• شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 96042413361
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

/گزارش/

چگونه محصولات باکیفیت تولید کنیم؟

چگونه محصولات باکیفیت تولید کنیم؟

ایسنا/آذربایجان شرقی اتکاء به توان داخلی، کاهش واردات و حضور در بازارهای جهانی واردات که همانا تعریف «اقتصاد مقاومتی» می‌باشد، در گروی تولید کالاهای باکیفیت است، مادامی که نتوانیم کالاهای با کیفیت تولید کنیم، در صادرات محصولات تولیدی هم با مشکل مواجه خواهیم بود.

به گزارش ایسنا،  در سوی دیگر «صادرات» ابتدایی‌ترین ابزار رونق تولید و ثبات صنعت یک کشور است، هم‌چنین ایجاد ثبات در بخش‌های صنعتی می‌تواند اشتغالزایی را هم به‌دنبال داشته باشد.   

  یکی از پرسش‌هایی که فکر عموم را درگیر کرده، این است که چرا کالای با کیفیت ایرانی تولید نمی‌شود و یا میزان آن مناسب نیست؟  

یک صنعت‌گر تبریزی در گفت‌‍وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش اظهار می‌کند: متأسفانه در سال‌های اخیر به‌علت افزایش قیمت مواد اولیه، تجارت و تولید محصولات با کیفیت با مشکل مواجه شده است.  

 «معصب محبیان» با بیان این‌که تولید محصولات باکیفیت با موانع متعددی روبرو است، ادامه می‌دهد: با حمایت‌های دولت و برنامه‌ریزی‌های کلان هم‌چنین تغییر تکنولوژی می‌توان در راستای تحقق تولید با کیفیت گام‌های موثری برداشت و وضعیت صنایع استان را نجات داد.  

 وی یکی دیگر از علل عدم تولید محصولات باکیفیت را رقابت نکردن با بازار کشورهای همسایه اعلام کرد و می‌گوید: گرایش مصرف‌کننده همواره به سوی کالای باکیفیت است و باید در گام نخست رقابت با بازارهای سایر کشورها را در اولویت قرار داد. 

فعالیت واحدهای تولیدی در آذربایجان‌شرقی با ظرفیت کمتر از 50 درصد 

 رئیس اتاق بازرگانی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آینده صنایع اظهار می‌کند:  دولت دکتر روحانی با برنامه‌های کلان مشکلات صنایع را به طور جدی پیگیری می‌کند، انتظار می‌رود پس از تشکیل کابینه تعامل دولت با کشورهای خارجی به خصوص کشورهای همسایه برای حضور در بازارهای صادراتی در ایران افزایش یابد تا واحدها بتوانند با ظرفیت کامل و با اشتغال بیشتر فعالیت کنند.  

 وی با بیان این‌که اکثریت واحدها در آذربایجان‌شرقی با ظرفیت 50 درصد فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: متأسفانه در سال‌های اخیر به‌علت توجه نکردن در  حوزه صنعت و  تولید، برخی واحدها تعطیل شده که این عامل به افزایش قیمت تمام شده محصول منجر می‌شود. 

رئیس اتاق بازرگانی تبریز تصریح می‌کند: امید است با تدابیر دولت، واحدها بتوانند با حداکثر ظرفیت و با کیفیت عالی و قیمت تمام شده پائین‌تر، با بازارهای جهانی وارد رقابت شوند.  

وی تأکید می‌کند: برندسازی بر رونق تولید تأثیر دارد و نباید از این مقوله چشم‌پوشی شود. 

حسن‌زاده در خصوص نقش اتاق بازرگانی در افزایش رونق و تولید و اقتصاد جامعه ادامه می‌دهد: اتاق بازرگانی یک نهاد مردمی و غیر سیاسی است که در راستای برطرف کردن مشکلات، به‌عنوان مشاوره سه قوه فعالیت می‌کند، هم‌چنین ضمن بررسی مسائل به‌صورت کارشناسی، موانعی که سر راه تولید و اقتصاد کشور قرار گرفته را برطرف می‌کند.  

برای آینده صنایع استان خوش‌بین هستم 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت صنایع آذربایجان‌شرقی اظهار می‌کند: ظرفیت‌های استان در صنایع برای ایجاد اشتغال  قابل توجه است این در حالی است که صنایع استان با افت تولید مواجه هستند و کاهش تولید به نفع صنعت نخواهد بود.  

«محمدحسین باقری» ادامه می‌دهد: استاندار آذربایجان‌شرقی از نزدیک در جریان و مشکلات واحدهای تولیدی قرار گرفته است و با تمدید تسهیلات و رسیدگی به مشکلات واحدها، بسیاری از واحدهای تولیدی از وضیعت بحرانی خارج شدند.              

 وی  با بیان این‌که هم‌اکنون در استان سه واحد تولیدی در وضیعت بحرانی قرارگرفته است، می‌افزاید: امید است با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر مسئولان استانی این واحدها نیز در شرایط خوبی قرار گیرند تا از این راه، زمینه اشتغال برای جوانان استان فراهم شود.  

افزایش کیفیت تولید با نوسازی ماشین‌آلات 

باقری با اشاره به راهکارهایی برای افزایش تولید، تصریح می‌کند: در گام نخست باید نوسازی ماشین‌آلات در اولویت قرار گیرد تا از این راه،  قیمت تمام شده محصولات صنعتی کاهش و کیفیت محصولات افزایش یابد که یکی از بهترین راهکار برای مقابله با قاچاق کالا و ارز محسوب می‌شود.  

وی اظهار می‌کند: هم‌اکنون صنعت استان پیشرفت قابل توجهی کرده است و صنعت‌گران ما در این زمینه به خوبی فعالیت می‌کنند به طور مثال نخستین بخاری گازی با کیفیت مناسب  در آذربایجان‌شرقی ما تولید شده است. 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در خصوص آینده صنایع استان ادامه می‌دهد: پس از انتخاب دکتر روحانی، برای آینده صنایع استان بسیار خوش‌بین هستم، چون این دولت اهتمام ویژه‌ای به بخش صنعت داشته و برنامه‌ریزی‌های کلان برای افزایش تولید و صنعت برای آذربایجان‌شرقی ارائه کرده است.    

بر اساس این گزارش، واحدهای تولیدی آذربایجان‌شرقی به لطف تسهیلات «رونق تولید» تا حدودی وضعیتشان بهتر شده و توانستند از شرایط بحرانی خارج شوند، با این حال برای رسیدن به مرحله شکوفایی به تولید محصولات باکیفیت و به تبع ان ورود به بازارهای جهانی که توأم با صادرات است، نیاز دارند. 

گزارش از «آیتک اسماعیل‌زاده»، خبرنگار ایسنا در آذربایجان‌شرقی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha