابتدای دولت یازدهم بحران دارویی رفع شد، اما الان اگر این شرایط ادامه یابد، به وضعیت همان زمان برمی‌گردیم.

وی با بیان اینکه اگر پول‌مان را می‌دادند،اصلاح قیمت را هم نمی‌خواستیم، گفت: ما الان بیش از ۷۰ میلیارد بهره بانکی می‌دهیم وقتی وام میگیریم آن را با نرخ ۲۴ و ۲۶ درصد برایمان محاسبه می‌کنند، اگر همان پول را هم می‌دادند ما آن را خرج کارهای توسعه‌ای می‌کردیم. الان همه کارهای توسعه‌ای ما متوقف شده است. اجناس ما اکنون در گمرک مانده و پول ترخیصش را نداریم.

پیرصالحی در ادامه گفت: مافیای دارو کسانی هستند که می‌خواهند به حوزه دارو ورود کنند،اما همه کسانیکه طی سالها در حوزه و صنعت دارویی کشور کار کرده‌اند، می‌دانند که گردش مالی در این حوزه انقدر نیست که به ایجاد مافیا برسد و اینها بازی‌های رسانه ایست.


وی با بیان اینکه باید بحث ورود واردات داروهای مشابه تولید داخل را کنترل کنیم، افزود: امروز در داروخانه ها می‌بینیم که داروهای وارداتی مشابه تولید داخل وجود دارند و در عین حال بخش عمده ای از انها حیاتی نیستند این درحالیست که می‌توان برخی از این داروهای وارداتی را کاهش داد و به استقلال صنعت دارویی کشور کمک کرد.


پیرصالحی ادامه داد: صنعت داروسازی کشور کاربلد است اما در رقابت با داروی خارجی پول ندارد.


وی با اشاره به سامانه رهگیری دارو که از سوی سازمان غذا و دارو اجرا می‌شود، گفت: فکر نمی‌کنم در صنعت داروسازی کسی با اجرای این سامانه و بکارگیری آن مخالف باشد، اما باز هم موضوع هزینه مطرح است و ما در تامین هزینه‌های اولیه آن مانده‌ایم.


وی تاکید کرد که صنعت داروسازی کشور ۴۰۰۰ میلیارد تومان طلب از دولت دارد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha